یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله سید ابوالحسن مهدوی

حوزه/ عضو خبرگان رهبری گفت: خداوند کمال را در "عقل"،" تلاش" و"ایمان" قرار داده و اگر انسان بخواهد صاحب عقل و کمال شود باید چند مرحله مهم را پشت سربگذاراند.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از اصفهان، ‌آيت الله سید ابوالحسن مهدوي، در جمع عزاداران حسینی، در حسینیه رضوانیان اصفهان با اشاره به این که انسان در اثر بندگي خداوند مي تواند به علم لدني برسد، ابراز داشت: این علم به صورت اکتسابی نیست و اعطای آن به بعضي و عدم اعطاي آن به عده اي ديگر، دليل نمي شود ظلمی صورت پذیرفته است.

وی با بیان این که اگر کسی بخواهد علم لدنی را کسب کند باید سه عمل انجام دهد، افزود: نخست آن که بغض دنیا را داشته باشد، دوم به افراد صالح خدمت کند و سوم آن که بار خویش را برای سفر آخرت محکم کند که ریشه مورد دوم و سوم، در بغض از دنیا خواهد بود و بغض فقط به معنای رویگرداندن نیست، بلکه به معنای نفرت از دنیا نیز می باشد.

عضو خبرگان رهبری در تفسیر کلمه حلم، ابراز داشت: حلم همان ضبط النفس است به این معنا که نفس را از هیجان و حرکت کردن محافظت می کند؛ اگر انسان در مرحله اول فقط جلوگیری از نفس کند، به آن کظم غیظ می گویند و اگر به کظم غیظ عادت کند، سختی این امر از وی برداشته می شود و به مرحله حلم می رسد که رسیدن به این مرحله معجزه است و هرکسی نمیتواند به آن دست پیدا کند.

امام جمعه موقت اصفهان به حدیثی از امام صادق(ع) اشاره و تصریح کرد: خداوند کمال را در "عقل"،" تلاش" و"ایمان" قرار داده است و اگر انسان بخواهد صاحب عقل و کمال شود باید چند مرحله شامل گناه نکردن،عدم انجام ترک اولی و فعل مکروه، خطا نکردن، غفلت و فراموشی نداشته باشد و به لذت های حلال دنیا علاقه نشان ندهد، را پشت سر بگذارد.

وی  در پایان به بیان کلمه "وَکَهفِ الوری" در زیارت جامعه کبیره اشاره و خاطرنشان کرد: کهف الوری به این معناست که ائمه اطهار(ع) پناهگاه مردم هستند، لذا به امام زمان(عج) لقب کهف الحصین را داده اند؛ البته نباید فراموش کرد که کهف فقط به کهف جان اطلاق نشود، بلکه کهف از دین مهمترین و اصولی ترین قاعده است

آیت الله مهدوی در پایان تصریح کرد: چهارده معصوم(ع)، محل شناخت خداوند، برکت الهی، معادن حکمت خداوند، حافظین اسرار پروردگار، حاملین قرآن، ثابت قدم در امر الهی، متمم در محبت خداوند و ظاهر کننده امر و نهی الهی می باشند.

 313/38

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha