دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
هنادی سعد کانادا

حوزه / از سال ۲۰۱۳ تاکنون، ۶۵ درصد شکایت های تبعیض نژادی، مربوط به اقدامات نژادپرستانه بر ضد مسلمانان بوده است. هنادی سعد، زن کانادایی در برابر اقدامات اسلام ستیزانه، دست به روشنگری و تبیین حقوق به بانوان مسلمان می کند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، سایت   Thelinknewspaper.ca، مصاحبه‌ای با «هنادی سعد» انجام داده است. این بانوی محجبه، موسس «گروه عدالت زنان» است که با نژادپرستی و تبعیض‌ها علیه زنان مسلمان در کانادا مبارزه می‌کند و در موسسه غیرانتفاعی در مونترال، حقوق زنان مسلمان را به آن‌ها آموزش می‌دهد.

85% قربانیان اسلام‌هراسی در کبک کانادا، زنان محجبه هستند. به گزارش کمیسیون حقوق بشر کبک،  از زمان مناظره منشور ارزش‌ها در کبک در سال 2013 تا کنون، 64 فرم شکایت درباره تبعیض مذهبی پر شده که 65% آن‌ها مربوط به مسلمانان بوده است.

سعد درباره شیوه‌های مبارزاتی خود می‌گوید: زمانی که با افراد نژادپرست و افراطی روبرو می‌شویم، در درجه اول نباید احساساتی شویم. البته رویکردی که در پیش می‌گیریم به شرایط نیز بستگی دارد. بعضی اوقات باید بی‌تفاوت بود، گاهی نیز لازم است پاسخ داده و از خودمان دفاع کنیم. با گذشت زمان می‌فهمیم که چه زمانی چه برخوردی لازم است و اینکه چطور باید عمل کنیم. باید قوی باشیم زیرا راه سختی در پیش داریم.

بانو سعد درباره انگیزه‌اش از تشکیل گروه عدالت زنان می‌گوید: متاسفانه زنانی که در معرض رفتارهای نژادپرستانه قرار می‌گیرند نمی‌خواهند درباره آن حرف بزنند یا اقدامی انجام دهند. و تنها خودشان را منزوی می‌کنند. قربانیان حوادث نژادپرستانه، در دامی گرفتار می‌شوند که در نهایت منجر افسردگی جمعی و نگرش‌های منفعلانه می‌شود.

برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه بانوان مسلمان

در کارگاه‌های این مرکز، شیوه‌های مدیریت استرس،  احساسات و ایجاد اعتماد به نفس در بانوان مسلمان ارائه می‌شود.

سعد در ادامه درباره برخورد قانونی با نژادپرستان می‌گوید: زنان باید بدانند که در برخورد با خشونت‌های نژادپرستانه، بلافاصله با پلیس تماس بگیرند. بسیاری از زنان مسلمان به سیستم‌های قضایی کانادا سوءظن داشته و از پلیس می‌ترسند و به آن‌ها به چشم قدرت مطلقه نگاه می‌کنند. اما آن‌ها باید حقوق قضایی خود را در این کشور یاد بگیرند و از آن استفاده کنند.

در واقع اکثر مهاجران و کسانی که به تازگی به کانادا آمده‌اند، به دلیل اینکه از حقوق شهروندی خود آگاهی کافی ندارند، زمانی که هدف حملات اسلام‌ستیزان قرار می‌گیرند، هیچ شکایتی نمی‌کنند، آن‌ها نگران هستند که اگر دهان باز کنند، وضعیت اجتماعی و موقعیت‌های شغلی آ‌ن‌ها به خطر بیافتد.

از سوی دیگر چون مهاجر هستند، با مشکلات مهمتری روبرو هستند و ترجیح می‌دهند به آن‌ها بپردازند. در این میان گروه عدالت زنان رابطی میان زنان مسلمان و پلیس می‌باشد.

در این مرکز، از آغاز دسامبر، هر سه ماه یک بار، کارگاه‌های دفاع شخصی برای مبارزه با خشونت‌های نژادپرستانه، در لاوال ، مونترال، سنت.لورنت، آنژو، بروسارد، شربروک و شهر کبک برگزار می‌شود. همچنین کنفرانس‌هایی در ماه‌های دسامبر و ژانویه با موضوع «حقوق خود را بگیرید!» برای آموزش مسائل قانونی، آزادی‌ها و حقوق شهروندی مرتبط با اسلام‌ستیزی تشکیل می‌شود.

سعد همچنین عضو تشکیلات ا.سی.سی است. مرکزی که به زنان مسلمان قربانی حملات و خشونت‌های اسلام‌ستیزانه کمک می‌کند. در این مرکز نیز حمایت‌های روان‌شناختی و قانونی به قربانیان ارائه می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha