جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ آیین نکوداشت خدمات ماندگار آیت الله العظمی صافی

حوزه/ رئیس جامعه المصطفی با تاکید بر اینکه طلاب باید از مباحث تفسیری و قرآنی حضرت آیت الله العظمی صافی الگوگیری کنند، ابراز داشت: ایشان در زمینه فقاهت، تفسیر، کلام، اعتقادات و حوزه امامت و مهدویت دارای ذخایر بزرگی برای حوزه علمیه هستند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی شامگاه چهارشنبه چهاردهم بهمن در مراسم اختتامیه بیست و یکمین جشنواره قرآن و حدیث المصطفی که در تالار قدس مدرسه عالی امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: المصطفی افتخار می کند که نظام آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و برنامه های فرهنگی و تربیتی خود را بر محور قرآن تنظیم کرده است.

وی، برگزاری جشنواره قرآن و حدیث را نشان دهنده اهتمام اساتید و طلاب المصطفی به مسائل قرآنی دانست و تصریح کرد: هرساله این جشنواره، شخصیتی برومند و بزرگ از حوزه را به عنوان الگو برای طلاب و فضلا معرفی می کند و بر این اساس امسال این افتخار را یافتیم که در محضر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی صافی باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به اینکه قرآن پیام خدا و جلوه گاه همه اسماء، صفات و علوم بی پایان خداوند است، تصریح کرد: براساس روایات، همه اسرار علم خداوند در قرآن تجلی کرده است و به همین دلیل بر همه کتب آسمانی برتری دارد.

وی با بیان اینکه خورشید فروزان قرآن باید در همه ساحات وجود انسان پرتو افکنی کند،  گفت: قرآن بر زمین نازل شد تا همانند خورشیدی در اعماق وجود انسان نفوذ کند.

رئیس جامعه المصطفی با تاکید بر اینکه ساحت معرفت و شناخت بشر باید از قرآن باشد، گفت: تدبیر در آیات، فهم حقایق بی پایان قرآن، ساحت عاطفه بشر، ساحت اخلاق بشر، ساحت رفتار و قلمروی اعمال و ساحت جوارح انسان باید در پرتو انوار الهی قرآن کریم باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه ساحت فردی و اجتماعی انسان باید بر محور قرآن باشد، تصریح کرد: همه قلمروهای وجودی و نظامات رفتاری انسان باید در پرتو قرآنی باشد تا شاهد دنیایی قرآنی باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در ادامه به تحصیل 40 هزار دانش آموخته و 30 هزار طلبه در حال تحصیل از 120 کشور دنیا در 150 رشته اشاره داشت و گفت: محور حجم وسیعی از فعالیت های پژوهشی، تربیتی و فرهنگی المصطفی به قرآن اختصاص دارد.

وی افزود: توجه به رشته ها، پایان نامه ها، تحقیقات، مدارس، حفظ، تفسیر، قرائت و آگاهی های قرآنی در حرکت المصطفی مورد اهتمام است.

رئیس جامعه المصطفی تصریح کرد: در بیست و یکمین جشنواره قران و حدیث، حدود 10 هزار نفر از هفتاد ملیت در بیش از رشته 16 قرآنی شرکت کردند. 

*المصطفی ریشه در حوزه دارد

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در ادامه تصریح کرد: المصطفی می خواهد علوم دینی را به تاریخ بزرگ و باسابقه درخشان حوزه های علمیه مانوس کند.

وی با بیان اینکه المصطفی ریشه در حوزه دارد و خود را از حوزه می داند، ابراز داشت: این سپاه بزرگ دانش دینی در جهان افتخار این اندیشه نیکو است.

این عضو جامعه مدرسین در ادامه با بیان اینکه هرساله یکی از شخصیت های بزرگ دینی و قرآنی به عنوان الگوی طلاب معرفی می شود، گفت: در این دوره حضرت آیت الله صافی گلپایگانی دعوت طلاب و دانش آموختگان المصطفی را پذیرفتند.

*حضرت آیت الله صافی شیخ المراجع هستند

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی همچنین به ابعاد شخصیت قرآنی و علمی آیت الله العظمی صافی اشاره داشت و گفت: ایشان شیخ المراجع هستند و قریب به یک قرن در حوزه های علمیه تحصیل، تدریس و تحقیق داشته اند و به ترویج بنیان معارف دین پرداخته اند.

وی، شخصیت آیت الله العظمی صافی را الهام بخش همه طلاب حوزه عنوان کرد و گفت: حوزه قم با زعامت مرحوم آیات عظام حائری، بروجردی، امام خمینی(ره) و مراجع عظیم تقلید به حیات خود ادامه داده است.

*شناسنامه تاریخ دیرپای حوزه قم

رئیس جامعه المصطفی با تاکید بر اینکه حضرت آیت الله العظمی صافی شناسنامه تاریخ دیرپای حوزه قم هستند، ابراز داشت: معظم له چندنسل از حوزه را درک کرده و از محضر ایشان کسب فیض کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان اینکه حضرت آیت الله العظمی صافی معتمد مراجع بزرگ حوزه بودند، ابراز داشت: آیت الله العظمی بروجردی به بزرگانی نظیر حضرت آیت الله صافی تکیه و اعتماد داشتند.

وی به سابقه انقلابی حضرت آیت الله صافی گلپایگانی اشاره داشت و گفت: ایشان از نسلی هستند که در تاریک ترین برهه های تاریخ این کشور در برابر بی دینی و مقابله با ارزش های دینی ایستاده اند.

رئیس جامعه المصطفی با بیان اینکه در سالگرد پیروزی انقلاب باید قدردان نعمتی باشیم که در سایه مجاهدت امام راحل(ره)، رهبری و مراجع تقلید تداوم یافته است، گفت: فقاهت حضرت آیت الله صافی ریشه در جریان های فقهی حوزه قم و نجف دارد و همچون محروم آیت الله العظمی گلپایگانی از شان فقاهت بسیار سنجیده و آگاهانه ای برخوردار هستند.

*فقه امین و ناظر به زمان

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان اینکه آیت الله العظمی صافی فقه امین، عرفی و ناظر به زمان دارد، تصریح کرد: ایشان در حوزه مباحث کلامی و اعتقادی صاحب اثر هستند و بیش از 100 اثر از معظم له منتشر شده است که در حوزه مهدویت و امامت پیشگام بوده اند.

وی با بیان اینکه «منتخب الاثر» از مهم ترین آثار حضرت آیت الله العظمی صافی به شمار می آید، گفت: این اثر همچنان بهترین کتاب در حوزه امامت و مهدویت می باشد که با نگاهی اجتهادی و عمیق حدیثی نگارش شده است.

رئیس جامعه المصطفی با تاکید بر اینکه طلاب باید از مباحث تفسیری و قرآنی حضرت آیت الله العظمی صافی الگوگیری کنند، ابراز داشت: ایشان در زمینه فقاهت، تفسیر، کلام، اعتقادات و حوزه امامت و مهدویت دارای ذخایر بزرگی برای حوزه علمیه هستند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با تاکید بر اینکه مجموعه المصطفی باید از این معدن علم بهره بگیرد، گفت: حضرت آیت الله صافی فقیهی روشن اندیش و سیاسی و آگاه به مسائل اجتماعی هستند و اطلاعات به روز ایشان جای شگفتی دارد.

وی با بیان اینکه حضرت آیت الله صافی از یاران امام و انقلاب بوده اند، ابراز داشت: دوره مسئولیت دبیری ایشان در شورای نگهبان و ایفای نقش در مسائل اجتماعی و سیاسی امت اسلام و ذوق هنری و ادبی این فقیه والامقام فراموش نمی شود. 

رئیس جامعه المصطفی در پایان با بیان اینکه امروز نیازمند عقلانیت، مقاومت، علم و همگرایی اسلامی هستیم، اظهار داشت: پیام جشنواره قرآن و حدیث این است که به همه امت اسلامی اعلام کنیم مراجع، رهبری و علمای ما در میثاق با قرآن به عنوان کتاب نجات بخش، حیات آفرین و وحدت بخش استوار هستند.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha