دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تحول در علوم انسانی

حوزه/ نشست علمی بررسی «عملکرد کارگروه مدیریت شورای تحول و ارتقای علوم انسانی» به همت انجمن علمی مدیریت اسلامی حوزه، شب گذشته در دبیرخانه انجمن علمی مدیریت اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» در این  نشست علمی ، دکتر بهروز دری، نماینده این کارگروه در ابتدا به بیان مصوبات این کارگروه در تعیین سرفصل های آموزشی این کارگروه پرداخت.

پس از وی حجت الاسلام والمسلمین نقی پور فرد، به ارایه نقدهای خود برای افزایش و کاهش برخی دورس ارایه شده در این سرفصل ها پرداخت. و در ادامه این بحث نیز دکتر عبدالله توکلی عضو انجمن مدیریت اسلامی حوزه با اشاره به فعالیت های انجام شده در این کارگروه به طرح مباحثی در زمینه طراحی دروس پرداخت.

تحول علوم انسانی، باید بایک الگوی متقن انجام شود

توکلی گفت: فعالانی که در کارگروه بنیادین فعالیت کرده اند با نیت تحول در حوزه علوم انسانی حرکت کرده اند و باید این تلاش را قدر نهاد.

وی افزود: تحول در زمینه علوم انسانی در زمینه سرفصل ها، منابع، دانشجویان و اساتید شکل گرفت و این تحول باید به شکل هماهنگ انجام شود.

عضو انجمن مدیریت اسلامی حوزه گفت: کمیته تحول، فعالیت خود را به دو کمیته فعالیت های بنیادین و کوتاه مدت تقسیم کرد و این سرفصل های ارایه شده در دو سال مورد استفاده قرار می گیرد.

توکلی بیان کرد: این تحول در حاضر حاضر در مقطع کارشناسی انجام شده است و برخی از تکرارهایی که در این فصول به چشم می خورد، در عرصه دروس جزیی و کلی طراحی شده است.

وی گفت: تحول و ارتقا، مبتنی بر یک الگو است که باید در عرصه آموزش عالی انجام شود ولی هنوز یک تئوری و یک الگو در این زمینه وجود نداشت و این شیوه به شکل دستورالعمل امری به کارگروه ها ابلاغ شد.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مسایل و نقطه ضعف هایی که نظام مدیریتی و برنامه ریزی در کشور وجود دارد، حضور ابوالمشاغلین است زیرا کسی که ده ها شغل دارد نمی تواند در این مشاغل حساس یا در این گونه کارگروه ها که سرنوشت ساز است کارایی چندانی داشته باشد.

وی افزود: طراحی مدیریت اسلامی تنها هدفی نبوده است که در این کارگروه ها پیگیری شود؛ اما می توان اشراق های دینی در این سرفصل ها لحاظ شود و شاهد باشیم که بیشترین بهره ها از مباحث علمی طرح شده در دانشگاه ها برده شود.

مدیریت نور و انرژی از مباحث مهم مدیریتی اسلام است

حجت الاسلام والمسلمین نقی پور فرد نیز گفت: عدم مشارکت ملی در طرح تحول علوم انسانی یکی از مشکلاتی است که ممکن است در چارچوبه اصلی کار مشکلاتی ایجاد شود.

وی افزود:  هم افزایی و هماهنگی در انجام این طرح ملی باید با مراحل و مراتب مختلف طی شود و در این عرصه به یک طرح و اجماع ملی برسیم.

استاد دانشگاه اظهارکرد: 200 جلسه در کارگروه مدیریت شورای تحول و ارتقای علوم انسانی برگزار شده است و باید این جلسات با حضور و موافقت همه اعضا می شد و حوزویان باید نقش مهمی در این کارگروه داشته باشند.

وی گفت: برای تکمیل این نقشه جامع باید نقش حوزویان و نخبگان علمی حوزه در این زمینه لحاظ شود و اگر این مشارکت در کل کشور انجام نشود این نقشه دچار چالش های جدی خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین نقی پور فرد اظهارکرد: در زمینه برنامه ها موضوعاتی که در سرفصل های مدیریتی و علوم انسانی باید گفت که باید سرفصل هایی به این برنامه اضافه شود که اثر بهداشتی و دینی و فرهنگی و اجتماعی و ارزشی داشته باشد.

این محقق دینی گفت:امروزه جریان خانواده به یکی از چالش های جدی اجتماعی ما مبدل شده است و باید در این طرح به مدیریت خانواده توجه کرد تا این چالش به بحران های جدی اجتماعی مبدل نشود.

وی افزود: اسلام به بحث مدیریت نور و هوا و انرژی توجه جدی دارد که بسیاری از آنها به مدیریت بنا در حوزه فردی و اجتماعی مرتبط می شود اما متاسفانه در عرصه مدیریتی در کشور تدوین نشده اند.

استاد دانشگاه اظهارکرد: مدیریت کارآفرینی نیز یکی از مهمترین مباحث عمومی بود که باید در این نقشه قرار می گرفت که متاسفانه همچون مدیریت تغذیه و مدیریت نورو... در یان نقشه وجود ندارد.

وی گفت: در زمینه ابلاغ و سراسری کردن برنامه آموزشی جدید نباید عجولانه رفتار کرد؛ این دروس به خصوص در عرصه مدیریت اسلامی باید با یک بینش خاص انجام شود؛ علوم انسانی علوم فرهنگی هستند و تحت تاثیرفرهنگ های مختلف تاثیر می پذیرند و اسلام نیز به عنوان یک فرهنگ قدرتمند باید در زمینه هستی شناسی و معرفت شناسی روی این بحث تاثیرگذار باشد.

حجت الاسلام والمسلمین نقی پور فرد اظهارکرد: منابع مدیریت اسلامی در قرآن و روایت و سنت باید یکی از مهمترین مبانی مدیریت اسلامی باشد که باید در این سرفصل ها گنجانده شود زیرا این مسایل است که نگرش اسلامی را بنا می کند.

سرفصل های جدید تحول در علوم انسانی نیازمند عزم ملی است

دکتر بهروز دری  نیز در ادامه نشست  افزود: فراینده ایده تا عمل، توسعه کمی و کیفی منشورات علوم اسلامی و برنامه محور کردن پژوهش های علوم انسانی و افزایش مهارت دانشجویان علوم انسانی و رفع موانع اشتغال فعالان این عرصه از جمله خروجی های این فرایند خواهد بود.

وی گفت: تحول و ارتقا زمانی موفق خواهد بود که این تحول به تمام ملزومات خود، توجه تام داشته باشد؛ اگر این تحول و ارتقا انجام نشود، فعالیت موفقیت آمیزی نخواهیم داشت.

نماینده کارگروه مدیریت شورای تحول و ارتقای علوم انسانی تصریح کرد: در عرصه مدیریت آموزشی نتیجه و خروجی کار بسیار مهم است؛ ملزومات اجرای برنامه ها و نقش هدایت گری اساتید و محتوای علمی از محل تولید متن از جمله این مباحث است که باید در برنامه ریزی آموزشی موثر باشد.

وی اظهارکرد:اگر تنها به برنامه های درسی بپردازیم و آیین نامه های آموزشی در حوزه دانشگاه ابلاغ شود ولی اساتید به شیوه قدیمی خود عمل کنند نتیجه ای از برنامه ریزی این گروه حاصل نخواهد شد زیرا نمی توانیم از مدلی که تحت اختیار ما نیست منتظر نتیجه باشیم.

وی افزود: به روز بودن، کاربردی بودن، اسلامی بودن و بومی بودن یکی از مهمترین اصولی است که در طرح ریزی آموزشی و طرح ریزی آموزشی در رشته مدیریت نقش آفرین است و فعالان آموزشی در سطوح مختلف باید به آنها بپردازند.

این محقق گفت: به عنوان مثال در درس اقتصاد خرد، به مباحثی چون معرفی مکاتب اسلامی و دیدگاه اسلام درباره رابطه معاد و معاش، تبیین رفتار مصرف کننده مسلمان و دیدگاه اسلام در رابطه با تولید و نقش افکار اسلامی در مدیریت هزینه ها و.... می توانیم بپردازیم و پژوهش هایی که در این زمینه تولید می شود می تواند نقش مهمی در افزایش پژوهش ها و راهگشایی در شرایط امروزی داشته باشد.

نماینده کارگروه مدیریت شورای تحول و ارتقای علوم انسانی انجمن مدیریت حوزه، تصریح کرد: مدیریت منابع انسانی تطبیقی و اقتصاد کلان، مدیریت رفتار سازمانی، روش تحقیق در مدیریت، بازاریابی و مدیریت بازار با رویکرد اسلامی، مدیریت مالی از منظر اسلام، اصول و مبانی مدیریت از دیدگاه اسلام، اصول مدیریت، اخلاق، احکام و حقوق اسلامی و اخلاق حرفه ای در مدیریت در رویکرد مدیریت اسلامی از جمله دروس کلانی است که در حوزه مدیریتی علوم انسانی تدوین می شود.

وی اظهارکرد: اگر قرار است که این برنامه اجرا شود باید به دست کسانی ایجاد شود که ایمان به انجام این برنامه دارند؛ زیرا اجرای این سرفصل ها بسیار مهم است و امیدواریم که این سرفصل ها در دانشگاه ها به خوبی اجرا شود تا شاهد رویش های جدیدی در عرصه تولید علوم انسانی اسلامی باشیم.

دری افزود: اگر قرار است این سرفصل ها در دانشگاه های کشور در رشته مدیریت از سال آینده انجام شود باید مطمن باشیم که این سرفصل ها توسط خود اساتید دلسوز انجام شود که فعالان حوزوی دانشگاهی می توانند در این زمینه نقش آفرین باشند.

وی گفت: اگر قرار باشد که این برنامه در دانشگاه ها پیاده شود باید به شکلی باشد که ذینفعان این برنامه هم راضی تر باشند و هم موفقیت بیشتری در این زمینه کسب کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha