یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حمید بهمنی/ کارگردان

حوزه/ حمید بهمنی از فعالان عرصه هنر و سینما با هشدار نسبت به خطر تهاجم هنری گفت: متاسفانه در قبال ساخت فیلم ها و سریال های سراسر موهن غرب علیه اسلام، منفعل عمل کرده ایم.

حمید بهمنی، کارگردان سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری «حوزه» با بیان اینکه اسلام ستیزی غرب از سینما به تلویزیون نیز تعمیم پیدا کرده است، گفت: چند دهه است در سینمای غرب شاهد آثاری هستیم که در آنها به انحای مختلف به اسلام حمله می‌شود و تمام گونه‌های سینمایی حتی سینمای کودک علیه آموزه های اسلام بسیج شده اند.

وی افزود: متاسفانه سینما در این عرصه تنها نیست بلکه با رواج ماهواره، با تولید سریال های تلویزیونی هجمه خود را بیشتر کرده اند.

بهمنی گفت: متاسفانه سریال‌هایی که این روزها از شبکه‌های مختلف آمریکایی پخش می‌شود، در کشور ما نیز بینندگانی دارد، با فراگیر شدن اینترنت سریال‌های روز به راحتی قابل دریافت و تماشا است. این در حالی است که بسیاری از سریال‌های تولیدی با فرهنگ و هویت ما همخوانی ندارد و به دلیل نبود انسجام در خانواده غرب، بدآموزی های این از هم پاشیدگی به خانواده های ایرانی نیز تزریق می شود.

 این کارگردان سینما ادامه داد: تهدید فرهنگی از خطرهای مورد نظر سریال‌هایی چون «دوستان» یا «خانواده آمریکایی» است، چون آنها با کارهایی نظیر «هوملند»، «24»، «داوینچی» و... جهان اسلام را نشانه رفته‌اند و همه بر این نکته تاکید می کنند که اسلام دین خشونت است و برای رهایی از آن، بهترین پناه، آغوش غرب است.

 کارگردان فیلم «آن مرد آمد» ادامه داد: ایجاد گروه‌های داعش، طالبان و تکفیری های وهابی در راستای اهداف شوم اسلام ستیزی غرب است و برای برخورد با این اقدامات، بسنده کردن به جمع آوری ماهواره یا سی دی های غیرمجاز است اکتفا نخواهد کرد. هر چند این اقدامات لازم است اما در کنار آن تمرکز خود را باید روی مبارزه فرهنگی و تولید آثار فاخر استوار کنیم.

 بهمنی با بیان اینکه ساخت فیلم‌ها و سریال‌های فاخر می‌تواند کمک شایان توجهی برای مبارزه با جنگ نرم باشد، گفت: بارها مقام معظم رهبری در سخنان خود خطرات جنگ نرم و توجه به آن را متذکر شده اند، اما متاسفانه نتوانسته‌ایم در این زمینه به راهکاری عملیاتی دست پیدا کنیم.

وی یادآور شد: این خطر بزرگ را ساده انگاشته ایم و توجه خود را معطوف فیلم‌هایی کرده‌ایم که در آنها دغدغه اصلی روابط عاشقانه دختر پسر و یا خیانت است! آیا سینما و تلویزیون جمهوری ایران اسلامی با این همه سوژه فاخر باید هم و غمش عشق و خیانت باشد.

 این کارگردان ادامه داد: چند سال پیش «بن افلک» بازیگر و کارگردان معروف آمریکایی فیلمی ساخت به نام «آرگو» که روایتی از تسخیر لانه جاسوسی را به تصویر کشیده است، البته بیان این قصه نیز با سفارش کاخ سفید بود، آنها برای اینکه کارشان دیده شود حتی به فیلم جایزه اسکار نیز دادند. نکته جالب اینجاست در آن سال «نام فیلم برنده اسکار» از سوی کاخ سفید توسط همسر رئیس جمهور آمریکا اعلام شد!

بهمنی تاکید کرد: این اقدامات و حمایت‌ها از فیلم‌های ضد ایرانی نشان می‌دهد آنها برای هدف خود سرمایه گذاری کرده‌اند، ولی ما در حوزه هنر هفتم نگاهی منفعل داشته‌ایم!

 مدیرعامل سابق موسسه فرهنگی هنری شهید آوینی تاکید کرد: وقتی از کم کاری در این حوزه سخن می‌گویم منظور این نیست که هیچ کاری نکرده‌ایم، بله! کارهایی با محوریت انقلاب و اسلام تولید شده‌اند، اما عمده این کارها آثاری هستند که حتی در داخل نیز با مخاطب و نقد خوبی مواجه نشده‌اند، چگونه انتظار داریم در خارج از کشور این تولیدات بتوانند تاثیرگذاری لازم را داشته باشد.

البته، در این میان فیلم هایی چون؛ «محمد رسول الله» و «مختارنامه» و چند کار دیگر را باید فاکتور گرفت که انصافا از کیفیت بسیار بالای برخوردارند.

این کارشناس هنر و سینما در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: سرمایه‌گذاری در عرصه فرهنگ به ویژه سینما و تلویزیون، سود فراوانی دارد. برای نمونه سریال «مختارنامه» یا «یوسف پیامبر(ع)» در خارج از کشور تاثیرات خوبی داشتند و هنوز در کشورهای مختلف پخش می‌شود.

بهمنی در پایان تاکید کرد: برای تولید آثار دینی و انقلابی باید بودجه ای مجزا در نظر گرفت، برای این مهم، مجلس شورای اسلامی باید به کمک سینما و تلویزیون بیاید و بودجه جداگانه تصویب و به دولت ابلاغ کند.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha