جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
رفعتی حقوق و قضا

حوزه / مدیر مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه با بیان اینکه آغاز سیر نزولی جامعه ترک امر به معروف و نهی از منکر است گفت: نباید تصور شود که اگر فریضه‌ای کنار گذاشته شود اتفاقی نمی‌افتد بلکه باید به همه فرایض عمل شود.

حجت الاسلام و المسلمین عباس رفعتی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به ضرورت امر به معروف و نهی از منکر در جامعه گفت: با اینکه ما در شریعت واجبات زیادی داریم اما تعدادی از این واجبات که از ضروریات هستند جزو فروع دین محسوب می شوند و امر به معروف و نهی از منکر دو فریضه مهمی هستند که جزو واجبات محسوب می‌شوند.

وی بیان کرد: وجوب امر به معروف و نهی از منکر به قدری دارای اهمیت است که بسیاری از بزرگان دین و فقها در این باور هستند که وجوب این دو فریضه، عقلی است و آیات و روایات ما را به حکم عقل ارشاد می‌کنند.

مدیر مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه با بیان اینکه اصل وجوب امر به معروف و نهی از منکر یک حکم عقلی است گفت: عقل حکم می‌کند و درک می‌کند نباید در جامعه معصیت صورت گیرد و از دستورات الهی نافرمانی شود و این دو فریضه نیز دعوت به انجام دستورات الهی است.

وی با بیان اینکه بحث ضرورت امر به معروف و نهی از منکر یک تکلیف است که به حکم عقل نیز ثابت است افزود: آیات و روایات بسیاری داریم که فریضه امر به معروف و نهی از منکر را تکلیف فرد و جامعه معرفی می‌کنند.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی با اشاره به اینکه امر به معروف و نهی از منکر از فرایضی است که مکلفین آن تنها افراد نیستند بلکه جامعه هم نسبت به آن مکلف هستند، یعنی یک حکم اجتماعی است گفت: دولت و حاکم اسلامی نسبت به این دو فریضه وظیفه دارند و باید بستر و زمینه معروف را در جامعه فراهم کرده و از تحقق منکر جلوگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه یکی از مراتب امر به معروف و نهی از منکر، عملی است تصریح کرد: نهی از منکر عملی، کار فرد نیست و کار حاکمیت است و دولت باید به وسیله نیروی بازدارنده‌ای که دارد جامعه را نسبت به منکرات و جرائم باز دارد.

مدیر مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه با بیان اینکه امام باقر(ع) می‌فرمایند به وسیله امر به معروف و نهی از منکر وظایف دیگر تحقق پیدا می‌کند گفت: اگر چنانچه این دو فریضه در جامعه نباشد در واقع باقی فرایض زمین می‌ماند و جامعه در مورد نماز و دیگر فرایض نیز سهل‌انگاری می‌کند.

وی با اشاره به اینکه چاشنی اصلی رهنمون کردن جامعه نسبت به همه وظایف دینی امر به معروف و نهی از منکر است ابراز داشت: اگر جامعه ما این فریضه را کنار گذاشت دیگر نمی‌تواند امید داشته باشد که وظائف دینی دیگر را انجام دهد.

حجت الاسلام و المسلمین رفعتی با بیان اینکه آغاز سیر نزولی جامعه ترک امر به معروف و نهی از منکر است گفت: نباید تصور شود که اگر فریضه‌ای کنار گذاشته شود اتفاقی نمی‌افتد بلکه باید به همه فرایض عمل شود.

وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم آمران به معروف و ناهیان از منکر بهتری امت شمرده می‌شوند، افزود: خداوند در آیه 110 سوره آل عمران می‌فرماید "كُنتُمْ خَيرَْ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ " "شما بهترین امتی هستید که برای مردم پدید آمده است ، به خوبی فرمان می دهید و از بدی باز می دارید و به خدا ایمان دارید ."

انتهای پیام/313/30

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha