جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
محمد حسین رجبی دوانی

حوزه/ محقق تاریخ معاصر گفت: علما و روحانیت همیشه در برابر استعمار ایستاده و مردم نیز همراه با آنها بوده اند و اگر در یک حرکت حضور نداشته اند، آن جریان شکست خورده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، دکتررجبی دوانی، مورخ و نویسنده در همایش «تحجر و اسلام آمریکایی» با بیان این که علما و روحانیت همیشه در برابر استعمار ایستاده و مردم نیز همراه با آنها بوده اند، ابراز داشت: این امر در تاریخ مشاهده شده و به طور مثال هر گاه قراردادهای استعماری ایجاد می شد، علما در برابر آن ایستاده و موضع گرفته اند.

این نویسنده و مورخ با اشاره به تحریم توتون و تنباکو با فتوای میرزای شیرازی، حوادث گوهرشاد، نهضت ملی گفت: به هر حال هر نهضت ضد استثماری با جلوداری و تایید علما بوده و اگر این افراد در یک حرکت حضور نداشته اند، شکست خورده است.

وی با بیان اینکه اختلاف نظرها علمی همیشه در حوزه های علمیه وجود دارد، ابراز داشت: استعمار به ویژه انگلیس از این اختلاف طبیعی بهره برداری و فضایی را در جامعه ایجاد می کرد که گویا علمای دین با یکدیگر مخالف هستند.

رجبی دوانی با تاکید بر اینکه دشمنان همیشه در مقابل انقلابیون نبوده اند، بلکه گاهی در کسوت انقلابی به جامعه ضربه زده اند، ابراز داشت: به طور مثال در دوران مشروطه شیخ فضل الله نوری در انزوا قرار می گیرد و بعد از مدتی علمایی که از مشروطه حمایت می کردند را در مقابل سایر علما قرار داده، طوری نشان دادند که این بزرگان دو گروه مقابل همدیگر بوده و از فضای سیاست دور می باشند.

وی افزود: سعی استکبار همیشه در دسته بندی اختلاف ها بوده و برای آنها شخص و موضع انقلابی یا محافظه کاری مهم نیست، بلکه نرسیدن یک جریان به قدرت و ادامه فعالیت استعماری خودشان، مهم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha