یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
وهابیت

حوزه/ نشست تخصصی «طلایه داران نقد وهابیت» با موضوع «ریشه های تاریخی اندیشه وهابیت»، عصر امروز با حضور نمایندگان مراکز پژوهشی و اساتید حوزه در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی قم بر گزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام محمد مهدی معماریان در  نشست تخصصی «طلایه داران نقد وهابیت»،  به تشریح ریشه های تاریخی اندیشه وهابیت پرداخت و گفت: این جریان نهایتا  سابقه 200ساله  دارد و  اعتقاد و اتکاء به دین ندارد.

 معاون امور نمایندگی های بنیاد فرهنگی امامت ادامه داد: جریان اندیشه وهابی به لحاظ فکری و اعتقادی، برگرفته از ابن تیمیه و بازگشت به خلفای بنی امیه است.

وی افزود: تفکر ابن تیمیه، برگرفته از رفتار معاویه بود که  از ساده لوحی مردم بهره ببرد و نمونه بارز  آن  جنگ خوارج بود.

معاون امور نمایندگی های بنیاد  فرهنگی امامت با بیان  این که با  جریان  جدیدی  از لحاظ تئوری طرف نیستیم، ابراز داشت:  برای پاسخ به شبهات  وهابیت، به طرف نقد کتاب محمد بن عبد الوهاب نمی رویم، چون معتقدیم حرف جدیدی ندارد.

وی اظهار داشت: وهابیت به دنبال اسلام هراسی، بد نام کردن اسلام ناب و دین پیامبر خاتم(ص) و همچنین دشمنی با اسلام است و حتی این شعار خود معاویه بود.

معاون امور نمایندگی های بنیاد  فرهنگی امامت افزود: این رفتارهایی که از سوی طرفداران و رهبران و متفکران وهابیت می بینیم دقیقا همان رفتار و اعمال بنی امیه است.

حجت الاسلام معماریان به نمونه رفتار معاویه اشاره کرد و گفت: معاویه در خطبه نماز جمعه به لعن صحابه پیامبر اکرم(ص) و تخریب شخصیت ایشان اقدام می­کرد، همین رویه را گروه های سلفی پیش گرفته اند.

معاون امور نمایندگی های بنیاد فرهنگی امامت  بیان داشت: بازگشت به حکومت بنی امیه شعاری است که متفکرین وهابیت در سر می پرورانند و این گروه‌ها می خواهند این اعمال را زنده کنند و حیات دوباره ببخشند.

وی عنوان کرد: این دسته با استدلال خاص خود ادعا می کردند که عبد الملک مروان بالاتر از پیامبر(ص) است و از این طریق با استفاده از جهالت مردم بر جامعه حکومت می کردند.

حجت الاسلام معماریان به شرح گروه خواج اشاره کرد و افزود: شاخصه  مهم این گروه ،سادگی در عین تعمق در دین  بود و هرفردی که از گروه آنها نبود تکفیر می کردند و او را می کشتند و همین جریان، حکم حکمیت به حضرت علی(ع) تحمیل کرده و بعد حکم تکفیر ایشان را  دادند و سپس امام(ع) را به شهادت رساندند.

معاون امور نمایندگی های بنیاد  فرهنگی امامت گفت: این دسته جمود بر ظواهر داشتند و وهابیت هم همین  رویه را در پیش گرفته است.

حجت الاسلام معماریان به راه‌کارهای برون رفت از این اعتقادات و جمود فکری و جریان هم اشاره کرد و مهمترین راه برون رفت را تدبر در قرآن و سنت اهل بیت(ع) و وحدت مسلمین بر شمرد.

 انتهای پیام:40/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha