دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نجف لکزایی

حوزه/ رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بر لزوم توسعه کتابخانه ها از حیث تعداد کتب و کیفیت خدمت رسانی تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین لکزایی  چهارشنبه شب در مراسم هم اندیشی مسئولان و معاونان پژوهشی واحدهای علمی حوزه گفت: سوای بحث تقدیرها و قدردانی ها باید همیشه خود را با پژوهش هایی که در دنیا صورت می گیرد مقایسه کنیم. تولید محتوا بدون نیروی انسانی قوی و هوشمند و روش مدار راضی کننده نیست؛ به همین جهت باید تربیت پژوهشگران را جدی بگیریم.

وی  خاطرنشان کرد: در همان سال اول حوزه ،درس های روش تحقیق و نگارش به خصوص کارورزی پژوهشی در مدارس علمیه باید بیش از پیش جدی گرفته شود. هیئت های علمی باید گسترش پیدا کند، زیرا هیئت علمی زمینه تمرکز یک پژوهشگر در یک عرصه را فراهم می کند.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: زمینه حضور پژوهشگران متخصص در همایش ها و کنفرانس های بین المللی باید فراهم شود؛ به خصوص همایش هایی که در عرصه های علوم انسانی در سطح جهانی برگزار می شود باید با حضور نخبگان حوزه نیز همراه باشد.

وی افزود: در عرصه زیرساخت ها باید گفت که به لحاظ کتابخانه ای وضع ما با دنیا متفاوت است؛ کتابخانه نیویورک بیش از 50 میلیون کتاب وجود دارد؛ حتی در کتابخانه بلاروس 9 میلیون کتاب و سند علمی وجود دارد که به شکل شبانه روزی فعالیت می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی خاطرنشان کرد: پزوهشگران در این کتابخانه ها به مدت 2 تا سه ماه مستقر می شوند و پژوهش می کنند که این مساله به تنهایی از حوزه ساخته نیست که باید حوزه این مطلب را به عنوان یک مطالبه مطرح کند.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: محور بعدی،  تنوع پژوهش ها است؛ در بخش عمده ای از حوزه ها پژوهش خاصی انجام نمی شود؛ البته موسسات پژوهشی کارهایی شروع کرده اند ولی بیشتر در زمینه کلیات کار کرده اند که نیازمند آن هستیم این پژوهش ها جزیی تر شود.

وی گفت: پژوهش ها به لحاظ گستردگی باید توسعه یابد و به لحاظ نظریه پردازی نیز نیازمند کار بیشتر هستیم؛ باید سطح مباحث مختلف در تحقیقات را متعادل تر کنیم.

استاد حوزه  افزود: بیش از 90 درصد پژوهش ها در عرصه معارف دینی در بخش های بنیادی است که در این زمینه حوزه پژوهش های راهبردی و کاربردی را توسعه دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین لکزایی خاطرنشان کرد: در بخش اهداف و اولویت ها، باید منابع محدود متوجه اولویت ها باشد؛ مثلا برای پاسخ به مسایل مبتلابه جمهوری اسلامی باید به مطالبات اصلی بپردازیم و در این زمینه بیشتر سرمایه گذاری کنیم.

هفته پژوهش بین المللی برگزار شود

وی گفت: تنوع زبانی پژوهش های حوزه باید از دو زبان عربی و فارسی فراتر رود و پژوهش ها باید به زبان های مختلف ترجمه شود؛ اگر بتوانیم هفته پژوهش را به شکل بین المللی برگزار کنیم قطعا می توانیم حوزه و تولیدات حوزوی را به دنیا بشناسانیم.

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha