جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کرسی آزاد اندیشی

حوزه/ نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: حجاب هم حق الناس است و هم حق الله، بنابراین بد حجاب هم حق مردم را ضایع می کند و هم حق خدا را.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، پیش از ظهر امروز در کرسی آزاد اندیشی "حجاب از دیدگاه عقل"  که در مدرسه علمیه صدر بازار برگزار شد، به بیان اهمیت حجاب پرداخت و گفت:  حجاب از لحاظ عقلی حکم الزام را داشته و آنچه را عقل لازم می داند، الزام عقلی بوده و حکم آن واجب است. این بدان معناست که حکم عقل به الزام است و نه به ایجاب.

وی با اشاره به این که امروزه بحث حجاب از ضروریات جوامع است و نه تنها در جوامع مسلمان، بلکه در تمامی جوامع این بحث مطرح است، ابراز داشت: در دنیایی که بی حجابی به عنوان مصلحت جامعه مطرح است، باید به تمامی جوامع دنیا آگاهی لازم را رساند و در برابر کسانی که به دین خاصی الزام ندارند، می بایست از استدلال های عقلی استفاده کرد. توجه به این نکته بسیاتر مهم است که آنچه عقل بر آن حکم می کند بر همه کس واجب است و قابل قبول می نماید و نیازی نیست در مقابل کسی که اعتقاد صحیح و درستی ندارد از شیوه نقلی استفاده کرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در خصوص استفاده از چادر به عنوان برترین نوع حجاب، بیان داشت: روزی در جامعه حجاب صحیح را با عنوان حجاب اسلامی معرفی می کردند و این خود باعث شبهه می شد که حجاب اسلامی چیست، لذا شایسته تر آن است از چادر به عنوان حجاب صحیح برای زن ها استفاده کنیم و به این نکته توجه داشته باشیم که حجاب مخصوص زن ها نیست و مردها نیز مکلف به حفظ حجاب هستند و با توجه به این امر که حفظ شی گران بها از لحاظ عقلی مهم تر است و به همین دلیل زن ها با توجه به انعطاف پذیری و چون در زن جنبه زیبایی بیشتر نمایان است، حفظ حجاب بر آنها واجب تر است.

وی در ادامه با بیان این که حجاب هم مصلحت فردی و هم مصلحت اجتماعی است، چرا که فواید حجاب نیز هم به فرد و هم به جامعه، افزود: باید به این مهم توجه داشت که حجاب هم حق الناس است و هم حق الله، بنابراین بد حجاب هم حق مردم را ضایع می کند و هم حق خدا را. لذا از لحاظ عقلی حجاب هم مصلحت اخروی دارد و هم مصلحت دنیوی را شامل می شود و فواید دنیایی آن بیشتر از موارد اخروی آن است و کسانی که به آخرت هم ایمان ندارند به حجاب نیاز دارند.

منتخب مردم اصفهان در دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری به اهمیت حفظ هویت ملی در برابر دشمنان نیز اشاره کرد و گفت: در اکتشافات باستان شناسی ثابت شده که ایران ها از زمان هخامنشیان به حجاب اهمیت داده و آنرا بر خود واجب می دانستند و این امر از ابتدا در ایران رعایت می شده و حجاب چیزی نیست که اسلام آن را به وجود آورده باشد .

آیت الله مهدوی در پایان با بیان این که حفظ حیا به صورت فطری در ذات انسان وجود دارد، گفت: از دیدگاه عقلی حجاب از لحظه خلقت واجب بوده و این درک در انسان بصورت ذاتی وجود دارد.

38/313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha