شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
کعبه - جهان اسلام - مکه - مناسک حج

حوزه/ فریضه حج فرصت طلایی و استثنایی برای امت اسلام است و اهداف مختلفی دارد که دستیابی به آنها، به بازنگری در مدیریت اداره حرمین شریفین نیاز دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام محمد پوربدخشان، دبیر کمیسیون حج در نشست علمای شیعه و سنی و چهره های تقریبی مناطق تلفیقی شیعه و سنی خراسان رضوی  با اشاره به اینکه کنگره حج، تهدید عظیمی برای دشمنان اسلام است و باید عظمت آن حفظ شود، درباره مباحث مطرح و اعلام شده در این کمیسیون گزارشی ارائه کرد و گفت: اعضای حاضر یادآور شده اند که فریضه حج فرصت طلایی و استثنایی برای امت اسلام است و اهداف مختلفی دارد که دستیابی به آنها، به بازنگری در مدیریت اداره حرمین شریفین نیاز دارد.

وی، استفاده از اشتراک ها و دوری از اختلاف ها را یکی دیگر از مواردی نام برد که در این کمیسیون مطرح شده است و با اشاره به فاجعه منا که قلب همه مسلمانان را جریحه دار کرده، ابراز داشت: در کمیسیون مربوطه تصریح شد که حج مختص یک تفکر و ملیت خاص نیست و باید همه کشورهای مسلمان در برنامه ریزی آن دخیل باشند و از نظر علمای مذاهب اسلامی بهره گرفته شود. تک رأیی در مدیریت حج و استفاده نکردن از خرد جمعی مسلمانان فجایع مختلفی را به بار می آورد.

دبیر کمیسیون حج نشست تخصصی علمای شیعه و سنی مناطق تلفیقی خراسان رضوی به پررنگ کردن مسئله شیعه و سنی توسط اداره کنندگان فعلی حج و در نتیجه تبدیل آن به عنوان زمینه ایجاد تفرقه بین مسلمانان اشاره و خاطر نشان کرد: یکی از آسیب های مهم حج این است که کسانی اداره آن را بر عهده دارند که خود مهم ترین عامل تفرقه در بین مسلمانان هستند و همچنین نباید تفکر افراطی بر مدیریت حج حاکم باشد.

حجت الاسلام محمد پوربدخشان ضمن بیان تقدیر اعضای کمیسیون حج نشست تخصصی عالمان شیعه و سنی مناطق تلفیقی خراسان رضوی از مسئولان حج کشورمان، افزود: یکی دیگر از مصوبات این کمیسیون این است که باید مراسم برائت از مشرکان با قوت و صلابت بیشتر برگزار و مانع تراشی در مقابل این این امر مهم محکوم شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha