چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
حجت الاسلام صالحی خوانساری

حوزه/ مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله مویدی قمی، امشب پس از نماز مغرب و عشا با حضور مراجع و علما در مسجد اعظم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، در این مراسم آیات عظام شبیری زنجانی، نوری همدانی، آیت الله گرامی،غروی، علما و اساتید حوزه حضور داشتند، حجت الاسلام والمسلمین  صالحی خوانساری گفت: بر اساس آیات قرآن هر کسی برای حفظ دین علم بخواند و یا جهاد کند، مهاجر الی الله و الی رسول الله، خداوند با آنها طرف حساب خواهد بود.

وی افزود: مصداقاین  آیه، حجاج شیعه ایرانی هستند که با قصد خالصی به سوی مدینه الرسول و بیت الله الحرام، حرکت کردند و بهشتی شدند.

خطیب حوزه علمیه قم  بیان کرد: این حاجیان پس از مسجد النبی به مسجد شجره می روند و به خدا لبیک می گویند و در سرزمین حرم الله وارد می شوند که از نظر فتوا و مبنا و در محل سکونتشان وارد شوند و غسل زیارت حرم کنند و در مسجد الحرام وارد شوند و طواف کنند و نماز بخوانند و سعی صفا و مروه کنند و احرام دریابند و چند روز در حرم و مکه و مسجد الحرام توقف داشته باشد، مهاجر الی الله هستند.

وی گفت: این حجاج در عرفات وقوف کرده و دعای عرفه سیدالشهدا را قرائت کردند و در منا تجدید وضو کردند و در رمی جمره وارد شدند؛ در اینجا جمعیت بسیار متراکم بود و مردم مثل کودکانی که تازه راه رفتن را آغاز کرده بودند راه می رفتند.

حجت الاسلام والمسلمین  صالحی خوانساری تصریح کرد: بنده در این مسیر ضعف شدیدی را حس کردم و پس از رمی بازگشتیم و وقتی به خیمه رسیدیم متوجه خبرهای بسیار سنگینی شدیم.

وی گفت: همانطوری که عاشورای امام حسین(ع) برای قابل درک و وصف نیست، وقایعی که در آن جا رخ داده و قتلگاهی که در آنجا ایجاد شد نیز لاتدرک و لا توصف است و هیچ کس نمی تواند آن را درک کند.

وی خاطرنشان کرد: پیکرهای نیمه عریان و عریان چسبیده به هم و گرمای 50 درجه و تشنگی که همه را فراگرفته بود صحنه هایی را ایجاد کرده بود که زبان از وصف آن قاصر است.

حجت الاسلام والمسلمین  صالحی خوانساری گفت: این مرگی که حاجیان را در برگرفت، مرگ کاملا مظلومانه بود، زیرا کسانی داشتند آنها را نگاه می کردند و کاری نمی کردند که می دیدند این حاجیان از فرط تشنگی و زیر این اجساد نیاز به کمک داشتند، ولی این کار را نکردند.

وی افزود: نجات یافتگان این حادثه گواهی دادند که وقتی زیرپیکرهای اجساد بودند، افرادی را دیدند که با کمک ماموران نجات می یافت، ولی سعودی ها وقتی متوجه شیعه بودن او می شدند به جای کمک، وی را لگد مال می کردند.

حجت الاسلام والمسلمین  صالحی خوانساری بیان کرد: با آیت الله مویدی قمی در این سفر به مسجد قبا رفتیم و با هم طواف کردیم و معاشرت کردیم و آنچه که از ایشان در این مدت دیدم این بود که این روحانی نمونه، همه فضایل علمای ربانی را برخوردار بودند.

وی گفت: وی  مجتهد بود و در عمر گرانمایه خود ثمرات ارزشمندی را در عرصه های تبلیغی، عمرانی، اجتماعی، پژوهشی و... به جای گذاشتند.

این خطیب حوزوی تصریح کرد: تفسیر موضوعی قرآن و تفسیر و تدریس نهج البلاغه و درس اخلاق و پژوهش های گسترده در بحارالانوار از ثمرات گرانمایه علمی ایشان بوده است.

وی گفت: ایشان بزرگمردی انقلابی و همراه با امام راحل بودند؛ ایشان پس از نماز مسجد بالاسر حرم روی نرده ها، به عربی سخنرانی های طوفانی می کردند و بدون ترس هرچه لعن داشت بر رژیم سابق و اسراییل و آمریکا نثار می کرد.

وی اظهارکرد: زندان ها و تبعید های بسیاری را به جان خرید تا این قیام اسلامی به ثمر برسد و همیشه در این مسیر پشتیبان انقلاب بودند.

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha