جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
مراسم چهلم شهدای منا

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعة المصطفی گفت: با توجه به شرایط مکانی، زمانی و بی تدبیری آل سعود، حج امسال فاجعه آمیزترین حج در گذر تاریخی بوده است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» حجت الاسلام والمسلمین عطاران طوسی، در مراسم بزرگداشت چهلمین روز مهاجران الی الله که با حضور اساتید و طلاب در مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری ابا عبدالله الحسین(علیه السلام)، اظهار داشت: فاجعه منا حادثه‌ای‌‌ دردناک بود که قلب تمام مؤمنان را جریحه‌دار و زخمی عمیق بر پیکر مجروح جامعه اسلامی وارد کرده است.

وی ضمن ارائه تصویری از موقعیت جغرافیای سرزمین منا، ابراز داشت: سرزمین منا طولی بالغ بر 3 کیلومتر دارد که پهنا و عرض آن در همه جا یکسان نبوده و در برخی از مکان‌ها عریض‌تر و در برخی دیگر فشرده‌تر است.

رئیس نمایندگی جامعة المصطفی در تهران با تأکید بر این که فاجعه منا در کم عرض‌ترین قسمت آن روی داده است، خاطرنشان ساخت: جمهوری اسلامی ایران با هماهنگی مراجع معظم تقلید، تدبیری اندیشیده و نیمه شب را برای بانوان به عنوان وقوف اجمالی انتخاب نموده است؛ که آنان پس از طلوع فجر صبح عید قربان رمی جمره عقبه را انجام می‌دهند و در چادرها اسکان می‌یابند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی با بیان این که به دلیل فشردگی و ترتب اعمال در روز عید قربان، نمایندگانی از کاروان‌های گوناگون، اعمال ذبح قربانی را انجام داده و پس از آن حجاج اعمال بعدی را پیگیری می‌کنند، یادآور شد: با توجه به شرایط مکانی، زمانی و بی تدبیری آل سعود، حج امسال فاجعه آمیزترین حج در گذر تاریخی بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین عطاران طوسی ضمن انتقاد از بی برنامه‌گی و سوء مدیریت آل سعود در مناسک حج، تصریح کرد: آل سعود فقط برای تنظیم و ارائه خدمات در مکه و مدینه از هر یک از زائران بیت الله الحرام، چندین هزار دلار اخذ می‌کند؛ ولی متأسفانه تنها بخشی از این مبلغ هنگفت به منظور ارائه خدمات و ساخت و سازها صرف می‌گردد و بر اساس تحقیقات صورت گرفته، دریافتی آل سعود از حجاج، معادل حجم کل صادرات نفتی عربستان است.

مسئول نمایندگی جامعة المصطفی در تهران با اشاره به این که متأسفانه در خدمات رسانی به زائران بیت الله الحرام، به حداقل آنچه حق حجاج است، اکتفا می‌شود، بیان داشت: علی رغم ارائه طرح‌های گوناگون کارشناسان کشورهای اسلامی، کمترین توجه‌ها به پیشنهادات صورت می‌گیرد.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی گرمای شدید و روباز بودن مسیر عبوری زائران در منا را از دلایل گسترده شدن، فاجعه منا ذکر کرد و اظهار داشت: بی رحمی و سنگدلی مأموران سعودی در رساندن کمک به زائران آسیب دیده فاجعه منا، از مهمترین دلایل افزایش آمار کشته‌ها در این سرزمین بود.

وی بی تدبیری و سوء مدیریت نیروهای امنیتی آل سعود در هدایت زائران به سمت خیابان 204 را عاملی دیگر بر افزایش گستره فاجعه منا ذکر کرد و اذعان داشت: هدایت زائران به سمت خیابان مصدود 204 در شرایطی صورت می‌گرفت که حد فاصل خیابان و چادرها از دو طرف به وسیله نرده‌هایی آهنی به ارتفاع دو متر، بسته شده و متأسفانه چون جهت باز شدن درب‌های ورودی چادرها به سمت خیابان بوده، تراکم جمعیت مانع گشوده شدن درب‌ها می شد.

حجت الاسلام والمسلمین عطاران طوسی با بیان این که علی رغم امکان سرپوشیدگی خیابان‌های منتهی به منا و قرار دادن دستگاه‌های تهویه هوا و آب پاش در طی مسیر، این مهم در بسیاری از معابر متنهی به منا صورت نگرفته بود، اذعان داشت: فاجعه منا در حالی روی داد که دوربین‌های مدار بسته‌ بسیار پیشرفته‌ای، برای کنترل وضعیت مسیرهای حجاج در نظر گرفته شده بود.

مسئول نمایندگی جامعة المصطفی در تهران با اشاره به این که دولت سعودی در سال‌های گذشته، به منظور ارائه خدمات بهتر به حجاج در طول مسیر مخازن آب، قرار می‌داد، ابراز داشت: در سال‌های اخیر این موضوع مورد اغفال مدیران مناسک حج قرار گرفته است.

وی با بیان این که فشردگی جمعیت در مسیر منا غیر قابل وصف است، خاطرنشان ساخت: تراکم جمعیت به حدی بود که برخی از افراد با این که بطری آب در دست داشتند، نمی‌توانستند آن را به بالای سر منتقل کرده جرعه‌ای از آن بنوشند.

حجت الاسلام والمسلمین عطاران طوسی تصریح کرد:‌ گرمای شدید هوا، خستگی طاقت فرسا و عدم مدیریت صحیح مناسک حج، رفته رفته انسان‌های کم توان را نقش بر زمین می‌کرد.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی با بیان این که ادامه روند نا صحیح مدیریت حج، توان جمعیت متراکم را آهسته آهسته تحلیل داد، ابراز داشت: هر چه زمان به درازا می‌انجامید، حجاج بیشتری طاقت خویش را از دست داده و نقش بر زمین می‌شدند.

مسئول نمایندگی جامعة المصطفی در تهران با تأکید بر این که پلیس سعودی تنها نظاره‌گر فاجعه منا بود، خاطرنشان ساخت: جنازه‌های انباشته شده حجاج بر روی یکدیگر، بیش از 700 متر از این مسیر را پوشش می‌داد؛ با توجه به مشاهدات عینی، بدون تردید آمار کشته شدگان این حادثه اسفناک، به بیش از 10 هزار نفر رسیده است.

وی با بیان این که بعثه مقام معظم رهبری در اولین لحظات این فاجعه کمیته‌ای صدنفره از امدادگران را به سمت خیابان 204 گسیل نمود، یادآور شد: علی رغم اعلام آمادگی برای کمک‌رسانی به حادثه دیدگان فاجعه منا، نیروهای امنیتی آل سعود، مانع حضور نیروهای امداد، کشورهای اسلامی شد.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: به جرأت می‌توان گفت که آل سعود تقریبا تا 12 ظهر، هیچ نیروی امدادی را برای کمک به حجاج حادثه دیده اعزام نکرد و در این میان با کسانی که قصد فیلم‌برداری و ضبط حوادث را داشتند برخورد شدیدی صورت می‌گرفت.

وی حضور دیر هنگام تیم پزشکی آل سعود در محل فاجعه منا را مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: تقریباً در حوالی ساعت 17، تیم 50 نفره‌ای از پزشکان سعودی، آن هم فقط برای گرفتن نبض حادثه دیدگان، وارد معرکه شدند و نهایت تلاش آنان، جدا نمودن افراد توانمند از دیگر حجاج بیهوش بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین عطاران طوسی ادامه داد: اگر شخصی حرکتی از خود نشان می‌داد، با وارد کردن ضربه‌ای لگد، از شخص سؤال می‌کردند که زنده‌ای یا مرده؛ اگر جواب نمی‌داد، او را درداخل کاور قرار می‌دادند.

مسئول نمایندگی جامعة المصطفی در تهران تصریح کرد: یکی از شاهدان ایرانی، تنها به خاطر نداشتن توان پاسخگویی، در داخل کاور قرار می‌گیرد، که بعد از این قضیه، با ضربه‌ای محکم به کاور، او را خارج نموده وارد آمبولانس می‌کنند.

وی قرار دادن پیکرهای بی‌جان و نیمه جان حجاج در ماشین‌های حمل گوشت با دمای برودتی پایین، را یکی از مهمترین عوامل عمیق‌تر شدن، فاجعه منا ذکر کرد و اظهار داشت: حکومت آل سعود در ابتدای امر به منظور پنهان کردن عمق فاجعه، پیکر 1500 نفر از حجاج را دفن نمود، که بعد از منویات کوبنده رهبر معظم انقلاب، ادامه این روند متوقف شد.

حجت الاسلام والمسلمین عطاران طوسی در پایان سخنان خود با تأکید بر این که در سالیان اخیر سعودی‌ها در رفتارهای متعدد، نشان دادند که برای عرب غیر سعودی هیچ ارزشی قائل نیستند، تصریح کرد: عمق فاجعه منا به حدی است که هرگز از یادهای مسلمانان جهان خارج نخواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha