دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت‌الاسلام صالحی خوانساری

حوزه/ کم کاری فرهنگی در زمینه شناخت امام حسین(ع) باعث شده که اکثر مردم تصور کنند که امام حسین(ع) در همین روز عاشورا خلاصه می شود و اکثر آنها چیزی از معارفی که از ایشان به دست ما رسیده است ندارند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین صالحی خوانساری شب گذشته در مراسم عزاداری حسینیه شهدای قم گفت: امام حسین(ع) تنها در روز عاشورا خلاصه نمی شود و این امام عالی ترین مراتب الهی را علاوه بر قیام خاموش نشدنی خود در کربلا در قالب خطبه ها و مکاتبات تشریح کرده اند.

وی افزود: کم کاری فرهنگی در زمینه شناخت امام حسین(ع) باعث شده که اکثر مردم تصور کنند که امام حسین(ع) در همین روز عاشورا خلاصه می شود و اکثر آنها چیزی از معارفی که از ایشان به دست ما رسیده است ندارند.

این خطیب حوزه بیان کرد: اگر بخواهیم امام(ع) را بشناسیم، باید از نامه ها و مکاتبات حضرت و خطبه ها و ادعیه و روایات ایشان بشناسیم؛ اگر کسی خطبه منای امام حسین(ع) را بشنود  به درستی در می یابد که این خطبه جز از یک امام معصوم(ع) و عالی ترین مقام این جهان هستی از هیچ کسی صادر نخواهد شد.

وی گفت: امام حسین(ع) در سال 58 هجری و دو سال قبل از به درک واصل شدن معاویه در سفری به مکه رفتند و در این سفر عبدالله بن جعفر و ابن عباس ایشان را همراهی کردند.

وی اظهارکرد: این دعای معروف عرفه نیز از این حضرت در همین سال به درگاه خداوند عرضه شد و به ما رسیده است؛ این دعا که زیباترین مناجات یک انسان و کامل ترین دعای بشر با خداست هرساله جان های ما را جلا می دهد.

این محقق و پژوهشگر حوزه در خصوص خطبه حضرت در منا گفت: حضرت امام حسین(ع)در  این سفر 1000 نفر از حجاج که 200 تن از آنها صحابی و 800 نفر از آنها از تابعین بودند را جمع کردند و خطبه منا خود را قرائت کردند.

وی اظهارکرد: این خطبه سه بخش است که بخش اول آن، ذکر فضایل و مناقب امام علی(ع) است؛ بخش دوم این نامه مرتبط با امربه معروف و نهی از منکر است.

وی خاطرنشان کرد: بخش سوم این نامه نیز در خصوص علمایی است که دین خود را به حکومت و مال دنیا فروخته اند و حکومتی شده اند؛ در زمان معاویه، این دست از علما کسانی بودند که متاسفانه امام (ع)و حقانیت را به مال دنیا فروختند و حکومتی شدند و در بین مردم نیز مقبولیت نسبی داشتند و در زمان پیامبر(ص) نیز می زیستند و پس از گرفتن پول های فراوان، برای معاویه و بنی امیه حدیث و روایت جعلی ساختند و فضایل امام علی(ع) را منکر شدند.

این  محقق حوزه خاطرنشان کرد: معاویه غیر از پرورش این عالمان بی تقوای حکومتی، 50 سال دستور داد که در منابر به امام علی(ع) لعن گفته و مردم نیز در نمازهای خود به ایشان لعن کنند.

وی گفت: این جامعه نیازمند یک اصلاح بسیار بزرگ است و منکرات جای معروف ها را گرفته بودند و به همین دلیل امام حسین(ع) قیام کردند تا جامعه ای که اسلام را به طور کامل فراموش کرده بود، بیدار کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha