جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
استاد رشاد

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه تهران گفت: عده ای گاهی فکر می کنند که یک فرد با نظام یا دین زاویه داردولذا درباره او غیبت کرده و تصور می کنند این گناه کبیره قربه الی الله بوده و به نفع نظام و دین است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، استاد رشاد در درس اخلاق حوزه علمیه امام رضا(ع) با تقسیم بندی غیبت اظهارداشت : غیبت را می توانیم بر اساس مولفه های این فعل به چند دسته تقسیم کنیم ؛گاهی می توانیم بر اساس اوصاف غیبت کنندگان و گاهی بر اساس فاعل غیبت کنندگان تقسیم کرد.

وی ادامه داد : به اعتبار انگیزه غیبت و بر اساس دواعی غیبت به چند دسته تقسیم می شود، ازطرفی هم گاهی خود داعی و انگیزه غیبت می تواند متفاوت باشد

رئیس شورای حوزه علمیه تهران، در خصوص انگیزه های غیبت بیان داشت : گاهی این امر به خاطر تخریب چهره دیگری انجام  و  شخص خیال می کند با غیبت از شخص مورد نظر به صلاح جامعه و حتی خود شخص انجام می دهد و این در حالی است که هیچ معلوم نیست با توجیه این موضوع به نفع خود فرد و جامعه عمل کرده باشیم.

وی خاطر نشان کرد : گاهی فکر می کنیم که یک فرد با نظام یا دین زاویه داردو این غیبت به نفع نظام و دین است و قربه الی الله این گناه کبیره را انجام می دهیم.

این استاد حوزه، در خصوص مقاصد غیبت اظهار کرد:  گاهی داعی خیر خواهانه و با یک قصد متعالی در حال غیبت است و باید در ذهن ما باشد، مقصد عالی از مسیر غلط بدست نمی آید و هرگز بر این باور نیستیم که هدف مسیر را توجیه می کند و روش باید با مقصد سنخیت داشته باشد .

بعضی از افراد مطالبی را به امام نسبت می دهند که نادرست است

وی اضافه کرد : افرادی که در زمان های مختلف تاریخ، به عنوان جاعلان حدیث به نشر روایات غلط می پرداختند از این دسته اند که گاهی فکر می کردند که بانشر روایات جعلی از پیامبر در زمان خود باعث رشد جامعه اسلامی می گردند و در زمان خود ما هم این چنین است بعضی از افراد مطالبی را به امام نسبت می دهند که نادرست است و این اسفبار است.

این پژوهشگر دینی تصریح کرد: گاهی فکر می شود که بعضی از شیوه ها غیبت نیست مانند زمانی که مطلبی را می نویسیم و باعث وهن در اذهان عمومی می شویم گاهی با اشاره و علامت دادن این گناه کبیره را انجام می دهیم

تولیت حوزه امام رضا(ع) به نوعی دیگر از این غیبت پرداخت و گفت : در بعضی از مواقع اشخاص مشکلات کوچک عقیدتی دارند و این موضوع هیچ تاثیری بر نظام و دین ندارد و ما آن را فاش می کنیم، این نوعی از غیبت است البته بعضی از افراد از نظر  تفکری ایراداتی دارند که سبب ضربه زدن به نظام اسلامی می شود .

وی ادامه داد : این سخن امام (ره) که میفرمایند میزان حال کنونی افراد است بسیار  قابل تامل است ممکن است شخصی در گذشته ایرادی داشته باشد ولی اکنون توبه کرده باشد و به مسیر واقعی برگشته باشد ما نمی توانیم شخصیت فرد را فرو بریزیم.

استاد رشاد خاطر نشان کرد : غیبت بر مومن جایز نیست ولی غیبتی که فاسق است حرمت ندارد با این حال فاسق بودن اشخاص سبب جایز بودن نیست و ما باید حرمت انسان ها را رعایت کنیم .

وی در پایان به حکم فقهی این مسئله پرداخت و گفت : امام صادق می فرمایند : غیبت بر همه ی مسلمانان حرام است

بعضی از محرمات هستند که نقش آتش را دارند و باعث از بین رفتن خوبی ها می شود و همچنان که آتش هیزم را از بین می برد غیبت همه خوبی ها را از بین می برد، گاهی بعضی از اشخاص با گناهان مکرر از دین نیز به آرامی زاویه می گیرند و حتی گاهی بدون آنکه خواسته باشند این انحراف در مباحث اجتماعی و سیاسی و اقتصادی آنها نیز ظهور می کند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha