یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
استاد رشاد

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که تولید علوم انسانی اسلامی تنها از طریق مراکز تخصصی حوزه میسر است، تصریح کرد: تحقق هیچ یک از اهداف انقلاب اسلامی بدون تحول درعلوم انسانی اسلامی ممکن نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، استاد علی اکبر رشاد، شب گذشته در اولین اجلاسیه مدیران و اساتید مراکز آموزش عالی و تخصصی حوزه علمیه تهران، در محل مجموعه فرهنگی انقلاب، با بیان این که یکی ازمهم ترین مواهب انقلاب اسلامی، اختصاص جایگاه شایسته برای حوزه های علمیه در کشوراست، گفت: امروز حوزه ها به رشد و بالندگی خود رسیده اند و ازجمله این تحولات، دائرشدن رشته های تخصصی است.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران با تاکید بر این که باید هدف گذاری دقیق و فوق العاده ای در زمینه رشته های تخصصی داشته باشیم، ادامه داد: باید اولویت هدف گذاری ما تربیت نیروی متخصص توانا برای تولید و بسط و توسعه علوم انسانی اسلامی باشد.

وی با اشاره به اهمیت تحول درعلوم انسانی و تولید و نظریه پردازی علمی بر مبنای علوم الهی و اسلامی، خاطرنشان کرد: تحقق هیچ یک از اهداف انقلاب اسلامی بدون تحول درعلوم انسانی اسلامی ممکن نخواهد بود، لذا تحقق اهداف و کارهای بزرگی که انقلاب بناست انجام دهد، در همه شئون نیازمند تطبیق تخصص ها با این تحولات است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که تولید علوم انسانی اسلامی تنها از طریق مراکز تخصصی حوزه میسر است، یادآورشد: توجه به روش های تربیت متخصص مهم است، بنابراین برای این کار باید رشته های ما پژوهش محور شده و طلبه به همان میزان زمانی که برای آموزش می گذارد، برای تحقیق و پژوهش نیز زمان مصروف نماید.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران با اشاره به جایگاه پژوهش در حوزه، ادامه داد: طلاب صرف تحصیل درحوزه مجتهد نمی شوند و لازم است وارد میدان تحقیق و پژوهش شوند، لذا تا زمانی که پژوهش درآموزش ها اصل نشود، متخصص تربیت نمی شود.

استاد رشاد با تاکید بر لزوم بسط قلمرو علوم تخصصی در حوزه، گفت: در حوزه بیش از40 رشته تخصصی دایر است، اما هنوز درآغاز راهیم ولازم است این 40 رشته به 400 رشته برسند، براین اساس ما در حوزه تهران در نظام علمی تعریف شده تا 100 رشته را معین کرده و درصدد بسط آن هم هستیم.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پایان با اشاره به لزوم توجه به توسعه قلمرو، ایجاد جاذبه برای روی آوردن طلاب به رشته های تخصصی و اختصاص مزایا و حمایت های مناسب از متخصصین، ابراز داشت: باید مراکزتخصصی که ظرفیت و استعداد های لازم دارند را تقویت و حمایت کرده و رشته های جدید و متنوع برحسب نیازهای روز تاسیس نمائیم.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha