سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۸ شوال ۱۴۴۵ | May 7, 2024
دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی

حوزه/ نشست علمی با عنوان «مدعایی به نام«تعبیرگرایی» در فلسفه علوم دینی» با ارائه یونس احمدی از دانشجویان دوره دکتری دین‌پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، نشست علمی با عنوان «مدعایی به نام «تعبیر گرایی» در فلسفه علوم دینی» با ارائه یونس احمدی از دانشجویان دوره دکتری دین‌پژوهشی دانشگاه ادیان و مذاهب برگزار می‌شود.

این گزارش می افزاید: این نشست که از مجموعه نشست‌های دانشجویی پژوهشکده ادیان و مذاهب می باشد، روز پنجشنبه دهم دی‌ماه 1394 ساعت 12:30 در سالن امام موسی صدر برگزار خواهد شد.

این گزارش با اشاره به مقاله قابل ارائه در این نشست علمی می افزاید: رؤیای پنج گانه رسولانه و مقاله بازرگان پوزیتیویست در برخی تحلیل ها وتقریرها منجر به مواجهه با مدعایی به نام تعبیرگرایی در فلسفه علوم دینی و در حوزه روشنفکری دینی گردید.

در این رصد علمی بر آن هستیم با مداقه در مقالات طرح شده اخیر موضوع تعبیرآفرینی و معبری‌گری در علوم دینی را به لحاظ وجودی، ضرورت و سهم آن از ارزش را به نظاره بنشینیم. سبک نگرش در این پویش ذهنی بر اساس تحلیل محتوا است. در این روش پیام‌های موجود در متن مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد و این امر با شناخت و برجسته ساختن محورها یا خطوط اصلی آن متن صورت می‌گیرد.

به نظر می‌رسد مقالات اخیر در طرح مدعای جدید خود با توفیقاتی به لحاظ روش مواجه است، اما دفتری از اشکالات و ابهام را با خود همراه می‌کند که اگر دلایل ایجابی برای ادعای متن خود به قدر لازم و شأن باور به همراه ندارد، با این حال برای منتقدان فرصت‌های ارزشمندی ایجاد و جایگزینی می‌کند.

تقریرهای موجود هم که نوعی تئوری‌پردازی روشمند از تئوری و دیدگاه‌های مندرج در موضع اخیر است، در مواردی از پرداخت‌های خود موفق عمل کرده است. مشکل اساسی این تقریرها علاوه بر برداشت‌های مورد طلب و مبتنی بر پیش‌فرض از مباحث علمی، شتاب‌زدگی و شیفتگی نسبت به موضوع است که هیچ‌گاه این تقریرها را رها نمی‌کند. همین امر است که تفاوت میان علم انقلابی را با انقلاب علمی لحاظ نمی‌کند.

انتهای پیام  17/313

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha