یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رفعتی

حوزه/ رئیس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم، با اشاره به حربه های نرم دشمنان برای تهاجم فرهنگی، بر لزوم مقابله جدی رسانه های دینی با این هدف پلید تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین رفعتی در جلسه درس فقه رسانه در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گفت: بر اساس اصل امر به معروف و نهی از منکر، آداب و رسومی که در جامعه موجود برخاسته از فرهنگ ضد دینی و ارزش و اخلاق است، باید برچیده شود.

وی افزود: قرآن کریم به برخی از این هنجارها و فرهنگ ها، پرداخته و بیان کرده، این آداب و رسوم، مورد قبول اسلام نیست؛ در آیه 2 سوره مجادله«الَّذِینَ یُظاهِرُونَ مِنْکُمْ مِنْ نِسائِهِمْ ما هُنَّ أُمَّهاتِهِمْ إِنْ أُمَّهاتُهُمْ إِلاَّ اللاّئِی وَلَدْنَهُمْ وَ إِنَّهُمْ لَیَقُولُونَ مُنْکَراً مِنَ الْقَوْلِ وَ زُوراً وَ إِنَّ اللّهَ لَعَفُوٌّ غَفُورٌ »، خداوند متعال با یک فرهنگ غلط جامعه مبارزه می کند که در جامعه جاهلی نهادینه شده بود؛ قرآن کریم زهار کردن را رد کرده و فرمود، مادر فقط کسی است که او را متولد کرده است و با این کار منکر بزرگ جهال را منکوب کرد.

استاد حوزه بیان کرد: در آیه 12 سوره ممحنه«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ إِذا جاءَکَ الْمُؤْمِناتُ یُبایِعْنَکَ عَلى أَنْ لا یُشْرِکْنَ بِاللّهِ شَیْئاً وَ لا یَسْرِقْنَ وَ لا یَزْنِینَ وَ لا یَقْتُلْنَ أَوْلادَهُنَّ وَ لا یَأْتِینَ بِبُهْتان یَفْتَرِینَهُ بَیْنَ أَیْدِیهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَّ وَ لا یَعْصِینَکَ فِی مَعْرُوف فَبایِعْهُنَّ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللّهَ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ » نیز زمانی که بانوان برای بیعت با پیامبر وارد می شوند، خداوند می فرماید که باید قول بدهندکه وارد فرهنگ بی بند و باری و سرقت و بهتان و... جاهلی نمی شوند و از کارهای گذشته استغفار کنند.

وی گفت: قرآن کریم، به دنبال آن است، فرهنگ منحط و فساد باید در جامعه ریشه کن شود؛ یعنی در کنار تاسیس فرهنگ دینی باید فرهنگ غیر دینی نیز از بین برود؛ این کار یکی از اهداف مهم رسانه دینی است.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی اظهارکرد: در آیه 41 سوره حج«الَّذينَ إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنْکَرِ وَ لِلَّهِ عاقِبَةُ الْأُمُورِ»، امربه معروف ونهی از منکر به عنوان وظیفه حاکمیت بیان شده است؛ کسانی که حکومت الهی به دست آنها افتاد،  باید اقامه نماز و زکات و امربه معروف و نهی از منکر کنند.

وی افزود: در آیه 109 سوره آل عمران«وَ لِلَّهِ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ إِلَي اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ»، خداوند بیان می کند که بهترین امت کسانی هستند که فرهنگ امربه معروف و نهی از منکر را داشته باشد و فرهنگ آن، فرهنگ معروف باشد و از منکرات دوری کند.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی تصریح کرد: این جامعه دینی بر عکس جامعه ای است که شیطان آن را دنبال می کند؛ در آیه 61 سوره توبه، بیان شده، جامعه مورد هدف نفاق بر عکس جامعه مورد هدف خداوند و پیامبر و دین است؛ یعنی جریان نفاق امربه منکر و نهی از معروف می کند.

استاد حوزه بیان کرد: اگر رسانه هایی شیطانی به دنبال تحریک شهوات و منکرات است در مقابل این جریان رسانه دینی باید آثار مثبت معروف را در جامعه بیان کند.

وی گفت: منافقان و کفار و شیاطین به دنبال این  هستند بدی ها را نیک جلوه دهند و نیکی ها را بد جلوه دهند؛ در همین راستا واژه ها را نیز جابجا بیان می کنند؛ یعنی هرجا که از دموکراسی و آزادی و حقوق بشر سخن می گویند دقیقا برعکس عمل می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین رفعتی اظهارکرد: در قرآن کریم بیان شده، مسیری که شیطان در مقابل انسان قرار می دهد، سوق دادن مردم به فحشا و منکرات است؛ کسانی که از شیطان پیروی می کنند در حقیقت به او برای ایجاد این جریان منکر کمک می کنند.

وی افزود: در این زمینه، یک جنگ عظیم نرم و جنگ فرهنگی وجود دارد؛ به همین خاطر وقتی کار فرهنگی قرار است در جامعه ایجاد شود، باید با تهاجم فرهنگی نیز مقابله شود.

رئیس مرکز تخصصی حقوق و قضای اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: اگر دشمن در این تهاجم فرهنگی  نرم که علیه ما رواداشته است، موفق نشود به دنبال جنگ سخت خواهد رفت.

استاد حوزه بیان کرد: دشمنان اسلام در 13 سال اولیه بعثت، همیشه سعی کردند از ابزارهای نرم برای مقابله با پیامبر استفاده کنند و به همین خاطر به پیامبر(ص) تهمت زدند و وقتی این حربه فرهنگی جواب نداد به سراغ جنگ با پیامبر رفتند.

وی گفت: پس از اینکه فرهنگ دینی در جامعه شکل گرفت و رسانه دینی به این فرهنگ سازی کمک کرد، باید به فکر حفظ آن باشد؛ در واقع کار رسانه دینی با ایجاد یک حکومت و جامعه دینی تمام نمی شود، بلکه باید در پی حفظ این ارزش ها باشد؛ نهی از منکر هم به دنبال رفع منکر است و هم به دنبال دفع منکر؛ یعنی نباید اجازه دهیم که اصلا منکر وارد جامعه شود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha