سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
حجت‌الاسلام رشاد

حوزه/ رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی حکمت اسلامی گفت: مجمع عالی باید روی نامه ای که امام راحل به گورباچف نوشتند توجه کند، و اگر این کار انجام نشود در مقیاس تاریخ، فرصت سوزی کرده ایم زیرا مبانی ارزشمندی که در این نامه بیان شده است. را می توان ناجی بشر امروز نامید.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، استاد رشاد، امشب در چهاردهمین گردهمایی اعضا و ششمین دوره انتخابات هیئت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: علی رغم نگاه های مثبت به حکمت اسلامی نگاه های منفی نیز نسبت به حکمت اسلامی وجود دارد که هر کدام دارای شاخصه های مختلفی هستند.

وی افزود: مرحوم جعفری در سفر به آتن از فعالان فلسفه یونان گله کردند که چرا در خیابان های شما نام و اثری از ارسطو و افلاطون نیست، ولی در ایران ارسطو و افلاطون نزد حکمای ما به نیکی یاد می شوند.

استاد رشاد خاطرنشان کرد: مرحوم علامه طباطبایی فرمودند، حکمای اسلامی بیش از 200 مساله فلسفی را به بیش از 700 مساله دیگر ارتقا دادند، ولی متاسفانه این توسعه علمی برای دنیا بیان نشده است.

وی گفت: با توجه به تحولاتی که در قرون اخیر در حوزه های علمیه رخ داده است و تغییرات اساسی که در عرصه فلسفه ایجاد شده این مسایل را توسعه داده اند؛ این نسل جدید به غنی سازی حکمت اسلامی و ایرانی نیز افزوده اند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به سخنرانی خود در دانشکده فلسفه آتن، خاطرنشان کرد: بنده به یونانی ها گفتم که درست است که در یک دوره فلسفه را ازیونانیان اخذ کردیم ولی آنچه که حکمای اسلامی در توسعه فلسفه انجام دادند بی نظیر است.

وی افزود: اینکه بیان شود حکمت ما یونانی تبار است از تلقیات ناصواب است که نباید آن را تکرار کرد؛ تلقی اشتباه این است که فلسفه را از حوزه دین خارج کنیم.

استاد رشاد خاطرنشان کرد: در قبال این نگاه های نادرست، نگرش های دقیق علمی و واقع بینانه دیگری نیز داریم که باید به آنها توجه کنیم؛ امروزه همه شیعه و بشریت مدیون امام راحل است؛ نگاه ایشان به فلسفه و اقدام تاریخی که ایشان نسبت به حکمت داشتند و کمتر کسی این نگاه را درک کرد جالب توجه است.

عدم توجه به نامه امام(ره) به گورباچف فرصت سوزی است

وی گفت: مجمع عالی باید روی نامه ای که امام راحل به گورباچف نوشتند توجه کنند، و اگر این کار انجام نشود به مقیاس تاریخ، فرصت سوزی کرده ایم زیرا مبانی ارزشمندی دراین نامه بیان شده است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهارکرد: عطش دنیا برای آموختن فلسفه اسلامی بسیار زیاد است ولی کار خاصی در سطح جهانی برای ارایه به جهان انجام نشده است، ولی جای کار بسیاری وجود دارد تا دنیا متوجه شود که حکمت اسلامی در کجاست و آنها درچه جایگاهی هستند.

وی افزود: برای بیان جایگاه حکمت اسلامی در ذهن انسان معاصر باید گفت که انسان معاصر گرفتار ترین نسل بشر است که برای معضلات خود چاره ای ندارد و مبتلاترین نسل تاریخ است.

استاد رشاد خاطرنشان کرد: بحران هایی که حیات این نسل را فراگرفته است، هیچ نسلی تجربه نکرده است؛ معرفت شناسی و هستی شناسی از جمله بحران های انسان معاصر است.

وی گفت: زمانی عمر نظریه ها هزار سال بود ولی امروز عمر نظریه ها کمتر از دو سال است زیرا علم متحیر و سرگشته است؛ دلیل این امر هم این است که علم جزیی نگر و کوته زی است.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهارکرد: بحران علم و بحران فهم حقیقت از مهمترین این بحران ها است و چون کل را نمی نگرد و به دنبال جزییات است نمی تواند به علم حقیقی برسد.

وی افزود: بحران معنویت، شی انگاری عالم، انکار باطن جهان و بحران محیط زیست و بحران ماشینیزم و اسارت در چنگال سایبر و جهان زیست سایبری و تعطیلی تفکر، بحران انسان شناختی، بحران هویت،خود فریبی و من های مجازی، از جمله بحران های امروز است.

استاد رشاد خاطرنشان کرد: خصلت دوران پست مدرن مجازمداری است که در همه چیز مجاز جای حقیقت نشسته است و کاری که حکمت اسلامی در این زمینه می تواند انجام دهد نمایاندن حقیقت است.

وی گفت: امروزه فلسفه به سفسطه شده است و بشر دچار بحران معنویت است چون باور را انکار کرده است ولی حکمت اسلامی باورمند است و هیچ وقت معتقدانش را دچار چنین بحرانی نمی کند.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی اظهارکرد: ترجمه اسفار 9 جلدی تنها راه حل مشکلات امروز نیست؛ باید فلسفه را به فلسفه های مضاف مبدل کنیم که البته منظور این نیست که چیزی از فلسفه امروز کم کنیم.

وی افزود: تصور می شود که اگر به تاسیس و توسعه فلسفه های مضاف بپردازیم می توانیم فلسفه را کاربردی کنیم؛ البته غربی ها فلسفه را برای حل مسایل اقتصادی و فرهنگی و سیاسی و مدیریتی خود وارد کردند و غربی ها عملا فلسفه ها را کاربردی کردند.

استاد رشاد خاطرنشان کرد: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی این کار را آغاز کرد و 40 فلسفه مضاف را تحت پوشش علمی خود قرارداد.

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha