جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تصاویر/ آیین گشایش یازدهمین نمایشگاه کتاب استان قم

حوزه/ رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با رفع تحریم ها شرایط جدیدی برای کشور بوجود می آید و اگر این شرایط درست شود وضعیت اقتصادی کشور دگرگون خواهد شد و تولید و حرکت در بخش اقتصادی سامان جدیدی خواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» دکتر علی لاریجانی، عصر امروز در آیین گشایش یازدهمین نمایشگاه کتاب استان قم، که در مصلای قدس قم برگزار شد گفت: نمایشگاه کتاب در استان ها، یک واقعه و رویداد فرهنگی بسیار مهم است که می تواند در رشد فکری استان ها موثر باشد.

وی افزود: از ابتدا قرار بود با برگزاری این نمایشگاه ها، گردش کار در کشور در این عرصه تسهیل شود و ناشران نیز یک شرایط فرهنگی جدیدی را در استان های مختلف رقم بزند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: باید اقرار کرد که شرایط نشر در کشور، شرایط مناسبی نیست و با اینکه با یک قشر فرهیخته طرف هستیم و ناشران جزو صنوفی هستند که بسیار قانع هستند، ولی مجموعه شرایط اقتصادی کشور به شکلی است که جریان نشر به سامان نیست.

کتاب در سبد هزینه زندگی مردم تقلیل پیدا کرده است

وی گفت: به همین دلیل باید آسیب شناسی درستی در این زمینه انجام شود؛ کتاب در سبد هزینه زندگی مردم تقلیل پیدا کرده است؛ این نزول کتاب در سبد هزینه عمومی به مرور مشکلاتی برای سطح فکر جامعه ایجاد می کند.

علی لاریجانی خاطرنشان کرد: کار مردم، رشد دهندگی به فضای فکر جامعه است؛ امروزه کشورها بر اساس دانایی محوری شاخص بندی می شوند و اگر این امر در کشور رو به زوال برود باید فکری کرد.

وی افزود: اگر درآمد سرانه مردم افزایش پیدا کند، شاید این روند دوباره بازیابی شود؛ با رفع تحریم ها شرایط جدیدی برای کشور بوجود می آید و اگر این شرایط درست شود وضعیت اقتصادی کشور دگرگون خواهد شد و تولید و حرکت در بخش اقتصادی سامان جدیدی خواهد یافت.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: در این زمینه باید به راهکارهای دیگر نیز فکر کرد، زیرا مشکلات مضمنی نیز در بخش نشر وجود داشت که فرصتی است که از این نقیصه برای حل آن استفاده کرد.

وی گفت: راه هایی از سوی برخی ناشران در کشور دنبال شد که مشکل توزیع کتاب در کشور حل شود؛ اگر زنجیره ای از عرضه ایجاد شود مشکلات حل می شود ولی هنوز این زنجیره شکل نگرفته است.

لاریجانی خاطرنشان کرد: تعاونی ناشران در این زمینه پیشنهادی را مطرح کرده اند که موسسه ای تاسیس کنند که شکل فروشگاه های زنجیره ای کتاب ایجاد شود و ناشران بتوانند کتب خود را در این فروشگاه ها عرضه کنند.

وی افزود: صادرات کتاب به کشورهای مختلف، هم می تواند به اقتصاد نشر کمک کند و هم کمک بسیاری به توسعه علوم اهل بیت(ع) در سطح جهان است که در این زمینه باید نقایص از حیث ظاهری و محتوایی، مرتفع شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهارکرد: در این زمینه می توان از صندوق توسعه ملی استفاده کرد و صنایع جانبی را برای صنعت نشر فراهم کنند که کتاب های مورد پسند در جامعه اسلامی فراهم شود که این کار در حال حاضر امکان پذیر است.

وی گفت: علاوه بر این، برای صادرات کتاب می توانیم مشوق های صادراتی در نظر بگیریم، به خصوص کتاب هایی که به زبان عربی است، برای بسیاری از کشورهای عربی، ارزنده است که از این طریق می توانیم هم به صادرات کمک کنیم و هم مشکلات ناشران را کاهش دهیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: اصل موضوع به این مساله بر می گردد که شرایط اقتصادی کشور تغییر کند که امیدواریم از سازوکارهایی که در کشور ایجاد شده است، شرایط اقتصادی در کشور، رو به بهبودی رود و جایگاه کتاب در سبد هزینه های مردم ارتقا یابد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha