یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
خبرگان رهبری

حوزه/ مجلس خبرگان رهبری نماد مردم‌سالاری دینی و تضمین‌کننده مشروعیت و مقبولیت نظام جمهوری اسلامی ایران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، از صبح پنج‌شنبه 26 آذرماه جاری زمان ثبت‌نام پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری آغاز شد و در همین روز، تعدادی از علمای خوزستان به دفتر فرمانداری اهواز آمده و ضمن ارائه مدارک مربوطه، کاندیداتوری خود را اعلام کردند.

*وظایف خبرگان رهبری

آیت‌الله موسوی جزایری، در حاشیه حضور در فرمانداری اهواز، با اشاره به وظایف خبرگان رهبری، اظهار داشت: وظایف خبرگان احراز شرایط ولی‌فقیه و اعلام آنها به مردم است، به‌گونه‌ای که در همان دوران اولیه انقلاب اسلامی، وقتی ما و دیگر دوستان قانون اساسی را تدوین و سال بعد نیز بازنگری دقیق‌تری در آن صورت دادیم، جایگاه ولایت‌فقیه به‌طور واضح در اصل 109 قانون اساسی مشخص شد.

وی با اشاره به انتخاب مقام معظم رهبری، گفت: ظهر همان روزی که امام خمینی(ره) به ملکوت اعلا رفتند، اعضای خبرگان گرد هم آمده و آزادانه اظهارنظر کردند تا جایی که همگی برای انتخاب مقام معظم رهبری متفق آراء شدند.

نماینده ولی فقیه در خوزستان، با بیان اینکه همه شرایط مندرج در اصل 109 قانون اساسی، از آن زمان تاکنون در شخصیت مقام معظم رهبری احراز شده است، تصریح کرد: اجتهاد مطلق، بینش کامل سیاسی و اجتماعی، شجاعت، مدیریت و بصیرت از ویژگی‌های رهبری بوده و بر اساس ادله‌ای که از فقه اسلامی در اختیار اعضاء قرار می‌گیرد، ما همه این شرایط را تنها در مقام معظم رهبری مشاهده کردیم.

امام‌جمعه اهواز، با اشاره به قدرت و مدیریت رهبر معظم انقلاب، تأکید کرد: ایشان در حال حاضر بهترین گزینه برای رهبری جامعه اسلامی هستند و این موضوع واقعیتی است که همه آن را می‌دانند.

* مجلس خبرگان نباید سیاست زده شود

آیت‌الله شفیعی نماینده فعلی مردم خوزستان در خبرگان رهبری نیز پس از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران حاضرشده و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «عده‌ای سعی در شورایی کردن جایگاه رهبری دارند و نظر شما در این رابطه چیست!؟» گفت: این بحث در همان زمان رد شد، چراکه خلاف شرع بوده و مجلس خبرگان را نباید سیاست زده کرد.

*مجلس خبرگان تضمین‌کننده مشروعیت و مقبولیت نظام اسلامی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس کعبی، نماینده فعلی مردم خوزستان در خبرگان رهبری، پیش از ثبت‌نام در جمع خبرنگاران حاضر شد و با بیان این‌که مجلس خبرگان رهبری نماد مردم‌سالاری دینی است، گفت: مجلس خبرگان تضمین‌کننده مشروعیت و مقبولیت نظام جمهوری اسلامی ایران است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با بیان این‌که مبنای قدرت در اسلام، الهی، اما ساخت قدرت، از طریق مردم است، گفت: مردم از طریق انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شهر و روستا و مجلس خبرگان رهبری و با اتکا به رأی عمومی ملت، قدرت را می‌سازند.

وی، با تأکید بر این‌که مجلس خبرگان رهبری یکی از عرصه‌های ساخت قدرت توسط ملت در سطح بسیار کلان رهبری این نظام الهی است، تصریح کرد: خبره به معنای کارشناس بوده و مجلس خبرگان تجمع کارشناسان برتر دینی، برخوردار از اعتماد ملت و دارای نفوذ معنوی جهت تعیین، صیانت از رهبری و تداوم رهبری می‌باشد.

*معاون آموزش حوزه هم ثبت نام کرد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالکریم فرحانی، معاون آموزش و امور حوزه‌های علمیه کشور، پس از ثبت نام، مجلس خبرگان رهبری را رکن اصلی و اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: این مجلس در شرایط حساسی که پس از رحلت امام خمینی(ره) ایجاد شد، با انتخابی هوشمندانه و به‌موقع یعنی برگزیدن مقام معظم رهبری به‌عنوان سکان‌دار جمهوری اسلامی ایران، کشور و انقلاب اسلامی را بیمه کردند.

وی، فتنه و جریان‌های سیاسی معاند را خط قرمز نظام اسلامی خواند و گفت: آن گروه‌هایی که در جهت مقابله با اصل انقلاب اسلامی و اهداف مردم شهیدپرور جمهوری اسلامی ایران فعالیت می‌کنند، در نظر مردم بوده و هیچ‌گاه اجازه نمی‌دهند که خدشه‌ای به جایگاه والای ولایت‌فقیه وارد شود و همواره با حضور در میادین سیاسی و انقلابی، حمایت‌های بی‌شائبه خود را اعلام می‌کنند.

*مجلس خبرگان رهبری حزبی و گروهی نیست

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن‌زاده، امام‌جمعه موقت اهواز نیز در حاشیه ثبت نام، با تأکید بر این‌که مجلس خبرگان رهبری نمی‌تواند خواسته‌های حزب و گروه خاصی را پیگیری کند، تصریح کرد: هرکسی که به نظر خود صلاحیت حضور در مجلس خبرگان را دارد، می‌تواند در انتخابات این مجلس شرکت کند، اما انتخاب شدن یا نشدن او بستگی به رأی مردم داشته و این ملت هستند که نمایندگان خویش را از طریق صندوق‌های رأی انتخاب می‌کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسن حیدری، امام‌جمعه موقت اهواز نیز با حضور در فرمانداری اهواز، برای این دور از انتخابات نام‌نویسی کرد و باید تا پایان روز زمان ثبت نام صبر کرد و منتظر حضور دیگر علما و شخصیت‌های حوزوی بود.

برپایه این گزارش،، استان خوزستان در دوره فعلی داری 6 نماینده در مجلس خبرگان رهبری است که این تعداد، در دوره آینده به 7 نفر افزایش یافته است.

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha