یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله احمدی فقیه  یزدی

حوزه/ امروز راه مقابله با گروه هایی مثل داعش و حامیان استکباری آن ها ف تقویت وحدت اسلامی است.

آیت الله محمد حسین احمدی فقیه یزدی  در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن تبریک هفته وحدت و با تاکید بر این که اساساً وحدت میان شیعه و سنی امروز یکی از ضروری ترین مباحث در جهان اسلام است ، ابراز داشت: این مساله ریشه قوی قرآنی دارد چنان که خود قرآن کریم نیز ما را دعوت می کند که همگی متحد و یکدل به ریسمان محکم الهی چنگ زده و از تفرقه بپرهیزیم.

وی همچنین افزود: ما اگر نگاهی به تاریخ به ویژه تاریخ اسلام بیندازیم به خوبی به ضرورت و اهمیت این موضوع پی بُرده و متوجه می شویم که هر جا مسلمین با هم وحدت داشته اند، پیروزی و موفقیت آن ها قطعی بوده است.

منع وحدت شکنی؛ دستوری قرآنی و روایی

این استاد حوزه تاکید کرد: یکی از مهم ترین سفارشات و توصیه های قرآن کریم و روایات ما نیز این است که مسلمین با همدیگر بر اساس وحدت و برادری رفتار کنند و با این که اختلاف سلیقه ها و فکرها مطرح بوده چه در زمان رسول الله(ص)  و چه دوران ائمه اطهار (ع) اما همه این بزرگواران بر مساله وحدت اسلامی تاکید کرده و افراد را از وحدت شکنی و تفرقه آفرینی برحذر داشته اند.

وی ادامه داد: تجربه های متعدد تاریخی هم نشان داده هر چه ما ضربه دیده ایم آن موقع بوده که شکافی ایجاد شده است بین مسلمین که وحدت به واسطه آن تضعیف شده و دشمن نیز سوء استفاده کرده و ضربه ای به عظمت و عزت اسلام و مسلمین وارد کرده است.

ایجاد فتنه مذهبی؛ هدف استکبار جهانی

آیت الله احمدی فقیه یزدی بیان داشت: به خصوص در روزگار کنونی که استکبار جهانی با ایجاد اختلاف و فتنه در جهان اسلام به دنبال دست یابی به اهداف شوم خود است و برخی اظهارنظرها از سوی شیعیان و اهل تسنن و برخی رفتارها در جهت برهم زدن وحدت و برادری، دقیقاً مطابق با خواست و برنامه دشمن است.

وی گفت: از دیرباز علمای بزرگ ما بر مساله وحدت اسلامی و پرهیز از سخنان و رفتارهای تفرقه افکن میان مسلمین تاکید داشته اند چنان که در قرن معاصر مرحوم حضرت آیت الله بروجردی و پس از ایشان امام خمینی (ره) هم به این مباحث عنایت داشته و هم این که اساساً گفتار و سیره عملی آنان موید و عامل تقویت وحدت اسلامی بوده است.

مرجعیت شیعه؛ منادی وحدت اسلامی

این محقق و نویسنده حوزوی همچنین تصریح کرد: نامه نگاری معروف مرحوم آیت الله العظمی بروجردی به شیخ شلتوت شیخ بزرگ الازهر و پاسخ وی نیز تاییدی است بر این که علمای بزرگ شیعه از دیرباز بر روی این مسایل تاکید و سفارش داشته اند.

وی افزود: نظر امام راحل و مقام معظم رهبری نیز این بوده که امروز بهترین راه مقابله با دشمن مشترک اسلام و مسلمین ، تقویت همین وحدت و برادری است چنان که روزهای مابین 12 و 17 ربیع الاول بر همین اساس به عنوان هفته وحدت نامیده شده است و کاری بسیار بجا و لازم می باشد.

لزوم تقویت تعاملات بزرگان شیعه و سنی

استادحوزه گفت: به لطف الهی در سال های اخیر، ارتباطات و تعاملات بسیار خوب و صمیمانه ای میان علمای طراز اول شیعه و سنی برقرار شده و مجالس و همایش هایی در این راستا تشکیل شده که توام با برکاتی بوده است و به خصوص این که بزرگان معتدل و صاحب نفوذ اهل تسنن نیز به طور خاص بر لزوم محبت و احترام به مقام اهل بیت(ع) تاکید ویژه ای دارند.

آیت الله احمدی فقیه یزدی همچنین ابراز داشت: متاسفانه در این میان دشمنان همواره با برنامه ها و ترفندهایی به دنبال ضربه به این وحدت بوده اند و مهم آن است که ما نباید در طعمه و دام برنامه های تفرقه افکن دشمن قرار بگیریم.

داعش ؛ عامل اسلام هراسی غرب

وی افزود: امروز هم در هر جایی از کشورهای اسلامی که به جای ندای وحدت ،صدای تفرقه و دوئیت و بدبینی بلند شده و عده ای جاهل و عموماً کم و سن و سال فریب خورده و به جان هم افتاده اند ، اسلام و مسلمین در نهایت آسیب دیده اند ، کما این که امروز متاسفانه شاهد جنایات وحشیانه و بی شرمانه گروه های تکفیری و تروریستی همچون داعش به اسم اسلام و پیروی از پیامبر اکرم(ص) هستیم؛ پیامبری که مظهر اخلاق حسنه و مهر و عطوفت بوده است و حالا متاسفانه این گروه ها باعث بدنامی اسلام شده اند.

استاد حوزه با بیان این که داعش امروز به عاملی برای اجرای سیاست اسلام هراسی غرب و صهیونیست ها تبدیل شده است، گفت: البته طبیعی است که در جهان اسلام افکار و عقاید مختلف و گروه ها و جناح های گوناگون وجود دارد اما وقتی همه ما با عمل به قرآن به حبل الهی اعتصام داشته باشیم مشکلی پیش نمی آید و دشمن هم نمی تواند سوء استفاده کند.

اختلافات جزئی به اصل وحدت نباید آسیب بزند

وی در خاتمه سخنان خود اظهار داشت: وجود اختلافات جزیی نباید به اصل وحدت اسلامی ضربه بزند چه آن که یک آتش به یک جرقه شروع می شود که در ابتدا به راحتی می توان آن را مهار و خاموش کرد، اما اگر در صورت غفلت و بی توجهی به آتش مهیبی تبدیل شد، دیگر مهار آن بسیار دشوار و بلکه ناممکن خواهد شد که طبعاً آسیب ها و خسارات فراوانی نیز به دنبال خواهد داشت.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha