سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
استاد رشاد

حوزه/ باید از شعر در مسیر رسالت نبوی بهره بگیریم، چرا که از برنده ترین ابزارهای در ایفای نقش حوزه های علمیه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از تهران، استاد علی اکبر رشاد، عصر امروز در اختتامیه سومین جشنواره شعر حوزه (اشراق) در تالار ایوان شمس شهرداری تهران، با اشاره به ویژگی های شعر حوزوی، اظهار داشت: رسالت شاعر حوزوی آن است که شعری مایه ور و ماندگار بسراید و نباید گرفتار شعر احساسی باشد که آفت شعر معاصر است.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران ادامه داد: شعر مایه ور در اشعار شعرای معاصر کم است و اگر کسی چنین شعری بسراید، او یک طلبه است لذا طلاب  به قالب ها و شیوه های صورت زده نشوند، چرا که چون شعر احساسی ماندگار نخواهد بود.

وی با تاکید بر این که شعر باید به مثابه ابزار در مسیر رسالت طلبگی قرار گیرد، ابراز داشت: شعر ابزار است و به کسی شائنیت نمی بخشد، لذا باید از شعر در مسیر رسالت نبوی بهره بگیریم، چرا که از برنده ترین ابزارهای در ایفای نقش حوزه های علمیه است.

استاد رشاد با بیان این که نباید در شعر متوقف شویم، بلکه باید از این ظرفیت و قابلیت برای تعمیم بخشیدن به ادب دینی بهره ببریم، ادامه داد: اگر فلسفه ادبیات اسلامی و یا نظریه ادبی انقلاب تدوین گردد، حوزه نقش اصلی را به عهده خواهد داشت.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران با اشاره به توصیه مقام معظم رهبری که فرمودند "مبادا شعر به مشغله تبدیل شود و ما به شاعر بودن رضا دهیم"، گفت: گاهی طلاب خوش فکر و با استعداد، با ورود به وادی شعر از عرصه حوزه خارج می شوند و شعر به آفتی برای طلبه تبدیل می شود، چرا که اصل برای طلبه، درس خواندن و تولید علم و نظریه است، البته ذوق شعر موهبت و سرمایه الهی است، اما نباید آنچنان ما را مشغول کند که از درس و بحث باز بمانیم.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران با تاکید بر این که طلبه صالح اگر از طلبگی خارج شود، چه بسا از اردوگاه حضرت حجت خارج شده است، تصریح کرد: طلاب باید شعری بگوید که دیگران نمی توانند آن را بسرایند، همچنین در تبیین مبادی شعر و ادب و هنر و معرفت شناختی گام های موثری بردارد.

انتهای پیام 313/34

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha