دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
انفجار در بیروت

حوزه/ حسن حیدر گفت: از ابتدای فعالیت تروریست ها و حمایت غربی ها از آنها ایران، لبنان ،عراق و سوریه می گفتند که این تروریست ها روزی به کشور خودشان بر می گردند و انجا را به اتش می کشند و حادثه فرانسه پیغامی به نفع محور مقاومت و خطاب به دولتمردان اروپایی است که تروریست های دست پروده شما در خاک خودتان نا امنی ایجاد کردند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» شامگاه پنج شنبه عملیات تروریستی انتحاری در منطقه برج البراجنه ضاحیه جنوبی لبنان  رخ داد که بیش از 40 لبنانی به شهادت رسیدند. این منطقه از امن ترین مناطق جنوب لبنان است و این عملیات در حالی انجام شد که یک روز بیشتر تا برگزاری نشست وین برای حل بحران سوریه فاصله نداشت و از سوی دیگر این روزها خبر های پیشروی مقاومت در سوریه در برابر تروریست ها تکفیری جهان را به تعجب واداشته است. و تنها یک روز بعد از این حادثه تروریستی عملیات انتحاری تروریستی در فرانسه انجام شد که بیش از 100 کشته برجای گذاشت.

در همین راستا با حسن حیدر کارشناس لبنانی به گفت و گو پرداختیم. حسن حیدر کارشناس لبنانی با اشاره به انفجار اخیر در جنوب لبنان به خبرگزاری حوزه گفت: انفجار اخیر در بین انفجارهای سال های اخیر لبنان مستثنی بوده است.حتی در جنگ 33 روزه ضاحیه جنوبی  از امن ترین مناطق بوده و رژیم صهیونیستی  نتوانست جز دو سه مورد این منطقه را بمباران کند.

وی ادامه داد: منطقه برج البراجنه از مناطق فقیر نشین وشلوغ بوده و  بازار اصلی ضاحیه در این منطقه است در واقع هرکسی که  این عملیات را  انجام داده آن هم در شب جمعه می خواسته بیشترین کشته را داشته باشد،  چون هم مسجد و هم حسینیه در این منطقه وجود دارد  و مردم برای خواندن دعای کمیل در شب جمعه به این منطقه آمده بودند و هم برای خرید مایحتاج زندگی خود تا بعد از اتمام کارشان به شهرهای خود بازگردند .

تروریستها بدنبال اختلاف بین فلسطینی ها و شیعیان لبنان بودند

کارشناس لبنانی با اشاره به بررسی جوانب دیگر این حادثه تروریستی گفت: این منطقه نزدیک اردوگاه فلسطینی برج براجنه است؛ تروریست ها قصد داشتند از این طریق ایجاد  فتنه بین فلسطینی ها و شیعیان لبنان  بکنند و از سوی دیگر از همان ساعات اولیه انفجار مطرح شد که یکی از عوامل انتحاری فلسطینی  بوده است.

وی تصریح کرد:  پیشروی های مقاومت حزب الله لبنان در حلب، ادلب شمال سوریه از دیگر دلایلی است که حامیان تروریسم و مخالفان جبهه مقاومت  دست به حملات انتحاری بزنند تا از این طریق  شکست هایشان را  جبران کنند.

حیدر خاطر نشان کرد:  ما در تشییع شهدا دیدیم این عملیات انتحاری هیچ اثری بر روی/ حسن حیدر مردم لبنان نداشته بلکه همه ملت لبنان را در ضاحیه مصمم کرده تا علیه گروه های تروریستی با یکدیگر متحد شوند چیزی که در تشییع شهدا دیروز و امروز مشخص بوده است.

وی با اشاره به انجام این انفجار از سوی گروه های تروریستی داعش گفت: جبهه النصره، داعش و ارتش آزاد  وسایر گروه های تکفیری فرقی با یکدیگر ندارند وهمه در برابر محورمقاومتند و گاهی علیه مقاومت متحد می شوند و البته  این یک جنگ باز است و مهم نیست طرف مقابل ما کدام گروه تکفیری است به هرحال باید با آنها با هر نامی که باشند مبارزه کرد.

انفجار اخیر در نهایت به نفع مقاومت تمام می شود

کارشناس لبنانی با اشاره به ارتباط این حادثه با نشست وین برای حل بحران سوریه گفت: به طور کلی این انفجار به نفع گروه های مخالف مقاومت در وین نیست. امریکا، فرانسه  وغربی ها سعی می کنند با کمک ترکیه نشان دهند بعض از گروه های مسلح، میانه رو هستند. اما این انفجار که داعش بر عهده گرفته و عملیاتی که در فرانسه انجام شده و حدود 150 کشته شده 200 زخمی دریک عملیات گروگانگیری داشته  نشان می دهد تحرکات مذبوحانه تروریست ها به نفع مقاومت است و آشکار می کند کسانی که تروریست ها را تجهیز کرده و به آنها اسلحه و پول داده تا در عراق و سوریه عملیات تروریستی انجام دهند امروز این وقایع گریبانگیر خودشان شده است.

حادثه فرانسه، پیغامی به نفع مقاومت و خطاب به اروپاست

حیدر اظهار کرد: از ابتدای فعالیت تروریست ها و حمایت غربی ها از آنها  ایران، لبنان ،عراق و سوریه می گفتند که این تروریست ها روزی به کشور خودشان بر می گردند و انجا را به اتش می کشند و حادثه فرانسه پیغامی به نفع محور مقاومت و خطاب به  دولتمردان اروپایی است که تروریست های  دست پروده شما در خاک خودتان نا امنی ایجاد کردند.

وی با اشاره به ارتباط این انفجار تروریستی با مسائل داخلی لبنان گفت: این انفجار روابط گروه های سیاسی با حزب الله لبنان و با یکدیگر را منسجم کرده و برخی از گروه های تکفیری مانند داعش النصره که در مناطق مختلف لبنان پراکنده اند اما نیروهای امنیتی با انها مبارزه می کنند. نکته مهم این است که قبل از این انفجار سید حسن نصرالله سخنرانی داشته و از آشتی ملی و ایجاد گفت و گوها  مطالبی را ایراد کرده به طوری که  گروه 14 مارس و جریان المستقبل به ریاست سعد حریری  از ان استقبال کردند.

بعد از انفجار تروریستی این برای اولین بار بود که گروه  14 مارس و المستقبلی ها و تند روهایی چون خالد الظاهر نیز آن را محکوم کردند ، قبلا انفجارهایی که در مناطق مختلف لبنان می شد می گفتند به دلیل حضور حزب الله لبنان در سوریه است که باعث شده تکفیری ها به لبنان نفوذ کنند ولی این بار گفتند باید انسجام ملی را حفظ کنیم  همه با هم باشیم .

وی ادامه داد: همچنین این گروه ها اعلام کردند  تروریست ها هدفشان کل لبنان و این اولین باری است که ادبیات خودشان را عوض کردند و خواستند جواب درخواست سید حسن نصرالله را برای تحقق اشتی ملی و حل مشکلات بدون  کمک خارجی ها را بدهند.

کارشناس لبنانی در پایان گفت:  این انفجار و این خون های ریخته شده وحدت ملی لبنان بیشتر کرده و موجب می شود که  همه گروه های سیاسی لبنان بر سر یک میز بنشینند و با هم گفت و گو کنند و مشکلات سیاسی و اقتصادی  کشوررا از طریق گفت وگو با یکدیگر برطرف کنند .

گفتگو: وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha