شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کرسی آکادمیک شناخت مکتب تشیع در آمریکای شمالی

حوزه/ کرسی آکادمیک شناخت مکتب تشیع به نام کرسی امام علی علیه السلام در "هارتفورد سمینری" (مدرسه دینی هارتفورد) در شهر هارتفورد ایالت کانکتیکات آمریکا تشکیل شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، جلسه افتتاحیه اولین کرسی آکادمیک شناخت مکتب تشیع به نام کرسی امام علی علیه السلام در "هارتفورد سمینری" (مدرسه دینی هارتفورد) در شهر هارتفورد ایالت کانکتیکات آمریکا تشکیل شد.

این کرسی اولین و تنها کرسی شیعه شناسی در آمریکای شمالی است. امید می رود با فعالیت این نهاد علمی آکادمیک ، مکتب تشیع بیش از پیش در آمریکای شمالی و در غرب معرفی گردد.

در این جلسه میهمانان ایرانی (حجت الاسلام مروارید و حجت الاسلام رئیسیان از دانشگاه فردوسی مشهد، و حجت الاسلام اسلامی از مرکز امام علی علیه السلام در نیویورک شرکت داشتند). در این جلسه حجت الاسلام محمدعلی شمالی رئیس مرکز اسلامی انگلیس نیز از انگلستان به صورت ویدئویی سخنرانی کرد.

گروهی از مسیحیان آمریکایی نیز در این جلسه شرکت داشتند. خانم هایدی هَدسل ریاست هارتفورد سمینری فعالیت این کرسی را اعلام کرد و از تشکیل آن بسیار ابراز خرسندی کرد. وی گفت: تشکیل این کرسی از این جهت اهمیت دارد که جهان مسیحیت لازم است با اندیشه شیعی نیز که بعد فکری دیگری از اسلام است آشنا شود.

این کرسی دارای بودجه ای بالغ بر یک و نیم میلیون دلار است که توسط افراد خیر و محب اهل بیت عصمت و طهارت از سراسر جهان تأمین شده است .

دکتر عمار نخجوانی اولین تدریس این کرسی را در ترم گذشته تحصیلی (ترم پاییز 2015-2016) تحت عنوان "تاریخ و اندیشه تشیع"  (Shi‘ite Islam - Thought and History) به عهده داشت. دانشجویان مسلمان اهل سنت و مسیحی و برخی دانشجویان فاقد باورهای دینی در این کلاس شرکت داشتند.

حضور دانشجویان از ادیان و باورهای مختلف

در این جلسه خانم نیکول کورری (nicole correri) که قبلا مسیحی بوده و الان از مبلغان فعال شیعی در آمریکا است نیز شرکت داشت.  وی در حال حاضر از دانشجویان هارتفورد سمینری است. همچین دانشجویانی مسیحی و اهل سنت از آفرقای جنوبی، هند، مصر، اندونزی نیز دز این جلسه شرکت داشتند.

افراد مؤثر در تشکیل این کرسی که مدتها پی گیر به ثمر نشستن آن بودند عبارتند از: دکتر محمد ایوب لبنانی الاصل و از استادان هارتفورد سمینری، آقای دکتر علی شکیبایی از پزشکان ساکن آمریکا در ایالت کانکتیکات، سید رضا پاکستانی الاصل مقیم همین ایالت و از فعالان شیعه، حجت الاسلام مرتضی رضازاده از ایران و از دانشجویان هارتفورد سمینری بودند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha