جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کربلا

مسئول دبیرخانه فرق و ادیان حوزه علمیه اصفهان با اشاره به جریان هایی که منجر به واقعه کربلا شدند، به تشریح سیره اهل بیت(ع) در برخورد با جریان های انحرافی پرداخت.

حجت الاسلام  بیرانوند، از کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در اصفهان، در خصوص سیره اهل البیت (علیهم السلام) در رویارویی با جریان های منحرف گفت: چالش ها و جریان ها ی منحرفی که در زمان اهل البیت (علیهم السلام) پیش آمدند در هر زمانی با زمان دیگر بود و برخورد پیامبر(ص) و ائمه ما(ع) با این جریان ها به مقتضای زمان خود صورت پذیرفته است

وی افزود: یک نظریه تحلیل می گوید، اگر بخواهیم سیره اهل بیت (ع) از زمان پیامبر اسلام(ص) تا زمان غیبت را بررسی کنیم در واقع باید یک انسان 250 ساله را بررسی کنیم؛ به عبارت دیگر برای برای بررسی سیره معصومین(ع) در مواجهه با چالش های فراروی ایشان از زمان بعثت تا غیبت صغری باید به بررسی مقتضیات زمان و جریان ها پرداخته، پس از آن وظایف خود را در صورت مواجهه با مواردمشابه بدانیم.

مسئول دبیرخانه فرق و ادیان حوزه علمیه اصفهان، گفت: جاهلیت، تعصبات کورکورانه و خرافات، و به خصوص جریان نفاق، جریاناتی است که پیامبر(ص) با آن روبرو بوده و به مبارزه با آن پرداختند، هرچند جریان نفاق به  دلیل شرایط زمانه به گونه ای بود که امکان مقابله با آن نبود، لذا پس از رحلت پیامبر(ص) و در زمان حضرت زهرا(س) ایشان با خطبه های شان جریان نفاق را رسواکردند.

حجت الاسلام بیرانوند در ادامه گفت: در زمان امیرالمومنین(ع) شاهد جریان های انحرافی قاسطین، ناکثین و مارقین بودیم ؛  اولین جریان سیاست بازها را هم در این زمان شاهد بودیم که در راس آنها معاویه است؛ جریان دوم زرطلب ها و دنیا دوستان هستند، کسانی نظیر طلحه و زبیر که به دنبال پست و مقام بودند و جریان دیگر خشک مقدسان و خوارج هستند کسانی که حتی تا جایی پیش رفتند که امیرالمومنین(ع) را به شهادت می رسانند و بیشترین برخورد امام با همین و خوارج بود.

این پژوهشگر حوزه، به شرایط پس از امام علی(ع) اشاره کرد و افزود: در زمان امام حسن مجتبی(ع)  دو جریان بی تفاوتی به حوادث و دنیا طلبی به جهت شرایط سخت گذشته حاکم بود و امام حسن(ع) با اینها درگیر بودند و در زمان امام حسین(ع) هم به نوعی همه جریان های گذشته حضور داشتند، و شرایطی پیش آمد که منجر به حادثه عظیم کربلا شد.

مسئول دبیرخانه فرق و ادیان حوزه علمیه اصفهان در پایان اظهار داشت: از زمان امام سجاد (ع) تا امام حسن عسکری(ع) به دلیل خفقان موجود و مهیا نبودن شرایط، سیره اهل بیت(ع) روی آوردن به کار شبکه ای، کادر سازی و شاگرد پروری بود. ائمه معصومین(ع) با تربیت شاگردان برجسته و گسترش کارهای شبکه ای سعی در معرفی اسلام ناب و مقابله با جریان های انحرافی پرداختند. در حال حاضر نیز این رویکرد شبکه ای با توجه به گسترش فضاهای مجازی و اینترنت، کاربرد بسیار موثری دارد که نباید از آن غفلت ورزیم.

313/38

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha