چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
تصاویر/ همایش اساتید تفسیر قرآن کریم در دارالقرآن علامه طباطبایی

مدیر حوزه علمیه استان قم با اشاره به جایگاه رفیع تفسیر المیزان، گفت: علامه طباطبایی(ره) چشمه های زلالی را در بیان آیات قرآن بر حوزه های علمیه گشوده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال شامگاه چهارشنبه در دومین شب دوازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن کریم که در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) برگزار شد، با گرامیداشت سالگرد ارتحال این فیلسوف مخلص و مفسر کبیر، اظهار داشت: از مجمع عالی تفسیر و بزرگانی که در احیای معارف اصیل تبیین شده تفسیر علامه طباطبایی(ره) در این بیت شریف گام بر می دارند، تشکر می کنم.  

وی همچنین با تجلیل از شخصیت مرحوم آیت الله مویدی قمی، ابراز داشت: ایشان عضو موثر هیئت رئیسه مجمع عالی تفسیر بود و هرگاه در محضر ایشان رسیدیم، با یک دنیا اخلاص ما را همراهی می کردند تا علوم قرآن و تفسیر در حوزه علمیه قم احیا شود. 

مدیر حوزه علمیه استان  قم با اشاره به اینکه در گذشته آمار کرسی های تفسیر از اعداد یک درس تجاوز نمی کرد، گفت: سال گذشته بیش از 400 کرسی تفسیر در حوزه علمیه قم برگزار شد که تلاش و زحمات مرحوم آیت الله مویدی قمی در وضعیت پویای امروز کرسی های تفسیر به یاد مانده است.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال با بیان اینکه برخی مراجع سلف افسوس می خوردند که چرا در ارتقای تفسیر و علوم قرآنی اهتمام بیشتری نداشته اند، ابراز داشت: امروز باید شکرگزار پیشگاه عدل الهی باشیم که از منبع فیض شخصیت مخلص و فداکار علامه طباطبایی(ره) بهره گیری می کنیم.

وی با اشاره به اینکه برخی گروه ها توجه به تفسیر از سوی یک فقیه را دون شان می دانستند، گفت: علامه طباطبایی(ره) مشی خود را با آغاز یک حرکت تفسیری در قرآن آغاز کردند و با اخلاص به پایان بردند و با شجاعت کامل در فواصل مختلف، پرده ها را کنار زدند و نورانیت آیات قران را نمایان کردند.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین افزود: علامه طباطبایی با صبوری، متانت و علمیت پاسخ درست و فهمیده را به کسانی که برداشت نادرستی از مبانی قرآن داشتند و مسیر را اشتباه رفته بودند، مطرح می کرد به گونه ای که آنها فکر نمی کردند از چنین مفاهیم بلندی غافل بوده اند. 

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال به نقل خاطره از حضور علامه طباطبایی در اصفهان پرداخت و گفت: ایشان دو یا سه سال بعد از پیروزی انقلاب به مجلس و محفل باعظمتی از حضور علما در اصفهان دعوت شدند؛ پیش از ورود به محفل، یکی از اساتید مذهبی و بزرگوار که اهل فکر و تدبر در قرآن بود محضر ایشان رسید و سوال نامناسبی کرد و قالب سوال به گونه ای نبود که درمقابل علامه از این الفاظ استفاده شود اما علامه طباطبایی به این شخصیت بزرگوار با متانت پاسخ دادند.

وی افزود: علامه طباطبایی(ره) چشمه های زلالی را در بیان آیات قرآن بر حوزه های علمیه گشوده است که شاید اگر شخصیت هایی نظیر حضرت آیت الله جوادی نبودند،  این چشمه ها همیشه مخفی می ماند.

مدیر حوزه علمیه استان  قم با بیان اینکه علامه طباطبایی در بیان آیات محکمات و متشابه غوغا کرده است، ابراز داشت: ایشان چشمه های علم و معرفت را در تفسیر المیزان باز کرده است. 

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال افزود: علامه طباطبایی تصریح دارد که نباید این گونه تصور شود که هرکجا بحث متشابه در قرآن آمده، منظور آن محکم و متشابه اصطلاحی رایج است.

وی با اشاره به اینکه علامه طباطبایی معتقد است هرگز به عنوان یک مفسر نباید قائل به این باشیم که بیانی برای قرآن هستیم، ابراز داشت: علامه می گوید آیات محکمات بیانی برای متشابهات است و اشتباه کردند کسانی که «وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ» را به مفسرین غیرمعصوم تفسیر کرده اند. 

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین افزود: ائمه معصومین بعد از پیامبراکرم(ص)، در هرعصری بیان قرآن هستند و متصوفه، متکلمین، فلاسفه و ادیبان نمی توانند بیانی برای قرآن باشند. 

مدیر حوزه علمیه استان  قم با اشاره به اینکه علامه تاکید دارد آیات متشابه را باید با آیات محکمات متوجه شد، گفت: همچنین ایشان معتقد است «کسانی که گفتند فقط قرآن برای ما کافی است» اشتباه بزرگی کردند، چرا که آنها «اولی الامر» نمی توانند باشند.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین افزود: علامه طباطبایی با استدلال عمیق و درست می گوید، اولی الامر معصومین(ع) هستند.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال تصریح کرد: مرحوم علامه طباطبایی با همین مبنا می گوید کسی نمی تواند قرآن را به طور عمیق درک کند؛ مگر اینکه پاک شود و براساس آیه تطهیر، اهلبیت(ع) پاک هستند.

وی افزود: افتخار علامه طباطبایی(ره) و مفسران بزرگ ما این است که در فهم و تفسیر قرآن به کلمات اهلبیت(ع) مراجعه داشتند.

مدیر حوزه علمیه قم یادآور شد: علامه طباطبایی با شخصیت عمیق فکری خود بحث روایی می کرد و براساس کلام ائمه معصومین(ع)، قرآن را تفسیر کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین فرخ فال در پایان خاطرنشان کرد: کسانی که شعار دادند قرآن برای ما کافی است و «وَ الرَّاسِخُونَ فِی الْعِلْمِ» را به گونه دیگری تفسیر کردند، جفا به مکتب،آیات قرآن و پیامبر(ص) داشتند و راه را کج رفتند.

انتهای پیام/313/33

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha