جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
حسین شرف الدین

حوزه/ استاد دانشگاه گفت: حوزه، متولی عرصه دین در کشور است که باید در زمینه مسایل نظری و عملی و خلق محصولات هنری مشارکت داشته باشد و با توجه به رسالتی که دارد به شکل جدی وارد این عرصه شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حسین شرف الدین شامگاه امروز  در نشست علمی «بایست های پژوهش در عرصه مطالعات نظری هنر و رسانه در حوزه های علمیه»، که در دبیرخانه جشنواره هنر آسمانی برگزارشد گفت: ارتباط بین حوزه وهنر نیازمند پی ریزی مبانی خاصی هستند که باید مشخص شود که این دو چه ارتباطی می توانند با هم داشته باشند.

وی افزود: باید اساس و تفاوت ها و شباهت های بعد فلسفی و زیباشناختی دین و رسانه بازشناسی شود؛ موضع دیگر این است که باید رابطه این دو نهاد را با تکنولوژی و ابعاد جامعه شناختی مشخص کرد.

شرف الدین بیان کرد: نسبت نهادهای اقتصادی و میزان مصرف در جامعه، تاثیرات حضور مخاطبان در شکل گیری جریان های مردمی و ریش های اجتماعی و هنری از دیگر نسبت هایی است که باید به دقت مورد ارزیابی واقع شود.

استاد موسسه آموزشی و پژوهشی  امام خمینی(ره) تصریح کرد: همه این نسبت ها باید سنجیده شودکه مشخص شود که حوزه تا چه اندازه ای شان خود می داند که در عرصه های مختلف هنری ورود کند و در چه عرصه هایی می تواند حضور داشته باشند.

استاد دانشگاه گفت: وقتی که به آثار هنر در عرصه فرهنگ و بازآفرینی و ماندگار و انتقال و پالایش فرهنگی نگاه می کنیم حضور حوزه در این عرصه شکل دیگری پیدا می کند.

وی گفت: ابعاد تاریخی و مردم شناختی نیز از دیگر ابعادی است که می تواند در انتقال پیام نقش آفرین باشد؛ به عنوان مثال کارکردهای سرگرم کنندگی هنر بحث های زیادی انجام شده است که این بحث ها با حوزه نیز مرتبط خواهد بود.

این پژوهشگر افزود: یکی از ابعاد هنر و رسانه، رسانه بودن این دو است که حوزه می تواند بنا به خواست خود از هر کدام از این رسانه ها استفاده کند و خط مشی خود را نیز مشخص می کند.

شرف الدین بیان کرد: بحث ظرفیت شناسی برای تبلیغ دین نیز از دیگر کارکردهایی است که می تواند هنر را در انتقال پیام دین یاری کند و به همین دلیل ارتباط هنر و رسانه در زمینه یاری دین باید مورد تحلیل واقع شود.

استاد موسسه امام خمینی(ره) تصریح کرد: یکی از مسایلی که در حوزه تمدنی اسلامی شکل گرفت عنصر هنر اسلامی است که در اینجا باید به این نکته اشاره کرد که چرا این تمدن روی چند هنر خاص دست گذاشت و چرا این هنرها در اسلام بالنده شد.

استاد دانشگاه گفت: هنر و رسانه مثل هر پدیده اجتماعی دیگر مستقیم و با واسطه ریشه در جهانبینی هر مکتب دارد؛ تمدن بر اساس فرهنگ شکل می گیرد و هسته مرکزی آن، جهانبینی است و هنر نیز با جهانبینی اسلامی نسبتی خاص دارد.

وی گفت: هنر دینی قطعا اهدافی را دنبال می کند که با غایات اسلامی همراه است، نگاه و گوهر هنر اسلامی به رو تعالی است باید این رابطه مشخص شود.

وی خاطرنشان کرد: حوزه، متولی عرصه دین در کشور است که باید در این زمینه مسایل نظری و عملی و خلق محصولات هنری مشارکت داشته باشد و با توجه به رسالتی که حوزه دارد باید به شکل جدی وارد این عرصه شود و یکی از پژوهشگاه های عظیم حوزه در این زمینه فعالیت های خود را سامان دهد و این پژوهشگاه حلقه اتصال بین هنرمندان و حوزه باشد.

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha