چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
حجت الاسلام والمسلمین بی آزار شیرازی

حوزه/  امام موسی صدر پس از عضویت در مجمع البحوث اسلامی با نگاه وحدت بخش و تقریبی و تسلطی که به مبانی تشیع داشتند توانستند بسیاری از قوانین مصر و کشورهای اسلامی را به تبع از مصر، منطبق بر احکام مکتب اهل بیت(ع) کنند و به جرات می توان گفت که بیش از ۵۰ قانون در این کشور بر اساس فقه جعفری تصویب و اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین بی آزار شیرازی پیش از ظهر امروز در همایش گفتگو برای زندگی « بررسی تجربه امام موسی صدر » در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با ذکر این مطلب که امام موسی صدر، قائل به رقابت سازنده و ترقی ساز بین فرق و ادیان بودند گفت: قطعا کسانی که روحیه رحمانی دارند، هر اختلافی را با روحیه مودت و صلح دوستی و آرامش به وسیله ای برای رشد مبدل می کنند.

وی افزود: در این بین در بین اهل سنت و شیعه افرادی هستند که قائل بر حقانیت مسلم و رد همه گروه ها و فرق هستند و در این زمینه همه را سیاهی می دانند  و خود را نورانی ترین شخص این عالم؛ این افراد در جهل مرکب هستند زیرا هیچ یک از بزرگان تقریبی ما در دین چنین رویکردی نداشتند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: برای رسیدن به یک جامعه تقریبی، باید علمای برجسته و تقریبی را گرد آوریم و روی مشترکات ادیان و فرق تاکید کنیم؛ این افراد افرادی هستند که با قرآن همراه هستند و به تفاوت بین امت ها و قبایل به نحوی قائل هستند که قرآن برای آنها تبیین کرده است.

وی گفت: قرآن کریم به ما می گوید که نباید همه مردم اهل کتاب را تکفیر انسان های بدی بدانیم زیرا در بین آنها انسان های بسیار شریفی هستند ولی طبیعتا در بین این مردم نیز انسان های منفی وجود دارند.

رئیس سابق دانشگاه مذاهب اسلامی  اظهارکرد: امام موسی صدر از همین علمای بزرگ اسلامی بود که راه تقریب و گفتگو را در پیش گرفتند؛ ایشان با علمیت و روح مودت و خیرخواهی که داشتند جایگاه ویژه ای در در بین علما و شخصیت های الازهر داشتند و میهمانانی که از سوی ایشان به مصر می رفتند با بالاترین تکریم ها از سوی مصری ها مواجه می شدند.

حجت الاسلام والمسلمین بی آزار شیرازی خاطرنشان کرد:  خود امام موسی صدر بیان می کنند که این فکر  را از پدرشان یعنی آیت الله صدر اخذ کردند؛ زیرا پدر بزرگوار ایشان در کتاب لواءالحمد به بیان مشترکات بین ادیان پرداختند؛ ایشان احادیث مشترک بین مذاهب اسلامی را در این کتاب جمع آوری کردند تا ثابت کنند که نباید این همه اختلافات بر سر جزییات وجود داشته باشد.

وی گفت: امام موسی صدر به حدی در این مسیر شکوفا شدند که آیت الله سید عبدالحسین شرف الدین که مرجع تقلید شیعیان در لبنان بودند وصیت کرد که امام موسی صدر جانشین ایشان شوند.

این استاد دانشگاه  بیان کرد:  امام موسی صدر الگویی ناب در زمینه نشر معارف دین بودند؛ ایشان در نگارش نامه ها و کتب بسیا رمودب و متین بودند و اگر کسی می خواهد امروز الگویی در این زمینه داشته باشد باید ایشان و روش ایشان را در مواجهه با علمای سایر ادیان و فرق الگوی خود قرار دهد.

وی گفت: امام موسی صدر به همراه پسر عموی خود،‌آیت الله شهید صدر در این مسیر گام نهادند و به شکلی پرشور بر ادامه راه سید جمال تاکید می کردند؛ شهید باقر صدر، آیت الله بروجردی و سید شرف الدین و امام موسی صدر در یک دوره تاریخی بسیار مهم توانستند این موج وحدت گرایی را در سخت ترین شرایط ایجاد کنند.

این استاد حوزه با ذکر این مطلب که راه حل عملی تقریب، در دیدگاه امام موسی صدر، گفتگو است، بیان کرد: متاسفانه امروز جای گفتگو را افراط و خودسری و گرفته است و به همین خاطر دشمنان نیز سعی کردند از این آب گل آلود ماهی خود را صید کنند و به این افراد ساده و یا مامور خود، ماهواره های خود تقدیم کنند تا از این طریق بنیان های دینی هم را نابود کنند.

وی گفت: نامه تاریخ یامام موسی صدر به شیخ حسن خالد مفتی اعظم لبنان و پاسخ شیخ خالد به ایشان زمینه رفع بسیاری از مشکلات علمی و عملی بین مسلمانان شد؛ این دو نامه دلنشین و مودبانه باعث شد که ایشان به مصر سفر کرده و علمای بزرگ مصر و قاریان بزرگی چون خلیل الحصری به ایران و قم بیایند و برای اولین بار این پیوند را به شکل عملی ایجاد کنند.

حجت الاسلام والمسلمین بی آزار شیرازی اظهارکرد: این ارتباط عمیق باعث شد که شیخ خالد فهام در مقابل تمام توطئه ها و زمینه چینی ها برای شکستن فتوای شیخ شلتوت بایستد و این حکم را که تایید شیعیان و مذهب شیعه اثنی عشری بود توسط ایشان بازتایید شود.

این مبلغ بین المللی حوزه با بیان این مطلب که عضویت امام موسی صدر در مجمع العلما لبنان باعث وحدت فقهی بین شعیه و اهل سنت شد گفت: امام موسی صدر پس از عضویت در مجمع البحوث اسلامی با نگاه وحدت بخش و تقریبی و تسلطی که به مبانی تشیع داشتند توانستند بسیاری از قوانین مصر و کشورهای اسلامی را به تبع از مصر، منطبق بر احکام مکتب اهل بیت(ع) کنند و به جرات می توان گفت که بیش از 50 قانون در این کشور بر اساس فقه جعفری تصویب و اجرا شد.

حجت الاسلام والمسلمین بی آزار شیرازی با ذکر این مطلب که بسیاری از کودکان در خانواده های خود در کشورهای با فکر تقریبی رشد نمی کنند گفت: وظیفه علما این است که همچون امام موسی صدر به شکلی معرفت شیعی و اهل بیت(ع) را به دنیا معرفی کنیم که دنیا پس از استماع آن شیفته شود و از آن پیروی کند ؛مثل کاری که ایشان در مصر در زمینه حل مشکل حلول ماه شوال انجام دادند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha