شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
استادی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر جامعیت علمی سید مرتضی علم الهدی اظهار داشت: اگر ما فقیه و یا مفسری داریم در همان علم برجسته هستند، ولی سید مرتضی در علوم حوزوی آن زمان دارای شخصیتی جامع بوده اند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، آیت الله رضا استادی امروز  در پیش نشست کنگره بین المللی سید مرتضی علم الهدی که در موسسه دارالحدیث قم برگزار شد، بیان داشت: یکی از امتیازات مرحوم سید مرتضی، خاندان ایشان است که در متن خاندان رسول الله(ص) قرار گرفته و فاصله ایشان با حضرت موسی بن جعفر(ع) کمتر از پانصد سال است و پدر و مادر ایشان جزو مفاخر هستند.

* زعامت شیعه بعد از شیخ مفید

استاد حوزه با بیان این که  سید مرتضی جزو مفاخر بوده و  بعد از شیخ مفید، ریاست عامه شیعه را به عهده داشته اند، افزود: یکی از ویژگی بارز ایشان علم دوستی است که طبق بیان خود و دیگران، مبتکر و موسس بوده و کتابی که در 800 صفحه نوشته از کسی برداشت نکرده و یا در تصحیح و تکمیل کتاب دیگران نبوده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه خاطر نشان کرد: سید مرتضی علم الهدی ، دارای مقبولیت فوق العاده ای بین شیعه و سنی است و جامعیت ایشان که در بعضی از نوشته ها نقل شده، قابل توجه می باشد.

آیت الله استادی با تاکید بر جامعیت علمی سید مرتضی اظهار داشت: اگر ما فقیه و یا مفسری داریم در همان علم برجسته هستند، ولی سید مرتضی در علوم حوزوی آن زمان دارای شخصیتی جامع بوده اند.

وی در ادامه گفت: از دیگر ویژگی های مهم ایشان آزادی در کلام است که هر کس جرات این کار را ندارد؛ مخصوصاً در آن زمان که یک سری حرف هایی معروف بوده، ولی ایشان با آزادی و شجاعت کامل، اشتباه بودن مطالب را بیان کرده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که در زمان سید مرتضی گرایش به حدیث بیشتر بود، تصریح کرد: هر حدیثی برای نقل و منبع فقهی و تفسیری قرار گرفتن، باید از آغاز مورد بررسی قرار گیرد و بعد تبیین شود که کار مرحوم کلینی هم همین بود و سید مرتضی نیز در این مسیر قدم برداشته  و  احادیثی که مدرک هیچ علمی نبوده را کنار گذاشته است.

* قدمای فقهی شاگردان سید مرتضی

آیت الله استادی از تربیت شاگردان فراوان در مکتب سید مرتضی نام برد و اظهار داشت: بزرگانی آن دوران که در حال حاضر از آنها به عنوان قدمای فقهی نام می بریم و آثارشان در دست ماست، همه جزو شاگردان ایشان هستند.

وی افزود: بعضی از افراد با وجود رشد علمی ، معنویات را کنار می گذارند،  ولی ایشان رشد معنوی بالایی هم داشتند که در کتاب های مختلف حدود 40 مورد عنوان معنوی برای ایشان ذکر شده و این عناوین که با اصرار مولفی چون طبرسی به ثبت رسیده، تنها به علم مؤلف برنمی گردد،  بلکه به خاطر این بوده که به لحاظ معنوی به سید مرتضی ایمان داشتند.

* اعجاز قرآن کار هرکسی نبود

عضو شورای عالی حوزه های علمیه اظهار داشت: این که در آن شرایط زمانی کسی کتابی درباره اعجاز قرآن نوشته باشد کار بزرگی است و باید به این امر توجه کرد که نوشتن مطلب درباره اعجاز قرآن اقدامی کلامی است، نه تفسیری؛  ولی بحث تحریف و عدم تحریف قرآن جزو مباحث ایشان نیست.

آیت الله استادی ضمن اشاره مجدد به احترام شخصیت سید مرتضی نزد علمای زمان گفت: مرحوم بحرالعلوم در کتابی به نام "فواید رجالی"، در پاورقی آن نوشته، خواجه نظام الملک طوسی وقتی نام سید مرتضی را در درس می برد، می‌گفت صلوات الله علیه.

* هیچ مقام دنیایی را بر علم مقدم نمی‌داشت

وی در ادامه بیان داشت: ابن حجر،  در کتاب لسان المیزان با وجود این که کنایه هایی به سید مرتضی وارد کرده، اظهار داشته، ایشان اولین کسی است که خانه اش را محلی برای آموزش علم به دیگران، مکانی برای مناظره و بیان اشکالات و سوالات قرار داده و نیز با اینکه ریاست دنیوی داشت، هیچ چیزی را بر علم مقدم نمی‌کرد.

استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: شیخ بهایی در کتاب کشکول نقل کرده شیخ مفید روزی به جلسه درس سید مرتضی وارد شد و سید ایشان را در جای خود نشاند،  ولی شیخ مفید از او خواست به تدریس خود ادامه دهد، زیرا از درس دادن او به خاطر بیان صریح و زیباییش، لذت می برد.

آیت الله استادی با بیان اینکه در شرح حال سید مرتضی مطالب زیادی آمده، گفت: در سده چهارم، از ایشان به عنوان مروج دین پیغمبر، سید علمای امت، افضل مردم و کسی که جامعیت بالایی داشته نام برده شده که این ویژگی‌ها به علم فرد نیست؛ بلکه به معنویت ایشان بر می‌گردد.

وی افزود: کتاب های ایشان مسبوق به سابق نبوده و استدلال هایی که ایشان در کتاب های خود کرده، کار جدیدی است.

* انس شیخ طوسی با سید مرتضی

آیت الله استادی ادامه داد: شیخ طوسی با ایشان بسیار مانوس بوده است و نوشته‌های سید پاسخگوی سوال های علمای بلاد و مردم بوده  و این که کسی با درجه علمی بالا این چنین پاسخگو بوده، امر مهمی است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان بیان داشت: سید مرتضی در هنگام مرگ، با همه خدمات علمی و معنوی که به اسلام داشته، بیان می دارد: "فقیر و ضعیف در زاد و توشه هستم که به نزد خداوند می روم" بنابراین هر کس که به کاظمین و کربلا می‌رود، باید این دو برادر سید مرتضی و سید رضی را زیارت نماید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha