جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
راهپیمایی اربعین

حوزه/ رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) افزود: مهم‌ترین موضوع اربعین اتحاد زائر با امام است که در واقعه راهپیمایی اربعین نمود پیدا می‌کند وتحلیل ما باید از اربعین و عاشورا تمدنی باشد و نگاه سطحی را کنار بگذاریم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، محمدهادی همایون  عصر امروز در سلسله نشست «نظام اربعین در حرکت به سوی جامعه آرمانی» که عصر امروز در سالن جلسات مسجد مقدس جمکران برگزار شد با اشاره به اینکه عاشورا یک واقعه صرف نیست، اظهارداشت: عاشورا و زمینه معرفتی آن که اربعین است به عنوان محوری که انسان را به کمال می‌رساند بایدمورد توجه قرار بگیرد.

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه ظاهر تاریخ این است که ائمه مجبور شده‌اند در این وضعیت قرار بگیرند، افزود: باید عمیق‌تر به چنین واقعه بزرگی بپردازیم و تنها با یک نگاه سطحی از واقعه عاشورا به عنوان یک واقعه تاریخی نگذریم.

وی با اشاره به اینکه ماجرای داستان غیبت هم یک اتفاق نیست، خاطرنشان‌کرد: عاشورا هم مانند غیبت یک سنت الهی است و مقدمات و زمینه‌سازی‌ها برای به وجود آمدن آن ایجاد شده و شرایط خاص خود را دارند.

همایون با بیان این که ماجرای عاشورا حتی از غیبت هم عمیق‌تر است، تصریح کرد: عاشورا جریان جدی برنامه ریزی شده در طول تاریخ است که بعد از جریان ظهور هم ادامه دارد و با ظهور وارد جریان رجعت می‌شود و قرار نیست با ظهور تمام شود و در تاریخ و فضای غیرتاریخ ادامه دارد.

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه برگزیدگان خداوند فرصت پیداکردند، تاکیدکرد: این جریان از پیش تعیین شده و برنامه ریزی شده است و در جریان آن  انسان‌های برگزیده خداوند توانستند خود را در این جریان تاریخی قرار دهند و فرصت‌هایی بیابند و خود را رشد دهند.

وی با بیان این که اسم کربلا هم نشان می‌دهد که قرب خداوند وجوار الهی در کنار آن است، تصریح کرد: با توجه به این که بابل که به عنوان" باب الله" شناخته می‌شود در نزدیکی کربلا است بر این اساس برخی کربلا را به معنای نزدیکی قرب الهی در نظر گرفته اند.

همایون با بیان اینکه مقدمه‌سازی‌ها برای عاشورا از زمان پیامبر(ص) به صورت جدی صورت گرفت، تصریح کرد: از سالیان پیش از واقعه عاشورا آمادگی‌ها ایجاد می‌شود وهمین امر که حضرت زینب(س) وقتی قرار است ازدواج کند با همسرش شرط می‌کند که همراه امام حسین (ع) باشد همه این‌ها نشان می‌دهد که عاشورا یک جریان برنامه ریزی شده است.

وی با اشاره به اینکه باید در تحلیل عاشورا و کربلا به تحلیل تمدنی بپردازیم، خاطرنشان کرد: آن زمان بهترین لحظه تاریخی برای این اتفاق بوده و درست انجام شده است، ولی محدود به آن زمان نبوده و همچنان ادامه دارد و با توجه به آن چشم‌اندازی که برای آن ترسیم شده تا رجعت و بعد از آن ادامه دارد.

همایون با بیان اینکه هنر و علایق عرب آن روز در شراب، شمشیر و زن خلاصه می‌شد، افزود: شمشیر در واقعه عاشورا کاملاً به خدمت آمد و عرب هنر خود را در این زمینه به رخ کشیده است.

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه ما نگاهمان ازکربلا منحصر به نگاه راوی کربلا شده است، تصریح کرد: هیچ کسی با اعتماد نمی‌تواند بگوید که همه ماجرا همین اتفاق بوده که روایت شده است.

وی با اشاره به اینکه گاهی تنها نقل ظاهر آمده است و ما نمی‌توانیم به عمق مطلب پی ببریم، خاطرنشان کرد: بعضی از وقایع احتمالاً اصلاً نقل نشده و برخی نقل شده اما تحلیل بسیار کمی شده است و حالا کم کم راویان ما دارند رشد می‌کنند وکم‌کم درک این وقایع در حل رشد است و کم‌کم به درکی ازواقعه کربلا می‌رسیم.

همایون با اشاره به اینکه آنچه ما از تمدن سازی می‌شناسیم همین تمدن‌هایی است که تا به امروز ساخته‌ایم و همه زمین خورده است، تصریح کرد: تمدن‌هایی که شیطان آن را در نیمه راه از ما گرفته است و منحرف کرده است و با این تمدن‌های ناقص نمی‌توانیم به درک واقعی عاشورا برسیم.

 

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) با بیان اینکه تمدنی که از عاشورا حاصل می‌شود همان تمدن اسلامی است و باقی می‌ماند و این همان تمدن امام و مردم است، تاکید کرد: اگر به این تمدن دست پیدا کنیم می توانیم ادعا کنیم که به تمدن اسلامی اصیل دست پیدا کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه ما مظلومانه بودن واقعه عاشورا را از دوران انقلاب درک کرده‌ایم، تصریح کرد: روح حماسی را با وجود انقلاب که در معرض آن قرارگرفته‌ایم درک کرده‌ایم.

رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) افزود: مهم‌ترین موضوع اربعین اتحاد زائر با امام است که در واقعه راهپیمایی اربعین نمود پیدا می‌کند وتحلیل ما باید از اربعین و عاشورا تمدنی باشد و نگاه سطحی را کنار بگذاریم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha