دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام مهاجری مسئول کتابخانه موسسه امام خمینی

حوزه/ این کارشناس کتاب با اشاره به وجود بیش از ۱۲۵ هزار عنوان کتاب در مؤسسه امام خمینی(ره)، گفت: کتب عربی و فارسی شامل ۸۵ هزار عنوان و لاتین بیش از ۴۰ هزار عنوان می باشد.

حجت الاسلام مهاجری در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» به تشریح  فعالیت ها و خدمات کتابخانه مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) به طلاب  و دین پژوهان پرداخت و اظهارداشت: این کتابخانه  همزمان با  راه اندازی مؤسسه ایجادشد؛ البته آیت الله مصباح  یزدی فعالیت خود را با دو مؤسسه در راه حق (عمومی) و باقر العلوم(ع) (تخصصی) آغاز کرد که پس از ساخت ساختمان جدید و افتتاح آن در سال 1376، این دو مؤسسه در هم ادغام و کتابخانه ها نیز تجمیع و در مکان فعلی مستقر شده است.

وی اظهار داشت: در آن سال، به دلیل عدم گستردگی، کتابخانه در طبقه چهارم مؤسسه مستقر و فضای مناسبی برای مطالعه و مخزن تهیه شده بود؛ اما به تدریج بر اثر افزایش گروه های علمی و کتاب های مورد نیاز آنان، کتابخانه گسترش پیدا کرده و بنابر اخطار مهندسان فنی، مبنی بر سنگینی کتاب ها و فشار بر ساختمان، کتابخانه به زیرزمین انتقال و فضای نسبتا مناسبی برای تحقیق و پژوهش آماده شده است.

مسئول کتابخانه مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: شعبه دوم کتابخانه مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) درساختمان جدید این مؤسسه در شهرک پردیسان مستقر است که مورد استفاده طلاب در آن شعبه می باشد.

وی یادآور شد: به دلیل درخواست های مکرر گروه های علمی مؤسسه برای تهیه کتاب و با تصویب هیئت رئیسه مؤسسه، کتابخانه مجزایی برای گروه های علمی در طبقه چهارم و پنجم مؤسسه راه اندازی شد تا کتاب های پرمراجعه این عزیزان در آن کتابخانه نگهداری و به طلاب عرضه شود.

حجت الاسلام مهاجری ابراز داشت: در حقیقت کتابخانه مرکزی مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) 16 کتابخانه وابسته دارد که مهمترین آن، کتابخانه علوم قرآنی است که بسیار غنی بوده و منابع کمیابی در آن وجود دارد.

وی خاطرنشان ساخت: اداره کتابخانه های وابسته به عهده مسئولین گروه های علمی بوده و از نیروهای کتابخانه مرکزی فقط در ثبت منابع استفاده می شود.

مسئول کتابخانه مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به غنای علمی و محتوایی این کتابخانه، تصریح کرد: با وجود گروه های علمی گوناگون در این مؤسسه، کتاب های تخصصی خوبی در موضوع علوم انسانی و به زبان های فارسی، عربی و لاتین در این کتابخانه وجود دارد.

این کارشناس کتاب با اشاره به وجود بیش از 125 هزار عنوان کتاب در مؤسسه امام خمینی(ره)، بیان داشت: کتب عربی و فارسی شامل 85 هزار عنوان و کتب لاتین بیش از 40 هزار عنوان می باشد.

حجت الاسلام مهاجری اظهار داشت: بخش پایان نامه این کتابخانه نیز فعال است که یک نسخه از آن در کتابخانه مرکزی و نسخه دیگر در کتابخانه پردیسان نگهداری می شود؛ البته عرضه امانی پایان نامه از برنامه های کتابخانه نمی باشد.حجت الاسلام مهاجری مسئول کتابخانه موسسه امام خمینی

وی با اشاره به درخواست های متعدد مراجعه کنندگان از بیرون مؤسسه برای مطالعه، ابراز داشت: غنای کتابخانه سبب شده تا درخواست های بسیاری برای مطالعه کتاب از بیرون داشته باشیم که در حد بضاعت و با مقررات خاص، سرویس دهی خواهیم داشت.

مسئول کتابخانه مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان ساخت: ساعت کاری این کتابخانه از 7 صبح تا 9:30 شب به صورت مستمر می باشد و مراجعه کنندگان مهمان، فقط در ساعت اداری می توانند از امکانات کتابخانه استفاده نمایند.

وی با اشاره به نحوه عضویت طلاب مؤسسه امام خمینی(ره) در کتابخانه، تصریح کرد: طلابی که در این مؤسسه پذیرش می شوند، نام آنان به صورت اتوماتیک وارد لیست کتابخانه شده و با اولین مراجعه، شماره عضویت به آنان تعلق خواهد گرفت.

حجت الاسلام مهاجری ادامه داد: فارغ التحصیلان مؤسسه امام خمینی(ره) نیز می توانند همانند سایر طلاب این مؤسسه از امکانات کتابخانه استفاده کنند؛ البته نباید از آخرین حضور آنان در کتابخانه 6 ماه گذشته باشد.

وی با  بیان این مطلب که 15 نفر در کتابخانه مؤسسه امام مشغول به کار هستند، بیان داشت: 2 نیروی کتاب دار در پردیسان، 1 نیرو در کتابخانه علوم قرآنی و 12 نفر به صورت شیفت در کتابخانه مرکزی فعالیت می کنند.

مسئول کتابخانه مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار داشت: نسخه های خطی محدودی نیز در این کتابخانه وجود دارد که تعداد آنان اندک است.

200 هزار عنوان کتاب در کتابخانه دیجیتال

حجت الاسلام مهاجری یکی از خدمات این کتابخانه را کتابخانه دیجتیال عنوان کرد و گفت: در کتابخانه دیجیتال بیش از 200 هزار عنوان کتاب وجود دارد که فقط در دسترس طلاب مؤسسه می باشد.

حجت الاسلام مهاجری با اشاره به وجود 220 میز مطالعه در کتابخانه، ابراز داشت: یک سوم میزهای مطالعه این کتابخانه به اساتید محقق و پژوهشگران در حال تدوین پایان نامه تعلق دارد که باید ماهانه 80 ساعت مطالعه داشته باشند تا میز اختصاصی دریافت نمایند.

وی ادامه داد: از این تعداد میز مطالعه، 150 میز برای مطالعه آزاد و 70 میز برای مطالعه اختصاصی می باشد.

مسئول کتابخانه مؤسسه امام خمینی(ره) یادآور شد: روزانه قریب به 500 مراجعه کننده در این کتابخانه حضور پیدا می کنند.

وی با اشاره به وجود 1200 پایان نامه در کتابخانه، خاطرنشان ساخت: ماهانه به تعداد این پایان نامه ها اضافه شده و محققان و پژوهشگران از آن استفاده می کنند.

حجت الاسلام مهاجری در پایان گفت: به غیر از کتابخانه مرکزی، 20 هزار عنوان کتاب در کتابخانه پردیسان، 10 هزار عنوان کتاب در کتابخانه علوم قرآنی و 10 هزار عنوان کتاب در کتابخانه گروه های علمی در دسترس طلاب قرار دارد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha