شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حسن روحانی

حوزه/ وظیفه دولت در ارتباط با قربانیان فاجعه منا به اتمام نرسیده است و پیگیری ما در حوزه دیپلماتیک، سیاسی و حتی حقوقی تا روشن‌شدن تمام ابعاد آن ادامه می‌یابد

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از ساری،  حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، پیش از ظهر امروز در اجتماع مردم استان مازندران در محل استادیوم شهید متقی ساری با اشاره به این که "پیروزی در انقلاب، دفاع مقدس و موضوع هسته ای نتیجه تاسی به فرهنگ محرم و عاشورا بود"، گفت: امروز باید برجام وسیله ای برای انسجام ملت و سکویی برای جهش اقتصادی جوانان غیور ایران اسلامی باشد و ما در ماه های آینده با رفع تحریم ها، نشان می دهیم که ملت ایران پیروز صحنه است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه "امروز در فرصت پسابرجام هستیم و نیاز به اتحاد ، انسجام و همدلی داریم"، اظهارداشت: هدف و مسیر همه ما یکی است و ما همان طور که توانستیم با ایثار، استقامت و ایستادگی در دفاع مقدس از حق ملت ایران دفاع کنیم، امروز هم توانستیم با زبان منطق و دیپلماسی در برابر قدرت های جهان ایستادگی و استقامت کنیم و این ملت توانست به یک توافق غرور آفرین با قدرت های جهان و سازمان ملل متحد دست یابد.

وی با قدردانی از مجلس شورای اسلامی که کلیات طرح برجام را طبق خواست ملت ایران تصویب کرد، افزود: برجام باید جهشی برای انسجام و سکویی برای نشاط اقتصادی و اشتغال باشد و در فضای پس از توافق ما نیاز بیشتری به اتحاد و همبستگی داریم؛ انتقادها قابل احترام است اما رای اکثریت طبق قانون اساسی باید محترم باشد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه "رضایت نمی دهم کالای مورد نیاز مردم به خاطر تحریم، گران وارد شود"، تصریح کرد: هیچ کس حق ندارد از جیب مردم شعار بدهد، هر کس می خواهد شعار بدهد از زندگی فقرا و محرومین شعار ندهد . ما با دنیا با شهامت و قدرت مذاکره کردیم و تمام حقوقمان را در این مذاکره گرفته ایم. غرب و شرق برای ما فرقی نمی کند اساس حرکت ما در این مذاکرات، رفاه ملت ایران، حفظ منافع ، مصالح و رونق کشورمان بود.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان این که امروز به همت شما مردم و تلاش دولت و دیپلمات‌های کشور و تحت هدایت‌های مقام معظم رهبری، در فضا و عرصه جدید قدم گذاشته‌ایم، گفت: ما توانستیم همان طور که در دفاع مقدس با ایثار و ایستادگی از خط خود دفاع کنیم در عرصه مذاکرات نیز با زبان منطق در مقابل قدرت‌های جهان ایستادگی کرده و به یک توافق غرور‌آفرین دست یابیم.

وی با تقدیر و تشکر مجدد از مقام معظم رهبری به دلیل حمایت‌های ایشان از آغاز مذاکرات تاکنون، اضافه کرد: دولت همواره و تا دستیابی به همه اهداف بلند کشور به حمایت‌های مقام معظم رهبری نیاز خواهد داشت.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه کشور ایران متعلق به مردم بزرگوار آن است و این مردم بودند که همواره از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و در دوران دفاع مقدس مسیر حرکت کشور را انتخاب کردند، اظهار داشت: امروز نیز این مردم بودند که مسیر تعامل قدرتمند و نرمش قهرمانانه با دنیا را انتخاب کردند.

رئیس جمهور تصریح کرد: امروز و در فرصت پساتحریم و پسابرجام بیش از پیش به انسجام نیاز داریم. اگر توانستیم در برابر دنیا به توفیقات بزرگی دست یابیم، ناشی از رهبریت با درایت مقام معظم رهبری، مقاومت مردم و غیرت و کاردانی دیپلمات‌های کشورمان بود و قطعاً تاریخ در آینده خواهد گفت که ملت ایران در این مقطع تاریخی چه کار بزرگی را به ثمر رساند.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر این که برجام نباید فاصله‌ای بین بخش‌های مختلف مردم ایجاد کند، چرا که همه ما مسیر و هدف واحدی داریم، خاطر نشان کرد: اینکه برخی نسبت به برجام منتقد باشند اشکالی ندارد اما ما در قانون اساسی مسیر دمکراسی را برگزیده‌ایم و همواره در همه مباحث آنچه مورد نظر اکثریت مردم بوده معیار ادامه حرکت ما بوده است.

وی با بیان اینکه امروز برجام باید سکویی برای جهش اقتصادی کشور باشد، گفت: به حول و قوه الهی در ماه‌های آینده با رفع تحریم‌ها نشان خواهیم داد که ملت ما پیروز عرصه مذاکرات بوده است. همواره به ملت بزرگ و غیورمان که در برابر مشکلات و تحریم‌ها با مردانگی و رشادت ایستادگی کردند، افتخار می‌کنیم و در ماه‌های پیش رو با رفع تحریم‌ها دست در دست یکدیگر کشور را به پیش خواهیم برد.

رئیس شورای عالی امنیت ملی در ادامه با اشاره به این که در شرایط سختی که ناشی از کاهش قیمت نفت بود، حتی کشورهای ثروتمند و نفت‌خیز منطقه به زانو درآمده‌اند، گفت: اینکه می‌بینید یکی از کشورهای ثروتمند منطقه با جمعیت اندک و صدور روزانه 10 میلیون بشکه نفت، مجبور می شود 75 میلیارد دلار از ذخایر خود برداشت ‌کند تا بتواند خود را در ادامه سال جاری اداره نماید، نشان‌دهنده عمق مشکلی است که بوجود آمده، هر چند که این کشور خود باعث بوجود آمدن چنین وضعی شده است و به عبارتی آنها که در مورد قیمت نفت چاه کندند، خود به چاه افتادند.

رئیس جمهوری ادامه داد: ما البته در شرایط تحریم و سختی، آرامش خود را حفظ کرده و دولت توانست با همراهی ملت راه خود را به پیش ببرد و در همین شرایط، تورم را نیز کاهش دهد و دولت تا پایان هفته جاری بسته‌ای را ارائه خواهد کرد که با اجرای آن تحولی چشمگیر در عرصه اقتصاد کشور بوجود خواهد آمد و این در حالی است که هنوز شرایط تحریم پابرجاست.

وی با رد برخی سخنان درباره انگیزه دولت از مذاکرات هسته ای تصریح کرد: ما همواره به دنبال منافع و مصالح کشورمان بودیم و آنچه مهم است رونق اقتصاد و اشتغال جوانان است. به عنوان نماینده شما مردم نمی‌توانم رضایت دهم بخاطر تحریم هر جنسی که وارد کشور می‌‌شود، حداقل 20 درصد هزینه اضافی از جیب مردم داشته باشد. هر کس می‌خواهد شعار بدهد باید از جیب و زندگی خودش شعار بدهد نه از زندگی و جیب مردم و محرومین.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی با بیان این که ما با جرأت و قدرت با دنیا مذاکره و حقوق‌مان استیفا کردیم، تصریح کرد: از مردم می‌خواهم برخی سخنان را نشنیده بگیرند تا در فرصت‌های بعدی و به موقع جواب مفصل و کامل به آنها بدهم.

رئیس جمهوری با بیان این که اساس حرکت ما در مسیر مذاکرات تأمین رفاه ملت و ایجاد رونق در عرصه علم و اقتصاد کشور بود، در واکنش به تشویق‌های مردم و شعار "روحانی، روحانی دوستت‌ داریم"، گفت: اظهار علاقه شما در واقع اظهار علاقه به خادم و سرباز کوچک ملت است و همه ما به ایران افتخار می‌کنیم و به آینده رشد و توسعه کشور امیدواریم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: ما در مذاکرات به دنبال جذب سرمایه و تکنولوژی به کشور بودیم و همین‌ امروز نمایندگان 50 شرکت بین‌المللی میهمان تهران هستند و نمایندگان صدها شرکت بین‌المللی در تهران و سایر استان‌ها در حال رفت و آمد و شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری هستند.

وی تصریح کرد: ما براساس اصول سیاست‌های اقتصادی و طبق خواست مقام معظم رهبری در راستای تأمین منافع ملت به دنبال جذب سرمایه و تکنولوژی هستیم و در این راستا به دنبال رفع محدودیت‌ها در مناسبات بین‌المللی کشور می‌باشیم.

عضو خبرگان رهبری در بخش بعدی سخنان خود، با تسلیت به خانواده‌های حجاج جان باخته در فاجعه منا، اظهارداشت:همدردی و همدلی همه مردم ایران با خانواده‌های حاجیان درگذشته و از سوی دیگر موضع‌گیری قاطعانه مقام معظم رهبری در پی این حادثه و تلاش دولتمردان برای پیگیری ماجرا حقیقتاً قابل تقدیر است، اما هنوز وظیفه دولت در قبال این رخداد به پایان نرسیده و حتماً تلاش‌های سیاسی، حقوقی و دیپلماتیک خود را برای روشن شدن همه ابعاد این حادثه غم انگیز بکار خواهیم گرفت.

رئیس جمهوری همچنین به فرا رسیدن ماه محرم اشاره کرد و با بیان این که ما اسلام و انقلاب اسلامی را از این ماه داریم، فرهنگ محرم را فرهنگ نجات‌بخش بشریت عنوان کرد و تصریح کرد که ان‌شاء الله امام حسین(ع) نجات‌بخش ما در این دنیا و در آخرت باشد.

وی در ادامه، مازندران را پرچمدار حکومت علوی در طول تاریخ معرفی کرد و گفت: مردم این دیار همواره یار علویان بوده و در طول مبارزات انقلاب اسلامی و سال‌های دفاع مقدس نقشی تأثیرگذار در کنار ملت ایران ایفا کرده‌اند.

حجت الاسلام المسلمین روحانی با اشاره به حضور خود در اولین سال‌های فعالیت‌های تبلیغی‌اش در سال 44 در این منطقه، به ارادت مردم این دیار به خاندان رسالت و حمایت آنان از امام عزیز و نهضت اسلامی اشاره کرد و افزود: مازندران در طول دفاع مقدس نیز به پرچمداری لشکر 25 کربلا، حماسه‌های بزرگی در مسیر دفاع از شرف، انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی کشور خلق کرد.

وی، مازندران را سرزمین عالمان و بزرگانی چون حضرات آیات جوادی آملی و حسن‌زاه آملی و شیخ‌فضل‌الله نوری‌ها، ذکر کرد و اظهار داشت: امروز روسای بزرگوار دو قوه کشور نیز تعلق به این استان دارند و از سوی دیگر مازندران افتخارات بی‌نظیری در عرصه ورزش برای کشور آفریده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha