شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
عبدالسلام تقی تحلیلگر سوری

حوزه / .عاملی که باعث شد آمریکا و هم پیمانانش به دنبال این آتش بس باشند موفقیت ارتش سوریه در حلب و درعا و شهرهای مرزی سوریه بود چراکه ارتش و نیروهای مردمی پیشرفت های بزرگ و پاکسازی گسترده علیه تروریست ها داشته که مهمترین آن آزادی نبل و الزهرا بود...

عبدالسلام تقی تحلیلگر سوری و فارغ التحصیل رشته روابط بین الملل و از خانواده شهدای مدافع حرم در سوریه در گفتگو با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»،  با اشاره به تحولات اخیر سوریه در عرصه میدانی و سیاسی به تحلیل بحران کشورش از پنج سال گذشته تاکنون پرداخت:

* به نظر شما آتش بس مطرح شده در سوریه با چه هدفی اعلام شده و چه مقدار به نفع ملت سوریه است؟

این آتش بس اولین آتش بس واقعی بعد ازگذشت 5 سال از شروع جنگ سوریه است.عاملی که باعث شد آمریکا و هم پیمانانش به دنبال این آتش بس باشند موفقیت ارتش سوریه در حلب و درعا و شهرهای مرزی سوریه بود چراکه ارتش و نیروهای مردمی پیشرفت های بزرگ و پاکسازی گسترده علیه تروریست ها داشته که مهمترین آن آزادی نبل و الزهرا بود.

این موفقیت ها باعث شد گروه های تروریستی و حامیانشان چون ترکیه تضعیف شوند و از نیروهای مقاومت ضربه بزرگی خوردند از این رو پیشنهاد آتش بس را مطرح کردند.

اما اینکه این آتش بس چه مقدار به نفع ملت سوریه است به نظر ما یعنی دولت و شهروندان سوریه ،ما از این آتش بس اگر واقعی باشد حمایت می کنیم چون باعث می شود مردم به زندگی عادی بر گردند اما در واقع ما امیدی به این آتش بس به دلایلی  نداریم .

اول آنکه دشمن ما خیلی فریبکار و مانند روباه است توافقی که آمریکا وارد آن می شود خیری در آن برای مردم سوریه ندارد دوم آنکه آنها می توانند از این موقعیت وآتش بس سوء استفاده کنند . در واقع  داعش و النصره در حلب به لحاظ جغرافیایی نزدیک به ارتش آزاد هستند و دشمن به راحتی می تواند از این وضعیت سوء استفاده کند .مثلا اگر ارتش علیه داعش حمله کند گروه مسلحین مخالف می تواند ادعا کند ارتش علیه ما اقدام کرده چون در یک نقطه جغرافیایی نزدیک به هم هستند.

از سوی دیگر هماهنگی بین داعش و النصره با گروه های مسلح به نام های مختلف  موجب می شود این آتش بس با مشکل مواجه شود و عملیات های مختلف  علیه ارتش و مردم سوریه به نام داعش و النصره  انجام دهند .

مثلا حادثه بمب گذاری در مقابل حرم سیده زینب در چند هفته پیش انجام شد داعش ظاهرا آن را بر عهده گرفت اما ما واقعا نمی دانیم تروریست ها واقعا جزو داعش  و یا از مخالفان دولت  و ارتش آزاد بودند. اما آنها هر موقع بخواهند از این موقعیت ها سوء استفاده می کنند .

در کل آتش بس اگر واقعی باشد به نفع دولت و مردم سوریه است و در واقع این خواسته مردم است که به دنبال صلح و آرامش هستند اما گروه های مسلح و حامیان آنها آمریکا ،قطر ،عربستان و ترکیه نمی خواهند صلح به سوریه بر گردد.

در واقع اگر این آتش بس انجام شود به نفع مردم سوریه است حتی اگر عملی هم نشود خیلی برای ملت و دولت سوریه فرقی ندارد چون به هرحال از لحاظ نظامی ارتش به پاکسازی خودش ضد داعش و النصره ادامه می دهد چراکه فعلا این دو گروه قوی ترین گروه های تروریستی در سوریه هستند که مردم را می کشند و از طرف دیگرعدم اجرایی شدن این آتش بس  اتمام حجتی است که به جهان ثابت کنیم که دشمن سر حرفش نیست و به جهان می گوییم که آنها به قولشان پایبند نیستند.

این آتش بس در صورت اجرایی شدن 100 گروه مسلح مخالف را شامل می شود اما داعش و النصره مستثنی هستند و دولت سوریه می تواند علیه آنها مقاومت کند.

 

برخی از تحلیلگران اعلام داشتند که اوایل ماه مارس عربستان سعودی حمله زمینی از طریق ترکیه به سوریه خواهد داشت دراین باره چه نظری دارید؟

حمله عربستان به سوریه خیلی بعید است چرا که که عربستان سعودی ترسو است و جرات نمی کند که خودش را وارد جنگ با سوریه کند مگر با پول و به کارگرفتن مزدورانی علیه سوریه، کاری که علیه ملت یمن نیز انجام می دهد.

از 5 سال پیش تا کنون عربستان سعودی تروریست ها را وارد سوریه کرده و از آنها حمایت می کند اما به طور مستقیم جرات وارد شدن جنگ علیه سوریه را ندارد .

 

اخیرا عربستان سعودی اظهارات وقیحانه ای علیه حزب الله لبنان داشته و سعی دارد هجمه جدیدی علیه حزب الله لبنان ایجاد کند چه ارتباطی بین این اظهارات و پیروزی های حزب الله لبنان در سوریه وجود دارد؟

حزب الله در سوریه شامل دو گروه است یکی حزب الله لبنان تحت لوای آیت الله سید حسن نصرالله و دیگری حزب الله سوریه که همکاری با ارتش سوریه دارند.اما در واقع حزب الله لبنان موفقیت مهمی در حمص در مرز لبنان ، مناطق ساحلی و لاذقیه در برابر دشمنان به دست آورده است . همانطور که سید حسن نصرالله رسما اعلام کرده حزب الله لبنان در سوریه حضور دارد و اعلام کرده اگر در جنگ سوریه شرکت کردیم به خاطر حمایت و دفاع از خودمان است یعنی لبنان است.

چون جنگ سوریه جنگ مقاومت است و تنها جنگ مردم سوریه نیست .موفقیت در نبل و الزهرا و شهر حمص و مناطق مرزی لبنان با حضور حزب الله لبنان رقم خورد. از این رو این موفقیت ها موجب شده که کشور دیکتاتوری مثل عربستان رسما علیه حزب الله موضع گیری کند و سایر احزاب مخالف حزب الله  در لبنان در کنار کشورهایی چون قطر علیه حزب الله موضع گیری کردند مطمئنا موفقیت بزرگ حزب الله لبنان در سوریه باعث چنین ادعاهایی علیه حزب الله است که آنها را متهم به تروریست می کنند.

 

به نظر شما چه دلایلی در بعد ملی و بین المللی موجب شده سوریه از 5 سال پیش وارد بحران و جنگ گسترده در مرزها و در بخش های داخلی خود شود؟

اگر بخواهم درباره مهمترین دلایل بحران سوریه صحبت کنم شاید ساعت ها وقت لازم باشد اما به طور خلاصه می گویم، هرموقع حق خودش را نشان می دهد دشمنان حقیقت موضع گیری می کنند.سوریه از دوره مرحوم حافظ اسد تا کنون دست همکاری با ایران و حزب الله  داده و هیچ وقت با اسراییل و آمریکا هم داستان نبوده ودر برابر آنها سر تسلیم فرود نیاورده است از سوی دیگر همواره با مقاومت فلسطین و حامی مقاومت عراق بوده بنابراین دشمنان نتوانستند این مقاومت را تحمل کنند.

همچنین این کشور در سال ها قبل از جنگ پیشرفت هایی در زمینه های علمی، امنیتی وتکنولوژی داشته و تنها ترین کشورعربی هست که مقابل آمریکا و اسراییل سر تسلیم فرود نیاورده است. حتی کشوری مثل لبنان دولت آن در برهه ای از زمان در برابر ابرقدرت ها انعطاف داشته و تنها مقاومت حزب الله به عنوان یک حزب در برابر دشمنان ایستادگی می کند .

دلیل دیگراین بحران ارتباط دولت و ملت سوریه با جمهوری اسلامی ایران به عنوان تنهاترین کشور اسلامی که در برابر ابرقدرت ها ایستادگی کرده و به موفقیت های بزرگ در عرصه های مختلف علمی، تکنولوژی ، نظامی و اقتصادی دست پیدا کرده و ایران همواره بزرگترین حامی سوریه بوده است.

از این رو آمریکا و اسراییل  به دنبال ضربه زدن به بدنه مقاومت از طریق سوریه بودند . چنانچه در جنگ تموز 2006 به دنبال ضربه زدن از طربق جنگ با حزب الله لبنان بودند. در واقع آنها دیدند نمی توانند علیه ایران کاری کنند بنابراین سوریه را هدف قرار دادند و باتوجه به همسایه های سوریه مثل ترکیه و اردن و کشورهای خائن دیگرمتوجه شدند امکان ضربه زدن بیشتر به سوریه را دارند تا از این طریق هم به ایران و هم به حزب الله لبنان ، فلسطین و سوریه از این طریق ضربه بزنند و جبهه مقاومت را تضعیف کنند.

در بعد داخلی نیز مردم به دنبال اصلاحات بودند این درخواست آنها زمینه سوء استفاده دشمنان شد .هیچ کشوری در دنیا مدینه فاضله نیست هر انسان عاقلی به دنبال اصلاحات در کشورش هست حتی اگر خانه و کشور خوبی و ایده آل داشته باشد به دنبال بهتر شدن است ما نیز اعتقاد به اصلاحات داشتیم حتی بشار اسد نیز به اصلاحات اعتقاد دارد اما دشمن سوء استفاده کرد. من به عنوان یک سوری و موافق دولت سوریه می گویم که اصلاح گر باید مسالمت آمیز اقدام کند برای اصلاحات در زمینه اقتصادی و سیاسی نباید اسلحه به دست گرفت و تجاوز و نظامی گری را پیشه خود کرد.

در همین راستا کشورهایی چون عربستان و آمریکا و رژیم صهیونیستی بزرگترین دیکتاتورهای جهان که  دلشان به حال سوریه نمی سوخت ظاهرا مدعی و حامی اصلاحات در سوریه شدند و شروع به اعزام مزدور کردند که حکومت را ساقط کنند.

سوریه به اصلاحات نیاز داشت و همه طرفدار آن بودند. اما اصلاحات به طور مسالمت آمیز که خود بشار اسد هم خواهان آن بود و اصلاحات را در همه زمینه ها اجرا کرد اما جنگ در سوریه بیشتر شد و تروریست ها پیشروی کردند که این نشان می دهد اصلا بحث اصلاحات نبود بلکه آن یک بهانه بود تا از این طریق سوریه را هدف قرار دهند. چنانچه در فرمایش امیر المومنین(ع) داریم که حرف حقی را می زنند و از آن اراده باطل می کنند چیزی که در سوریه اتفاق افتاده و شاهد آن هستیم.

گفت وگو از وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha