دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری در مصاحبه با خبرگزاری حوزه

حوزه/ دبیر کل کنگره شهدای روحانی کشور، آخرین اطلاعات مربوط به شهدای طلبه و روحانی کشور و فعالیت های این کنگره را تشریح کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری به مناسبت روز شهید در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با بیان این که در سال های گذشته، بنیاد شهید آمار شهدای روحانی کشور را 2هزارو 776 نفر ثبت کرده بود گفت: از زمانی که کنگره های استانی شهدای روحانی فعالیت خود را آغاز کرده اند این آمار اصلاح شده است.

وی در بیان علت تفاوت آمار به ذکر چند مثال پرداخت و گفت: ممکن است اسم شخصی در جایی به عنوان روحانی ثبت شده باشد، ولی در بررسی ها متوجه شویم که او طلبه نبوده، بلکه به عنوان مثال مداح بوده و چون به او «حاج آقا» می گفته اند جزو آمار طلاب آمده است.

حجت الاسلام والمسلمین ذوالنوری یادآور شد: طلبه هایی نیز بوده اند که به صورت گمنام به جبهه رفته و شهید شده اند اما نامشان در جایی به عنوان روحانی ثبت نشده است.

وی با اشاره به نحوه  گردآوری اطلاعات مربوط به یک شهید گفت: برای آن که یک نفر را به عنوان روحانی شهید بشناسیم 56 مولفه را در پرونده اش تعریف کرده ایم، مثل این که او وصیت نامه دارد یا خیر؟ اگر ندارد چه مکان هایی را جستجو کرده ایم؟ آیا به سراغ بنیاد شهید، خانواده و دوستان او رفته ایم؟ اگر ستادهای کنگره به ما بگویند از یک شهید وصیت نامه نداریم، ما نمی پذیریم مگر آنکه گزارش کنند که همه مراکز ذی ربط را پیگیری کرده اند و به جوابی نرسیده اند.

یکی از مواردی که جستجو می کنیم این است که طلبه شهید در کدام مدرسه تحصیل کرده؟ گواهی های تحصیلش کجاست؟ هم کلاس ها و هم بحث ها و هم حجره ای هایش چه کسانی بوده اند؟

در ضمن این بررسی ها آمار و اطلاعاتمان کامل شد به نحوی که دیگر الآن ما به بنیاد شهید آمار می دهیم چون به صورت میدانی کار کرده ایم.حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری در مصاحبه با خبرگزاری حوزه

*شناسایی4 هزار و 350 شهید روحانی از آغاز نهضت اسلامی تاکنون

دبیر کل کنگره شهدای روحانی تصریح کرد: شهدای نهضت اسلامی مردم ایران تا پس از پیروزی انقلاب، شهدای محراب، شهدای ترور و دفاع مقدس در حیطه کار ما هستند؛ تاکنون 4 هزار و 350  شهید را شناسایی کرده ایم که باید گفت در مقایسه با سایر اقشار بالاترین رقم است.

حجت الاسلام والمسلمین ذوالنوری افزود: متاسفانه تاکنون از ایثارگران و جانبازان آمار قطعی به دست نیاورده ایم اما به صورت تخمین بیش از 300 آزاده و بین 4500 تا 5000 جانباز بالای 25 درصد داریم، ضمن این که در حال شناسایی ایثارگران روحانی هستیم.

وی یادآور شد: از دفتر تبلیغات خواسته ایم اسناد حضور روحانیون در دفاع مقدس را به ما بدهد. تاکنون چند هزار نفر ساعت کار کرده اند و توانسته اند یک میلیون برگ سند را از پرونده 110 هزار طلبه و روحانی در بیاورند، این ایثارگران از چند روز تا چند سال در جبهه حضور داشته اند.

دبیر کل کنگره شهدای روحانی خاطرنشان کرد: تیپ 83 امام جعفر صادق (علیه السلام) هم ده ها هزار سند به ما داده است و همین روند را ان شاء الله با سازمان اوقاف، سازمان تبلیغات، عقیدتی سیاسی ارتش، حوزه های علمیه و بیوت و دفاتر مراجع تقلید هم ادامه خواهیم داد.

*علمایی که با طلاب مدارس در جبهه حاضر می شدند

آیت الله عبدالمجید بنابی که از اساتیداخلاق تبریز است وقتی به تهران آمد، سه مدرسه به نام های «حضرت ولی عصر»، «شهید رجایی» و «شهید باهنر» در اطراف بازار تأسیس کرد. وقتی که به حضور روحانی در جبهه نیاز داشتیم خدمت ایشان می آمدیم. ایشان هر سه مدرسه را تعطیل می کرد، طلاب را به جبهه می فرستاد و خودش هم به جبهه می آمد؛ گاه در یک یگان متمرکز می شد و گاه به یگان های مختلف سرکشی می کرد و تا وقتی طلبه هایش در منطقه بودند همراه آنان بود.

انتشارات دبیرخانه منبع مناسب تحقیق برای پژوهشگران

دبیر کل کنگره شهدای روحانی با اشاره به گذشت 14 سال از فعالیت کنگره شهدای روحانی گفت: کنگره استانی در همه کشور به جز قم، کرمان، کرمانشاه و تهران بزرگ برگزار شده است و در این استان ها هم به زودی برگزار خواهد شد.

وی به ثمرات این کنگره هم اشاره کرد و گفت: تألیف «دایره المعارف روحانیت در دفاع مقدس و انقلاب» و «دانشنامه روحانیت در دفاع مقدس» آغاز شده است و ادامه دارد؛ تألیف «فرهنگ نامه روحانیت در دفاع مقدس» نیز آغاز شده است که به تشریح أعلام، اشخاص و مکان های مربوط به حوزه و روحانیت در دفاع مقدس می پردازد.

منتخب مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: در اردبیل سه جلد کتاب منتشر کرده ایم که یک جلد مربوط به شهدای روحانی است؛ یک جلد به ایثارگران روحانی اختصاص دارد و یک جلد هم شامل معرفی جانبازان و آزادگان می شود؛ در هر کتاب اطلاعات جامع طلاب و ایثارگران از جمله تصویر، زندگی نامه و ... منتشر می شود که می تواند منبع خوبی برای محققان باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha