دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 362503
۲۸ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
بوستان کتاب

خبرگزاری حوزه، برخی آثارمنتشر شده بوستان کتاب که به چاپ های متعدد رسیده اند را معرفی می کند.

* اخلاق معاشرت

 دوست داریم زندگى‏هایمان سرشار از صمیمیت و خونگرمى و صفا باشد، حریم انسان‏ها و حرمت همگان محفوظ بماند و معاشرت‏هایمان نشأت گرفته از فرهنگ قرآنى و تعالیم مکتب باشد، و این یعنى «زندگى مکتبى».

کتاب حاضر،تالیف جواد محدّثی  نوشتارى است در باب معیشت و معاشرت، که با عنایت به آیات و روایات، جلوه‏هاى زندگى مکتبى و معاشرت نیکو را بیان مى ‏کند این اثر با 260 صفحه به چاپ چهل ودوم رسید و در اختیار علاقه مندان قرار گرفت .

 *اصول الفقه

 «اصول» یکى از دانش‏هاى پر ارجى است که طالبانِ علوم دینى را در مسیر «اجتهاد» مدد مى‏رساند و شیوه «استنباط» را تعلیم مى‏دهد. فقیهان شیعى در طول هزار سال، تلاشِ اصولى کتاب‏هاى فراوانى نگاشته‏اند که بیشتر آنها «پژوهشى»اند و خصلت «آموزشى» ندارند.

اصولیان معاصر هم با توجه به شیوه‏هاى آموزشى جدید، آثار بدیع و تازه‏اى خلق کرده‏اند که یکى از آنها «اصول فقه» تألیف علامه نواندیش محمد رضا مظفر است.

  کتاب اصول الفقه للعلامة محمد رضا المظفر - التحقیق: عباس علي الزارعي السبزواري تاکنون بارها چاپ شده است، اما طبع کنونى آن که چاپ پانزدهم می باشد مؤسسه بوستان کتاب با تصحیح و ویرایش جدید، آن را عهده‏دار شده است.

 *  ترجمه و شرح نهايه‌الحكمه/ج3

 نهایةالحکمه اثر گران‏سنگ علامه طباطبائى است که در آن مبانى حکمت متعالیه را با قلمى استوار تبیین و مبرهن کرده است.

وى در این کتاب، ابتکارات و نظریات خاص خود در زمینه حکمت صدرایى را نیز بیان نموده است. ایجاز متن و دشوارى محتواى فلسفى کتاب، ترجمه و شرح آن را براى استفاده بهینه طلاب و دانشجویان ضرورى مى‏نمود.

از این رو، «ترجمه و شرح نهایةالحکمه« نگاشته شد که با خامه‏اى روان به ترجمه و شرح و توضیح عبارات مشکل پرداخته است. جلد دوم کتاب، موضوعات: علت و معلول، قوه و فعل، سبق و لحوق و قدوم و حدوث را مورد بحث قرار مى‏دهد.

ترجمه و شرح نهايه‌الحكمه/ج3  علامه سید محمد حسین طباطبائی - دكتر علی شیروانی در444صفحه به چاپ  چهاردهم رسید. 

*تفسیرآموزشی

 از جمله ضرورت‏ها در حوزه تفسیر، ارائه متنی آموزشی از تفسیر قرآن برای پایه‏های مختلف حوزوی است، به این هدف که دانش‏پژوهان با گذراندن مراحل پیش‏بینی شده به رتبه‏ای از علم تفسیر دست یابند که بر استخراج حقایق قرآن توانا گرداند.

جلد ششم که اینک در اختیار اساتید و دانش‏پژوهان قرار می‏گیرد مرحله سوم تفسیر آموزشی را شکل می‏دهد. در این مرحله، استخراج نکته‏ها و پیام‏های آیات با توجه به علوم بلاغی مورد توجه و اهتمام قرار گرفته است. در این مرحله افزون بر بیان واژگان جدید و بیان وجه اعرابی کلمات، که در فهم آیات ضرورت دارد، نکته‏های آیات با توجه به علوم بلاغی بیان می‏شود.

دانش‏پژوهان در این مرحله می‏آموزند که چگونه با به کارگیری علوم بلاغی، نکته‏ها، پیام‏های آیات را استخراج کنند.

تفسیرآموزشی ،تالیف  سیدمحمدرضا صفوی به چاپ پنجم رسید.

  * درسنامه علوم قرآنی / سطح 1

 علوم قرآنی، دانستنی‏هایی است مرتبط با قرآن که در خدمتِ فهم بهتر این کتاب عظیم قرار می‏گیرد و از موضوعاتی چون: نزول، تدوین و جمع‏آوری، قرائت‏ها، تحریف‏ناپذیری، اعجاز قرآن، ناسخ و منسوخ، محکم و متشابه بحث می‏کند. این دانش‏ها در ترجمه، تفسیر و پژوهش دربارة قرآن کاربرد وسیعی دارد. از همین رو از صدر اسلام، بزرگان صحابه و پس از آنان دانشمندان اسلامی توجه ویژه‏ای به آن داشته‏اند.

اثر حاضر، گامی نو در این عرصه است که نویسنده با تجربة طولانی خود در تدریس مباحث علوم قرآنی کوشیده است با توجه به قواعد آموزشی، مباحث مربوط را در دو سطح (سطح یک و دو) ارائه کند و برای هر بخش، منابع مهم را معرفی نماید.

درسنامه علوم قرآنی / سطح 1 اثرحسین جوان آراسته با 388 صفحه به چاپ بیست ونهم رسید

 *چهره‌ها در حماسه کربلا

حادثه‏ها را چهره‏ها رقم مى‏زنند، از همین‏رو شناخت آنان از جنبه‏هاى گوناگون، عبرت‏آموز است. در حماسه کربلا - که از حوادث شگفت و ماندگار تاریخ است - چهره‏هایى هستند که با ایمان و رشادتِ مثال‏زدنى به سوى حق شتافتند و در مقابل نیز چهره‏هاى دیگرى هستند که دنیاپرستى، مرگ‏گریزى، قدرت‏خواهى و عوام‏زدگى عقل و خردشان را ربود و شقاوت را نصیبشان ساخت.

 این اثر با استفاده از منابع معتبر، شرح مفصلى است از آن حادثه سترگ و چهره‏هاى نیک و بدى که آن را خلق کردند.

 کتاب چهره‌ها در حماسه کربلا اثر  محمد باقر  پورامینی نیز با 372 صفحه به چاپ هفتم رسید .

   *عبرتهاي عاشورا

  تحلیل صواب از حادثه عاشورا و مطالعه عوامل و زمینه‏هاى پیدایى آن، مى‏تواند چراغى فرا روى نسل امروز باشد و عبرت‏هایى را پیش روى آیندگان قرار دهد.

«پیام‏هاى عاشورا» سلسله مباحثى است در تحلیل حادثه عاشورا، که دست‏مایه آن چند سخنرانى مقام معظم رهبرى«مدظله» در سال‏هاى اخیر درباره نقش خواصّ در حادثه عاشورا است.

 کتاب اوّل آن با عنوان «عبرت‏هاى عاشورا» به قلم سید احمد خاتمی  به تحلیل واقع‏بینانه از تجربه عاشورا پرداخته و نقش برخى از عوامل زمینه‏ساز آن حادثه جانسوز را تبیین مى‏کند، از جمله این عوامل: کنارگذاردن وصایاى پیامبراکرم (ص) رنگ باختن معنویت پس از پیامبر(ص)و افول غیرت دینى است.

 این اثردر196 صفحه به چاپ پانزدهم رسید

  

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha