شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
بازیکن مصری / مدل مو

حوزه/ علمای الازهر در مورد تراشیدن بخشی از موی سر و رها کردن بخش دیگر مو که این روزها میان بازیکنان فوتبال و برخی جوانان رایج شده اظهار نظر کردند و آن را بر خلاف موازین شرع دانستند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از الیوم السابع، یکی از پدیده هایی که این روزها در ورزشگاه های فوتبال مصر به چشم می خورد مدل موی برخی بازیکنان است که با تراشیدن ویژه موی خود، اشکال و تصاویر یا حروفی را بر روی سر خود به جای می گذارند و جوانان نیز از این مدل ها پیروی می کنند. در فقه اسلامی و روایات از این کار با عنوان "القزع" یاد شده و معنای آن تراشیدن بخشی از سر و رها کردن موی بخش دیگر است که احکام ویژه خود را دارد و اکنون علمای الازهر مصر به اظهار نظر در این رابطه پرداخته اند:

دارالافتاء: علما بر کراهت آن اتفاق دارند

دارالافتاء مصر با اشاره به مدل های موی غربی که جوانان از آن تقلید می کنند گفت: تراشیدن بخشی از موی سر و رها کردن بخش دیگر از مو، کاری است که پیامبر(ص) از آن نهی کرده و "قزع" نام دارد و علما بر کراهت آن اتفاق نظر دارند، زیرا پیامبر(ص) از آن نهی فرموده است.

عضو هیئت علمای الازهر: این مدل مو از ویژگی های خوارج است

دکتر محمود مهنی عضو هیئت علمای بزرگ الازهر در این رابطه گفت: پیامبر(ص) فرموده کسی که مو دارد باید به آن رسیدگی کند پیامبر(ص) در مورد قزع نهی فرموده و بهتر این است که انسان تمام موی خود را بگذارد یا همه آن را بتراشد که هر دو کار سنت است و برای مسلمان جایز نیست تمام سر خود را با تیغ بتراشد، زیرا از ویژگی های خوارج است و بر این اساس تراشیدن موی سر با تیغ به جز در ایام حج و عمره یا هنگام بیماری جایز نیست، چون انسان باید برای خودش حرمتی قائل باشد و زیبایی خود را حفظ کند.

وی افزود: کسانی که بخشی از موی سر خود را می تراشند بیشتر شبیه بز می شوند و با مردانگی یک مرد نیز منافات دارد و از کارهای ناپسند است.

رئیس سابق کمیته فتوا: بازیکنان باید اخلاق مردانه داشته باشند

شیخ عبدالحمید الاطرش رئیس شابق کمیته فتوای الازهر نیز گفت: این روزها می بینیم برخی جوانان به کارها و مدل های ناپسندی روی آورده اند که انسان عاقل این کار را انجام نمی دهد و به نظر ما این مدل تراشیدن مو که برخی از جوانان بخشی از موی سر خود را می تراشند، همان است که پیامبر(ص) از آن نهی کرده و آن را از نشانه های یهودیان دانسته اند.

رئیس دانشکده اصول دین: جوانان از هر کسی تقلید نکنند

دکتر مختار مرزوق رئیس دانشکده اصول دین دانشگاه الازهر شاخه اسیوط نیز گفت: این مدل مو که برخی جوانان عرب بخشی از موی سر خود را می تراشند یا اینکه موی خود را بلند می کنند و از پشت سر مانند زنان می بندند تمام این کارها توسط پیامبر(ص) نهی شده و برخی از آنها شائبه حرمت هم دارد؛ چراکه پیامبر(ص) مردانی را که خود را شبیه به زنان می کنند لعنت کرده و این معنای حرمت دارد، زیرا معنای لعنت، بیرون راندن از رحمت خدی عزوجل است.

مرزوق از جوانان خواست به این بازیکنان فوتبال و هنرمندان که اعمال خلاف شرع انجام می دهند اقتدا نکنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha