دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام احمد پناهیان

حوزه/ این که خدا می فرماید با صادقین باشید، فقط یک دستور معنوی ،عرفانی و سلوک مذهبی نیست بلکه علت اهتمام همراهی با صادقین به دلیل این است که اساسی ترین مأموریتی که اهل بیت(ع) دارند استکبارستیزی است.

حجت الاسلام و المسلمین احمد پناهیان درگفت وگوبا سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری«حوزه» به تبیین وتشریح استکبارستیزی درفرهنگ عاشورا پرداخت وگفت: استکبارستیزی اساسی ترین ماموریت اهل بیت (علیهم السلام) است.

وی در این گفت و گو بیان داشت قرآن کریم نسبت به مومنین  توصیه ای بسیار جدی داردکه البته در فرهنگ عاشورا این توصیه کاملا نمود دارد و آن   آیه شریفه 119سوره توبه است. «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا مَعَ الصَّادِقينَ ،  اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد، از خدا پروا كنيد و با راستان باشيد.

امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه فوق فرمودند: 

نحن الصادقون ؛شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار عليهم السلام، ج‏2، ص: 506» یعنی با ائمه اطهار علیهم السلام باشید و در روایت دیگر در توضیح همین آیه می فرمایند:« وَ هُمُ الَّذِينَ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ مِنْ جِهَادِ عَدُوِّهِ وَ بَذْلِ أَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِهِ وَ نُصْرَةِ رَسُولِهِ وَ إِعْزَازِ دِينِهِ،غيبة للنعماني ، ص: 56 »  این که خدا می فرماید با صادقین باشید، فقط یک صبغه معنوی و عرفانی و سلوک مذهبی نیست بلکه  علت اهتمام همراهی با صادقین به دلیل این است که اساسی ترین مأموریتی که اهل بیت دارند و انجام می دهند و صادقانه بر عهدشان با خدا استوارند جهاد با دشمنان خداست، یعنی همان استکبارستیزی.

 اساسا اگر ما دعوت می شویم به همراهی با ائمه، به جهت این است که:« هُمُ الَّذِينَ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ مِنْ جِهَادِ عَدُوِّهِ وَ بَذْلِ أَنْفُسِهِمْ فِي سَبِيلِهِ وَ نُصْرَةِ رَسُولِهِ وَ إِعْزَازِ دِينِهِ » لذا جریان استکبارستیزی فرهنگ ولایت و امامت یک جریان کاملا عمیق دینی است و نه یک پدیده سیاسی اجتماعی صرف که به اقتضای زمان راه افتاده باشد.

*عاشورایی شدن در پرتو همراهی با امام معصوم علیه السلام است

شما در زیارت عاشورا می خوانید:« فَأَسْأَلُ اللَّهَ الَّذِي أَكْرَمَنِي بِمَعْرِفَتِكُمْ- وَ مَعْرِفَةِ أَوْلِيَائِكُمْ وَ رَزَقَنِي الْبَرَاءَةَ مِنْ أَعْدَائِكُمْ أَنْ يَجْعَلَنِي مَعَكُمْ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَة؛كامل الزيارات، ص: 177 » یا اباعبدالله من از خدا می خواهم که با شما باشم، اینکه فقط کسی نفرت از دشمنان خدا را در دل داشته باشه و بداند دشمن خدا کیست، یزید کیست، شمر کیست، سنان بن انس کیست، یا یزید زمان صرفا کیست، این کافی نیست، اینکه کسی معرفت به امامش داشته باشد، محبت به سیدالشهدا داشته باشد کافی نیست. زیارت عاشورا به ما می آموزد که تو باید باامام حسین زندگی کنی، سیدالشهدا امام حی است، شهید است. با او باید زندگی کنی؛لذا تحقق عینی محبت به ساحت مقدس سیدالشهدا و ارادت به سیدالشهدا استکبارستیزی بود، نه فقط برائت قلبی بلکه وارد شدن و جهاد کردن از الزامات آن است.

*عزت از برکات مبازه با استکبار است

یکی از برجستگی های قیام عاشورا عزتی است که امام حسین(ع) به واسطه این استکبارستیزی برای خود رقم زد، امام علیه السلام وقتی خواستند بسوی کوفه حرکت کنند فرمودند:« وَ أَنِّي لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي ص أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّي وَ أَبِي‏ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع‏؛بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏44، ص: 329 » من به شیوه جدم رسول الله و  پدرم علی بن ابیطالب قیام می کنم.

و سند جریان استکبارستیزی در کربلا، این کلام امام حسین(ع) است که  حضرت در يكى از منازل بين راه در مورد اهداف قيام خود فرمود:« ايُّهَا النَّاسُ، انَّ رَسُولَ اللَّهِ (ص) قالَ: مَنْ رَأى‏ سُلْطاناً جائِراً مُسْتَحِلًاّ لِحُرُمٍ اللَّهِ ناكِثاً لِعَهْدِ اللَّهِ، مُخالِفاً لِسُنَّةِ رَسُولِ اللَّهِ يَعْمَلُ فى‏ عِبادِاللَّهِ بِالْأِثْمِ وَالْعُدْوانِ فَلَمْ يُغَيِّرْ عَلَيْهِ بِقَوْلٍ وَلا فِعْلٍ كانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ انْ يَدْخُلَهُ مَدْخَلَهُ؛اى مردم! پيامبر خدا فرمود: هر مسلمانى با سلطانى زورگو مواجه گردد كه حرام خدا را حلال نموده پيمان الهى را در هم شكند، با قانون پيامبر مخالفت كند، در ميان بندگان خدا راه گناه و معصيت و عدوان و دشمنى را ترويج نمايد. ولى او در مقابل چنين سلطانى، با عمل و يا با گفتار اظهار مخالفت ننمايد بر خداوند است كه اين فرد را به محلّ همان طغيانگر در آتش جهنّم داخل كند،اى مردم! آگاه باشيد اينان (بنى اميّه) اطاعت خدا را ترك و پيروى از شيطان را بر خود فرض نموده‏اند فساد را ترويج و حدود الهى را تعطيل نموده و حلال و حرام خداوند را تغيير داده‏اند و من به هدايت و رهبرى جامعه مسلمانان و قيام بر ضد اين همه فساد و مفسدين كه دين جدّم را تغيير داده‏اند از ديگران شايسته‏ترم.،

تاريخ طبرى، ج 4، ص 304؛ الكامل، ابن اثير، ج 2، ص 552»

پس اساس جریان عاشورا، استکبارستیزی است البته ایشان فرمودند:« وَ أَنِّي لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِي أُمَّةِ جَدِّي ص أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّي وَ أَبِي‏ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع‏؛بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏44، ص: 329 » من می خواهم امت جدم را اصلاح کنم. چه چیزی را اصلاح کنند؟ نمازشان را؟ آنها نماز می خواندند. نماز اول وقتشان را؟ لشگر حر نماز اول وقتش را با امام حسین(ع) به جماعت هم خواند. آنها را متخلق به اخلاق دینی بکند، متخلق به اخلاق دینی بودند، خیلی از آنهایی که کربلا آمده بودند حافظان قرآن بودند. چه چیزی را اصلاح بکنند؟ خود حضرت فرمود: « أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ » من می خواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم، و  اصلی ترین معروف، استکبارستیزی است، یعنی دعوت به قیام علیه حاکم طاغوت، این یعنی همان استکبارستیزی. نهی از منکر می کنم یعنی نهی از اصلی ترین منکر می کنم.

تفسیر مقام معظم رهبری از  آیه ۱۱۰ سوره آل عمران

 معظم له در پیام حجشان در سال 89 در تفسیر آیه ۱۱۰ سوره آل عمران به این معنا کاملا اشاره می کنند و می فرمایند: قرآن كريم، رسا و زنده، ما را مخاطب مى‏سازد: «كُنتُمْ خَيْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّه ». امت اسلامى در اين خطاب عزتمند، پديدآمده براى بشريت است. هدف از پيدايش اين امت، نجات بشر و خير بشر است.وظيفه‏ى بزرگِ آن هم، فرمان دادن به نيكى و بازداشتن از بدى و ايمان راسخ به خداست. هيچ معروفى برتر از نجات ملت‏ها از چنگال قدرت اهريمنى استكبار و هيچ منكرى زشت‏تر از وابستگى و خدمت به مستكبران نيست،

*نقش مهم خواص در مبارزه با استکبار

دو سال قبل از حادثه عاشورا، امام حسین(ع) علما و خواص را در منا جمع کردند، همه را دعوت کردند، آنجا فرمودند شما چرا نهی از منکر نمی کنید؟ یعنی چرا شما مردم را دعوت به قیام نمی کنید؟ اگر خواص جامعه کلید استکبارستیزی آن زمان را می زدند، کار امام حسین(ع)  به آمدن در کف میدان نمی رسید، که تنها بمانند و مظلوم کشته شوند. چون اگر خواص راه می افتادند مردم هم پشت سرشان راه می افتادند. پس استکبارستیزی اساس حرکت عاشوراست. هم در جهت احقاق حق ولایت و هم در جهت هدایت امت، یعنی هم احقاق حق ولایت با استکبارستیزی میسر می شود و هم هدایت امت در این مسیر اتفاق خواهد افتاد.

به عنوان مثال بعد از سالها حاکمیت طاغوت در نظام جمهوری اسلامی چه اتفاقی افتاد که روند جامعه رو به سعادت و پیشرفت و رشد و ارتقا در میدان های مختلف شد، به استقلال رسید، به عزت رسید، به اقتدار و قدرت رسید، الآن جمهوری اسلامی قدرت سیاسی جهان شده، این را مدیون چیست؟ مدیون جهادش است، مدیون استکبارستیزی اش است.

*روایت امام باقر علیه السلام در ترغیب به استکبار ستیزی

یکی از حکام  زمان امام باقر علیه السلام می خواست استکبارستیزی و جهاد را در اسلام کمرنگ کند. امام باقر علیه السلام نامه ای خیلی تند به حاکم وقت می نویسد و  برای استکبارستیزی و جهاد سه ویژگی بر می شمارند که جامعه اسلامی به آن نیازمند است متن روایت اینگونه است:« كَتَبَ أَبُو جَعْفَرٍ ع فِي رِسَالَةٍ إِلَى بَعْضِ خُلَفَاءِ بَنِي أُمَيَّةَ وَ مِنْ ذَلِكَ مَا ضَيَّعَ الْجِهَادَ الَّذِي فَضَّلَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَى الْأَعْمَالِ وَ فَضَّلَ عَامِلَهُ عَلَى الْعُمَّالِ تَفْضِيلًا فِي الدَّرَجَاتِ وَ الْمَغْفِرَةِ وَ الرَّحْمَةِ لِأَنَّهُ ظَهَرَ بِهِ الدِّينُ وَ بِهِ يُدْفَعُ عَنِ الدِّينِ وَ بِهِ اشْتَرَى اللَّهُ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِالْجَنَّةِ بَيْعاً مُفْلِحاً مُنْجِحاً... كافي (ط - الإسلامية)، ج‏5، ص: 3 » الف- «لِأَنَّهُ ظَهَرَ بِهِ الدِّينُ» یعنی بوسیله استکبارستیزی و جهاد می شود دین را ظهور داد و قدرت دین را افزایش داد و بستر هدایت را برای بشر آماده کرد.

ب- « وَ بِهِ يُدْفَعُ عَنِ الدِّينِ» اگر جامعه ای استکبارستیز نباشد، مجاهد نباشد، دشمنی ها دفع نمی شود،دشمن قسم خورده که هموراه با شما سر جنگ داشته باشند «وَ لا يَزالُونَ يُقاتِلُونَكُمْ ؛ بقره آیه 216» آنها از جنگیدن با شما هیچوقت خسته نمی شوند

ج-  « وَ بِهِ اشْتَرَى اللَّهُ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِالْجَنَّةِ » اگر جامعه ای استکبارستیز و به تعبیر امروزی انقلابی نباشد بندگان واقعی و مخلص خدا با چه وسیله ای با خدا معامله کنند؟ یعنی هم در معنویت در قله ، استکبارستیزی یک نیاز فوری است وهم در گسترش دین و تعمیق دین و باور دینی، استکبارستیزی یک لازمه است.

*روحیه استکبار ستیزی نوحه خوان حسینی   

وقتی اسرائیل 15 هزار تن مواد منفجره در غزه می ریزد ، وقتی 11 هزار نفر را مجروح می کند، دو هزار و سیصد نفر را می کشد که بالای پنجاه درصد جمعیت غزه زیر پانزده سال هستند، وقتی اسرائیل این جنایات را مرتکب می شود و آمریکا تمام قد حمایت می کند، چطور می شود که انسان برمظلومیت اباعبد الله الحسین(ع) اشک بریزد و در مقابل این جنایات، عکس العملی نشان ندهد.

از یک جانباز اهل غزه پرسیدم چرا اسرائیل می خواهد شما را نابود کند؟ یک جمله ای گفت خیلی قشنگ، گفت: درست است که ما اهل تسنن هستیم اما  بچه هایمان را که نام حسین و علی و فاطمه می گذاریم فقط به خاطر علاقه مان به اهل بیت نیست بلکه می خواهیم مثل حسین بچه هایمان پرورش پیدا کنند، می گفت بچه های ما صبح وقتی می خواهند به مدرسه بروند غسل شهادت می کنند.

سلمان اخلاقی نوجوان یازده ساله اهل بلوچستان وقتی رفت و به شهادت رسید مادرش گفت او فدای امام من شد و هرچه فرزند داشته باشم در این راه فدا می کنم .

امام(ره) فرمودند تکلیف ما را سیدالشهدا مشخص کرده است. حضرت با امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند و انقلاب ما هم با همین شعار به سرانجام رسید. امروز آمریکا مظهر تام و تمام استکبار و کفر است حضرت آقا فرمودند: آمریکا یزید زمان است و کفر محض است و ما باید با تأسی از ابا عبدلله با مستکبران بجنگیم  و این استکبار ستیزی تا نابودی حاکمان ظالم در جهان باید ادامه پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha