شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
اربعین

برگزاری مراسم عزاداری در زمان حکومت صدام حسین ممنوع بود و زائران هنوز هم در معرض حملات گروه‌های تکفیری چون داعش قرار دارند. و بمب‌گذاری‌های انتحاری و حتی حملات موشکی منجر به شهادت عده‌ زیادی از مردم می‌شود. با وجود تمام این سختی‌ها و علی‌رغم حملات گروه‌های فرقه‌ای، سالانه میلیون‌ها زائر در کربلا حضور می‌یابند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، شبکه نیودهلی تی وی هندوستان در گزارشی به پیاده روی اربعین در عراق پرداخت و گزارش داد: با وجود تهدیدات انجام شده توسط گروه تروریستی داعش علیه شیعیان، میلیون‌ها نفر در سرتاسر دنیا، جان خود را به خطر انداختند تا خودشان را به کربلا رسانده و در مراسم اربعین حسینی شرکت کنند.

در اربعین سال گذشته، 20 میلیون عزادار حسینی در این مراسم شرکت کردند که چیزی در حدود 60% جمعیت کشور عراق را تشکیل می‌دادند و تعداد شرکت کنندگان هر ساله رو به افزایش است.

عزاداران در دسته‌های عزاداری، از نجف تا کربلا تقریبا 80 کیلومتر راه می‌روند. عده‌ای نیز از بندر بصره یک مسیر طولانی 684 کیلومتری را با پای پیاده طی می‌کنند که این سفر دو هفته به طول می‌انجامد. در این مسیر دشوار و پرمشقت، باید از سرزمین‌های پرخطر و صحرا عبور کنند که روزها به گرمای تنور و شب‌ها به سردی یخبندان است.

برگزاری مراسم عزاداری در زمان حکومت صدام حسین ممنوع بود و زائران هنوز هم در معرض حملات گروه‌های تکفیری چون داعش قرار دارند. و بمب‌گذاری‌های انتحاری و حتی حملات موشکی منجر به شهادت عده‌ زیادی از مردم می‌شود. با وجود تمام این سختی‌ها و علی‌رغم حملات گروه‌های فرقه‌ای، سالانه میلیون‌ها زائر در کربلا حضور می‌یابند. هرچند اربعین مراسم مخصوص شیعیان است، اما بعضی از گروه‌هی سنی و حتی پیروان ادیان دیگر چون مسیحیت نیز در میان عزاداران دیده می‌شوند.

«رفقت علی» طی ارتباطی تلفنی با «خبرگزاری مستقل هندوستان» از نجف گفت: مردم از ادیان و اعتقادات مختلف در اینجا حضور دارند. ما از این تهدیدات نمی‌ترسیم و از اینکه به این مکان مقدس رسیده‌ایم، در پوست خود نمی‌گنجیم. من امروز به اینجا آمده‌ام تا آرزوی دیرینه مادرم را برآورده کنم.

ریاض حسین از شهروندان جنوب دهلی که خود را به دروازه کربلا رسانده گفت: پیرمردهای صدساله‌‌ای را در میان زائرین می‌بینم که سریعتر از جوانان به پیش می‌روند و زنان در سنین مختلف با عزم راسخ تلاش دارند تا خود را به گنبد طلایی امام حسین (ع) برسانند.

هرچند شرایط امنیتی مناسبی در کربلا برقرار نیست، اما تهدیدات کوچکترین تاثیری در حضور خیل عظیم عزاداران در برگزاری اربعین حسینی نداشته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha