پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
حجت الاسلام ابوالقاسمی سازمان فرهنگ

حوزه/ باید در امر تبلیغ توجه ویژه ای به ذائقه ها، علاقه ها، زبان، فرهنگ و آداب و رسوم داشت و این مهم با آشنایی دقیق با دیدگاه و روش ادیان و کتاب های آسمانی و استفاده از آن، در خلال تبلیغ میسر می شود

حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسمی، در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» در مشهد با بیان اینکه در تبلیغ باید ظرافت های خاصی را در نظر گرفت، ابراز داشت: یکی از این ظرافت ها مسئله ذائقه مردم است؛ یعنی باید توجه داشت که هر گروه سِنّی، الزامات مخصوص خود را لازم دارد و البته برای کسب موفقیت در تبلیغ باید ویژگی ها، سلیقه ها و علاقه های هر گروه و قشر خاص را به درستی نیاز سنجی کرد و فرا گرفت.

معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این تفکر که می توان در تبلیغ، از یک روش کلی برای تمامی افراد، شهرها و کشورها استفاده کرد، دور از تدبیر دانست و افزود: مبلغان باید به گونه ای عمل کنند که ذهن مخاطب به واقعیت ها و حقایق راستین معطوف شود.

وی با اشاره به این که تاثیرگذاری تبلیغ به معنای ایجاد تغییر در مخاطب است، گفت: باید در امر تبلیغ توجه ویژه ای به ذائقه ها، علاقه ها، زبان، فرهنگ و آداب و رسوم داشت و این مهم با آشنایی دقیق با دیدگاه و روش ادیان و کتاب های آسمانی و استفاده از آن، در خلال تبلیغ میسر می شود. در واقع باید تبلیغ دین با زبان تفاهم و اشتراک بیان شود تا بتواند تاثیر واقعی خود را داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسمی در ادامه به روشی برای انتقال بهتر مطالب به مخاطب اشاره و خاطر نشان کرد: برای تحت تاثیر قرار دادن دیگران، باید اول در فکر و ذهن آن ها نفوذ کرد که از جمله بهترین راه های آن، خوب و دقیق گوش کردن به حرف ها و نقطه نظرات مخاطبان است.

معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یادآور شد: در گام بعد باید با تایید کلمات مخاطب، بخشی از آن مفاهیم را با بیان دیگر استفاده کرد و نتیجه لازم و مدنظر خود را به آن ها انتقال داد؛ این روش بسیار اثر گذار و نفوذ پذیر می باشد.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت درک ویژگی های طرف مقابل و تطبیق خود با مخاطب در تبلیغ و انتقال آموزه های دینی، ابراز داشت: راه حل رسیدن به این مهم این است که اولا، نگرش ها را از طریق تفهیم جایگاه برای مردم بازگو کنیم و سپس آن را به وجود آورد و در مرحله بعد آن نگرش ها را تغییر داد و تقویت کرد.

حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسمی تصریح کرد: اهمیت این موضوع به قدری است که اگر طلبه ای، تسلط کافی به احادیث، روایات و قرآن داشته، اما به این موضوع بسیار مهم توجه نداشته باشد، کلام او بی نتیجه و بدون تاثیری خواهد بود.

معاون بین الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: مبلغان مراقب باشند خود را بالاتر از مردم ندانند و از نظرات مردم غافل نشوند، زیرا توجه به مخاطب در امر تبلیغ بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه برای برقراری ارتباط صحیح با مخاطب، باید دو مولفه را رعایت کرد، اظهار داشت: مولفه اول، شناخت ها و کسب اطلاعات ظاهری شامل زبان، شهر، مذهب و پوشش است و مولفه دیگر، شناخت باطنی که همان نوع نگرش و بینش می باشد.

وی توضیح داد: برخی از مردم در کشورهایی مانند ژاپن، نگرش بسته ای به مذاهب دارند و برای فرد مبلغ اهمیتی قائل نمی شوند، اما برخی در کشورهایی همچون ایران با توجه به پیشینه های قومی و مذهبی، نگرش مثبتی به امر تبلیغ دارند و زمینه های حق پذیری در روحیه آنان وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha