دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نشر هاجر

حوزه/ سری دوم مجموعه ره‌پویان پژوهش تألیف سید حسن اسحاقی در هفت جلد از سوی مرکز نشر هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران به چاپ رسید.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، دور دوم کتاب ره‌پویان پژوهش، تألیف سید حسن اسحاقی، در 7 جلد(از جلد پنجم تا یازدهم) از سوی مرکز نشر هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران به چاپ رسید و دور اول این مجموعه کتاب‌ها نیز پیش‌تردر چهار جلد به چاپ رسیده است.

این مجموعه کتاب‌ها با عناوینی همچون فنون مقاله نویسی، آداب کتاب نویسی، بایسته‌های پژوهش گروهی، ساز و کارهای پژوهش میدانی(دفتر اول)، ساز و کارهای پژوهش میدانی(دفتر دوم)، ساز و کارهای تحقیق پیمایشی(دفتر سوم) و شیوه نگارش پایان نامه و رساله عملی مزین شده است.

در بخشی از کتاب فنون مقاله‌نویسی آمده است: مقاله‌نویسی یکی از اساسی‌ترین روش‌های ارائه  نتایج تحقیقات و پژوهش‌های علمی است و مقاله علمی را می‌توان گزارش مکتوبی دانست که حاوی نتایج اساسی یک تحقیق بوده، سازمان یافته و منطبق بر موازین علمی باشد.

امروزه در همه رشته‌ها و حوزه‌های دانش بشری، نتایج تحقیقات و پژوهش‌های دانشمندان و محققان در قالب مقالات علمی و پژوهشی و انواع دیگر مقالات ارائه می‌شود.

آداب کتاب نویسی یکی دیگر از این مجموعه‌کتاب‌ها است که از درون مایه‌های این کتاب، پیدا است که نگارش یک کتاب علمیِ پرمخاطب نیازمند داشتنِ ایده‌ای پاک، تألیفی حرفه‌ای و عرضه‌ای مناسب است.

نویسندگی ترکیبی از آموزش و تجربه است و تجربه علمی، سهم مهمی در فخامت قلم  دارد، برای دست یافتن به اینکه «چه باید نوشت؟»، شناخت زمان، نیازها و اولویت‌ها مؤثر است و حضور فکری یا فیزیکی در جامعه به این شناخت کمک می‌کند.

نکته‌آموزی از شیوه نویسندگان بزرگ و توجه به رموز و جاذبه‌های تولید آثار، بر توان قلمی ما می‌افزاید.

کتاب بایسته‌های پژوهش گروهی از دیگر کتاب‌هایی است که در بخشی از آن می‌خوانیم: انسان موجودي اجتماعي است و اين توان را دارد كه از قوه همنوعان خود بهره‌ گرفته و با هماهنگ كردن ديگران، به ‌سوي هدف مشخص حركت كند، فعالیت گروهی به دلیل در کنار هم قرار گرفتن افکار، انرژی‌ و هم‌افزایی، سبب انگیزه‌بخشی مضاعف به افراد، تقویت اندیشه، همدلی و همراهی بیشتر برای تولید فکر و آثار فخیم و ارزشمند در پرتو خرد جمعی می‌شود.

در کتاب ساز و کارهای پژوهش میدانی(دفتر اول) از بررسی های انجام گرفته بر می‌آید که طرح تحقيق در حقيقت نقشه چگونگي انجامِ تحقيق علمي وسندي است که مشخصات تحقيق، برنامه  اجرايي و جزييات فعاليت‌ها و امور مربوط به موضوعِ تحقيق را در بَر دارد.

در طرح تحقيق، به معرفي مسئله خود، توضيح اهميّت آن، یادکرد پیشینه و پ‍‍ژوهش‌هايي كه در گذشته در اين باره، صورت گرفته و نتايجي كه فكر می‌كنيد از تحقيق به دست خواهید آورد و هم چنين روش يا روش‌هایی كه از آنها بهره خواهيد گرفت را یادآور می‌شوید.

کتاب ساز و کارهای پژوهش میدانی(دفتر دوم) یکی دیگر از مجموعه‌کتاب‌های ره‌پویان پژوهش است که در آن آمده است: گاهي پژوهشي در ميدان گسترده اجتماع و با كاوش نمونه‌هاي عيني و با تفحص و استقراء در محيط بيرون، بر روي افراد و اشياء و پديده‌هاي خارجي انجام مي‌گيرد؛ که نام آن «تحقيق ميداني» است.

معمولاً تهيه گزارش پيرامون وقايع يا موضوعات اجتماعي و علمي و مسائل حسي و تجربي و كاربردي، از اين راه انجام مي‌گيرد، در تحقیق میدانی، محقق از روش‌های متفاوتی چون مصاحبه، مشاهده، پرسشنامه بهره می‌گیرد و از آمار توصیفی و استنباطی استفاده می‌کنید.

در کتاب ساز و کارهای تحقیق پیمایشی، براساس تحقیقات انجام گرفته تحقیقات براساس روش‌هاي جمع‌آوري اطلاعات به دو دسته اسنادي و میداني طبقه‌بندي مي‌شود، در روش اسنادي، محقق با استفاده از اسناد و مدارک به مطالعه موضوعِ مورد تحقیق مي‌پردازد وتکنیك‌هاي مورد استفاده در این روش؛ کتابها، مقالات، آمارنامه‌ها، اخبار و سخنراني‌ها و تصاویر و اسنادي از قبیل سنگ نوشته‌ها است، ولي در روش میداني محقق، مستقیما با واحدهاي نمونه وآزمودني‌های مورد توجه  تحقیق سر و کار دارد؛ شاخص ترین روش میداني روش پیمایش است.

یکی دیگر از مجموعه کتاب‌های ره‌پویان پژوهش کتاب شیوه نگارش پایان نامه و رساله عملی است که در آن می خوانیم: چنانچه پژوهشگري عنوانِ پژوهش خود را درست انتخاب كرده باشد و تمامي اركان و اجزاء طرح نامه(پروپوزال ) به ويژه طرح مسئله، اهميت و ارزش تحقيق، تاريخچه مطالعات، اهداف، سؤالات، فرضيه‌ها و روش و مراحل انجام تحقيق را به طور دقيق و كامل تهيه كرده باشد؛ در انجامِ پژوهش با سردرگمي و ابهام روبه‌رو نخواهد شد.

بر هر دانش پژوهی لازم است، پایان نامه و رساله علمی خویش را بر پایه طرح نامه مصوب،  سامان دهی کند در این اثر به مراحل آماده سازی و چگونگی انجام پایان نامه و رساله علمی  با دقّت و ظرافت پرداخته شده است.

این مجموعه 7 جلدی در قطع رقعی با تیراژ 2000 جلد از سوی مرکز نشر هاجر وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران به چاپ رسیده است.

گفتنی است، علاقه‌مندان به تهیه این کتاب می‌توانند با شماره تلفن 02537842543 تماس بگیرند و یا به آدرس قم، بلوار معلم، مجتمع ناشران، طبقه 1، واحد 114 مراجعه کنند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha