سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
سعیدی

حوزه/تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه گفت: نباید برای ایجاد امنیت و اجرای پدافند غیر عامل در حرم مطهر، جوری عمل شود که مردم و زوار، فضا را امنیتی ببینند، چرا که گاهی خسارت آن بالاتر از تهدیدی است که احیانا بخواهند آسیبی برساند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سعیدی ظهر امروز در دیدار مدیر کل پدافند غیر عامل قم که در سالن محراب حرم مطهر برگزار شد، درباره اجرای پدافند غیر عامل در حرم مطهر گفت: در اجرای چنین امر مهمی باید تدبیری اندیشیده شود تا فضای حرم که فضای عام و جدا از سازمان ها یا ادارات دیگر است، امنیتی نشود.

وی افزود: گاهی وقت ها برای انجام چنین کارهای بزرگی، جوری عمل می شود که مردم و کسانی که در اینجا رفت آمد دارند، حتی کارکنان، فضا را امنیتی می بینند. وقتی فضا امنیتی شد، این امر باعث خسارت هایی می شود که گاهی خسارت های آن بالاتر از تهدیدی است که احیانا بخواهند آسیبی برسانند.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها با اشاره به برخی محافظت ها از شخصیت ها گفت: گاهی به گونه ای از برخی از شخصیت ها حفاظت می شود، که اگر این بزرگوار شهید شود، آن بازتاب را ندارد. یعنی خسارت هایی را ایجاد می کنیم تا این که شخصِ شخصیتی حفظ شود، در حالی که شخصیت او در این نوع حفاظت از بین می رود و صدمات آن نیز قابل جربان نیست.

وی خاطرنشان کرد: همه تلاش ما این است که شخصیت های ما از مردم جدا نباشند و در میان مردم باشند، اگر این نوع از حفاظت مورد پسند بود، خود اهل بیت علیهم السلام نیز باید اینگونه عمل می کردند. مثلاً حضرت علی علیه السلام در شب شهادت چند نیروی خودی را می گذاشتند که از او حفاظت کنند تا ابن ملجم نتواند نیت شوم خود را اجرایی کند.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با بیان این که بر اساس سیره معصومین علیهم السلام معلوم می شود که ایجاد برنامه های امنیتی و حفاظتی باید محاسبه و مقایسه شود که در برابر چه چیزی می خواهند این کار را انجام گیرد، گفت: باید در آستان مقدس این مسئله مورد توجه باشد که به گونه ای این برنامه ها اجرا شود تا مردم وقتی وارد حرم مطهر می شوند، احساس کنند که وارد مکانی امنیتی و نظامی نمی شوند.

وی حفاظت از مکان های مهم را امری ضروری دانست و گفت: البته در این مسیر باید مکان ها را تفکیک کنیم. هیچ وقت یک پادگان در پدافند غیر عامل با حرم مطهر مقایسه نمی شود. باید مد نظر باشد که پاسخگوی مردم و زائر باشیم و فضا را آرام نگه داریم.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها افزود: نکته دیگر این که در حین  اجرای این مسئله، دو حوزه کاملا از هم تفکیک شود. یک حوزه مربوط به داخل این مجموعه و دیگری قسمت خارج این مجموعه است. ممکن است مسئولیت ها و اجرای این امر مهم با توجه به تفاوت های این دو حوزه تفاوت داشته باشد.

وی همراهی دستگاه های مختلف در اجرای طرح پدافند غیر عامل را ضروری دانست و گفت: هر دستگاهی که خارج از آستان مقدس است، باید در اجرای این طرح همراهی داشته باشد. چون به دلایلی گاهی مشکلاتی ایجاد می شود، مثلا کمبود امکانات و بودجه و...، لذا ممکن است همراهی صورت نگیرد، با این حال آنها باید تفهیم شوند که این مسئولیت اضافی نیست، بلکه مسئولیت مهمی است و تا کنون انجام نشده است.

*کمیته پدافند غیر عامل در حرم مطهر تشکیل می شود

محمد جهانگیرزاده، نیز در این دیدار گفت: با توجه به تهدیدات، طرح جامع امنیتی حرم مطهر ابلاغ و در دستور کار قرر گرفت.

معاون اجرایی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها افزود:  با توجه به این که زیرساخت های اولیه طرح امنیتی در حرم مطهر مهیا نبود، آستان مقدس بر اساس دستور تولیت، خود شخصا کار را در دست گرفت و قسمتی از کار پیش رفته است.

وی با اشاره به حساسیت حرم مطهر و ضرورت پدافند غیر عامل و همچنین الزاماتی که در این عرصه وجود دارد گفت: در این شرایط نیاز به تشکیل کمیته پدافند غیر عامل در آستان مقدس هست لذا این کمیته باید با محوریت آستان و مسائلی که در این عرصه، بر محور اصلی زائر و با توجه به امکانات و ظرفیت های آن است.

جهانگیرزاده گفت: با توجه به این مدیریت که خیلی از قسمت های حرم مطهر با مدیریت شهری می باشد، امید است با تشکیل این کمیته و جلسات مستمر هماهنگی میان دستگاه ها ایجاد شود و عزیزان با مدیریت شهری هماهنگی داشته باشندکه موانع موجود هم برداشته شود.

وی توجه به پدافند غیر عامل در طرح جامع توسعه حرم مطهر در کنار شرایط کنونی این مکان مقدس را ضروری دانست و گفت: فضاهایی که در افق طرح جامع باید توسعه می یابد، لازم است از نظر پددافند غیر عامل دیده شود.

معاون اجرایی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها خاطرنشان کرد: باید بستر کامل امنیت حرم  مطهر برای زائران و مجاوران فراهم شود؛ خادمان حضرت در تلاش هستند و تا قدمی مهم در این عرصه برداشته شود.

حجت الاسلام  فلاحی، مدیر کل حراست آستان مقدس نیز در این نشست با اشاره به پیام مقام معظم رهبری درباره پدافند غیر عامل گفت: ما در حوزه حرم مطهر با توجه به بافت حرم مطهر و جغرافیای آن و جمعیت پذیر بودن و تردد افراد مختلف در این مکان شریف نیاز داریم تا امور را به گونه ای پیش بریم از تهدیدات پیشگیری کنیم.

وی افزود: در هر فضای فیزیکی حرم و هم مسائل جمعیتی حرم مطهر پدافند غیر عامل می تواند به ما کمک کند. ما در این مسیر باید به یک سندی برسیم و در آن علاوه بر آسیب شناسی، میزان پشتیبانی نهادهای مسئول، از جمله خود پدافند غیر عامل را تعیین کنیم تا امکانات در این عرصه درست تأمین شود و حرم مطهر از نظر حفاظتی در رده قابل قبولی باشد.

انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha