یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام سید حسن مبارز

حوزه/ مسئول انجمن شعر طلاب تصریح کرد: درخشش طلاب و فضلای حوزه در عرصه شعر آیینی کشور همیشه محسوس و مشهود بوده است.

حجت الاسلام سید حسن مبارز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» گفت: به لطف الهی استعدادهای بسیار ارزشمندی در حوزه در زمینه شعر و ادبیات وجود دارد که برای رشد و تعالی هر چه بیشتر آن ها باید حمایت جدی صورت گیرد.

انجمنی سه ساله اما پربار

وی در خصوص فعالیت های انجمن شعر طلاب نیز گفت: این انجمن حدود سه سالی است که کار خود را آغاز کرده و گرچه به نوعی زیرمجموعه مرکز فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی به شمار می رود اما فعالیتش مستقل است و بیشتر در زمینه برگزاری محافل شعری و ادبی و نیز کلاس های آموزشی ویژه عزیزان حوزوی در حال انجام فعالیت است.

وی اضافه کرد: هم اکنون نیز دوره دوم فعالیت انجمن شروع شده و بنده هم به مدت یک سال است که به عنوان مسئول در خدمت شعرا و ادیبان حوزوی هستم و پیش از این نیز حجت الاسلام جواد محمد زمانی سکان دار این عرصه بود که جا دارد از تلاش ها و زحمات ایشان صمیمانه قدردانی کنم.

برخی از مهم ترین برنامه های انجمن

مسئول انجمن شعر طلاب همچنین گفت: ما در انجمن برنامه های خوبی داریم که با تصویب آن ها و اختصاص بودجه برایشان می توانیم اقدامات خوبی انجمن دهیم که البته خوشبختانه اخیراً بودجه ای مصوب شده است.

وی افزود: ما تاکنون شب شعر عقیق یمن و چندین نشست شعری دیگر از جمله همین برنامه از سنگ ناله خیزد ویژه گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان فاجعه منا برگزار کردیم ، ضمن آن که نشست های هفتگی و ماهیانه به صورت تخصصی برگزار می کنیم که امیدواریم بتواند در رشد و پویایی توانایی شاعران طلبه و نیز معرفی شعر طلبه در فضای حوزه موثر و مفید واقع شود.

وی اضافه کرد: از سویی به طور جدی در تلاش هستیم که شب شعرها را به صورت هفتگی برگزار کنیم که یک هفته اختصاص به نقد شعر، یک هفته شعر خوانی ، یک هفته نشست تخصصی با حضور اساتید حوزه و دانشگاه خواهد بود.

هدفمان ارتقای شعر حوزویان است

حجت الاسلام مبارز تاکید کرد: در هر صورت یکی از مهم ترین اهداف تشکیل انجمن این بوده که شعر طلاب از جایگاهی که امروز دارد، ارتقا یافته و به جایگاه واقعی خود برسد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که در حال حاضر در حوزه علمیه چه تعداد شاعر طلبه و حوزوی داریم، بیان داشت: به طور دقیق که نمی شود گفت اما اجمالاً حدود 70 طلبه و روحانی عضو مجمع عمومی انجمن شعر طلاب هستند که البته تعداد شاعران حوزوی قطعاً بیش از این هاست.

برگزاری سومین شعر اشراق در آذرماه سال جاری

این شاعر جوان 30 ساله در ادامه با بیان این که هم اکنون دبیر علمی سومین جشنواره بین المللی شعر اشراق (ویژه حوزویان) را برعهده دارد، گفت: سومین جشنواره بین المللی شعر اشراق به همت انجمن شعر طلاب و حمایت جدی مرکز فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ، اواخر آذرماه امسال در تهران برگزار می شود که دبیر آن نیز حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالله حسینی از اعضای هیئت مدیره انجمن است.

وی افزود: البته برنامه ریزی ها و اتاق فکر جشنواره با ماست و تلاشمان این بوده که ان شاءالله امسال شاهد یک جشنواره متفاوت باشیم.

"از شاخه انجیر"؛ اوین مجموعه شعری

حجت الاسلام مبارز در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص فعالیت های ادبی خود اظهار داشت:  اولین مجموعه شعری ام با عنوان "از شاخه انجير" سال 1391در مشهد مقدس منتشر شد که شامل 35 غزل و يك مثنوي كوتاه در حال و هوای شعر آیینی و مذهبی است.

وی اضافه کرد: البته دو مجموعه شعری دیگر نیز آماده چاپ دارم که یکی از آن ها شامل چندین ترکیب بند درباره حضرت زهرا (س) و اشعار عاشورایی است و مجموعه دیگر نیز شعرهایی است با مضامین اجتماعی و فرهنگی که البته عمده قالب شعری همه این ها غزل است.

چرایی علاقه شاعران حوزوی به قالب غزل

این شاعر حوزوی همچنین با اشاره به این که اساساً شاعران آیینی از جمله طلاب و روحانیون علاقه خاصی به شعرگفتن در قالب غزل دارند، گفت: شاید دلیل این مساله بی ارتباط با این بیت عرفی شیرازی نباشد که می گوید؛" قصیده نظم هوس پیشگان بود عرفی/ تو از قبیله عشقی وظیفه ات غزل است".

وی که در حال حاضر در کنار تحصیلات حوزوی، در مقطع کارشناسی‌ارشد روان‌شناسی تربیتی نیز مشغول به تحصیل است، بیان داشت: هر از گاهی به همراه برخی دوستان طلبه و روحانی به تبلیغ و انجام کارهای فرهنگی در مناطق محروم کشور به خصوص روستاهای دوراُفتاده می پردازیم و اگر بتوانیم خدمتی ولو کوچک در حق این محرومان که حقیقتاً ولی نعمتان انقلاب هستند، انجام می دهیم.

خاطره شنیدنی از توفیق تشرف به محضر رهبر انقلاب

حجت الاسلام مبارز که از جمله شاعرانی است که در محضر رهبر معظم انقلاب به برنامه شعرخوانی پرداخته به بیان خاطره ای شنیدنی از این جلسه معنوی پرداخت و گفت: برای بنده تاکنون چند مرتبه توفیق حاصل شده که در جلسه دیدار با شعرا، خدمت حضرت آقا برسم که یکی از این دیدارها مربوط به نیمه رمضان سال٩٢ می شود که اولین مجموعه شعرم با عنوان"از شاخه انجير" را خدمتشان تقدیم کردم.

وی افزود: معمولاً آقا قبل‌از افطار سخنرانی می‌کنند و بعد هم نماز و افطار و اتمام جلسه. من در آن جلسه یک بار قبل‌از افطار در جلسه عمومی خدمتشان رسیدم که مجموعه شعر را تقدیم کردم و التماس دعایی گفتم و یک بار بعد افطار. یادم هست که مقام معظم رهبری داشتند چای نوش جان می‌کردند. من با ایشان فاصله‌ای نداشتم. کنار من آقایان جواد محمدزمانی و حداد عادل بودند و بعد هم آقا که روی صندلی‌شان در‌حال افطار بودند؛ در این حال من به معظم له اشاره کردم که می‌خواهم  بیایم خدمت‌تان! آقا لبخندی زدند و فرمودند: بیایید. از ایشان سوالی پرسیدم که مدتی ذهنم را درگیر کرده بود. پرسیدم برای مانوس‌شدن با معاد و قیامت چه راهکاری می‌فرمایید. آقا لحظه‌ای سکوت کردند و فرمودند: «می‌گویند رفتن به زیارت اهل قبور خوب است.» اینجا من نهایت تواضع را از آقا دیدم که حتی جواب را منتسب به خودشان نکردند و فرمودند: «می‌گویند...» این درس خیلی بزرگی است که من از این رهبر بزرگ و مقتدر و حکیم آموختم.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha