سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
آیت الله ناصری

حوزه/ استاد اخلاق حوزه گفت: ملاک برخی افراد که وارد حوزه می شوند، کسب نمره است، حال آن که باید هدف رسیدن به وظایف ارزشمند انبیاء باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله محمد ناصری، در دیدار اساتید مدرسه علمیه خواهران حضرت نرجس خاتون(س) دولت آباد اصفهان، با اشاره به برکت وجودی اساتید اخلاق و اولیای الهی در حوزه‌های علمیه، گفت: سابقا در حوزه های علمیه اصفهان بیشتر از 100 استاد برجسته اخلاق وجود داشت و وجود این ها برکت بود، در اجتماعات مضافا به اینکه این بزرگواران کلاس هایی داشتند، بسیاری از اهل علم و شاگردان در این کلاس‌ها حاضر بودند و از بیانات و حقائق آن بزرگوارها حوزه های علمیه پر بار بود.

وی در ادامه افزود: اکنون برخی افراد که وارد حوزه می شوند، ملاکشان نمره شده است، آیت الله بهجت(ره) فرمودند "در نجف که بودیم طلبه برای وارد شدن به حوزه باید یک سال درس اخلاق می خواند بعد امتحان می داد در اخلاقیاتش اگر اهلیت داشت، وارد حوزه می شد"؛ اهداف برخی ها دنیا و مادیات است، حال این که باید هدف کسانی که وارد حوزه می شوند رسیدن به وظایف ارزشمند انبیاء باشد.

 استاد اخلاق حوزه با اشاره به وظایف طلاب و روحانیون، خاطر نشان کرد: کسانی که وارد حوزه‌های علمیه می شود خود را از منجلاب طبیعت نجات دهند و در روحانیات وارد شوند تا بتوانند دست دیگران را هم بگیرند و از آداب و رسوم عالم ماده نجاتشان دهند، سپس به تعلیم و تعلم یک سری اصطلاحات صرفی، نحوی، فقهی و اصولی بپردازند هدف این است ولی فعلا هدف به کلی حذف شده است.

وی، هدف از تحصیل در حوزه را شکل گیری انقلابی در وجود طلاب ذکر کرد و گفت: راجع به علم و عالم و متعلم، شاید متجاوز از 8000 روایت از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در این زمینه وجود دارد.

آیت الله ناصری، وظیفه معلم را نجات خودش از منجلاب طبیعت دانست و تصریح کرد: معلم باید ابتدا خودش را نجات بدهد سپس دنبال تعلیم علمی که آموخته است، برود.

وی با اشاره به اهمیت خودسازی برای رشد علمی و تحصیل در حوزه علمیه، گفت: علم نوری است که خداوند به انسان عطا می‌کند و کسی که این نور را می‌خواهد نباید در قلبش جای غیر خدا باشد.

استاد اخلاق حوزه ادامه داد: «العلم نور» خود علم نور است، «یقذفه اللّه فی قلب من یشاء»خداوند در قلب هر کسی بخواهد عنایت می کند و طالب علم وظیفه دارد که زمینه علم را در خودش ایجاد کند.

آیت الله ناصری تصریح کرد: کسی که طالب علم با عمل باشد آنچه در آسمان و زمین است برای او طلب مغفرت، رحمت و فضل و فضیلت می کنند، مشروط بر این که به آن عمل کند.

استاد اخلاق حوزه در پایان به اساتید توصیه کردکه کلاس درس را با یاد امام زمان(عج) و یک روایت کوتاه اخلاقی آغاز نمایند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha