جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سبک زندگی اسلامی

حوزه / زندگی اسلامی با زندگی تجملاتی همخوانی ندارد و اگر کسی می خواهد سبک زندگی دینی داشته باشد باید همواره به مسئله قناعت توجه ویژه ای نماید.

حجت الاسلام سید مهدی هاشمی فر، مدیر سابق حوزه علمیه میرزاحسین اصفهان، در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»در اصفهان پیرامون شاخصه های سبک زندگی دانشجوی طلبه اظهار کرد:اگر بخواهیم سبک زندگی طلبگی را تعریف کنیم، به ویژه با رویکرد روانشناختی، سبک زندگی طلبگی یعنی اینکه یک طلبه از صبح تا غروب، زندگی اش را چگونه می گذراند.

وی با بیان اینکه به مجموعه ای از این الگوهای رفتاری که طلبه از صبح تا شب انجام می دهد، سبک زندگی طلبگی می گوییم، افزود:با این مبنا، طلبگی یک وجه خاص هم دارد و آن وجه خاصش این است که چون طلبه می خواهد مبلغ و الگو باشد، سبک زندگی طلاب و دانشجویان می بایست در جهت اسلامی بودن حرکت کند.

استاد حوزه علمیه اصفهان تصریح کرد:  سبک زندگی اسلامی از مهمترین مسائلی است که طلبه حوزه های علمیه  باید به آن ارزش دهد و همواره از آن بهره مند شود،

مدیر سابق مدرسه میرزاحسین (که دانشجویان متقاضی حوزه را پذیرش می کند) با اشاره به قیاس زندگی اسلامی و غربی، خاطر نشان کرد: اگر بدون هیچ گونه علمیتی، دین اسلام را در کنار نگرش غرب گرایان به زندگی، مقایسه کنیم می بینیم تفاوت های بسیار زیادی بین این دو وجود دارد که فطرت انسانی نیز نمی تواند سبک زندگی غربی را تحمل کند چرا که ارزش های انسانی در آن کاملا از بین رفته است.

وی ادامه داد: دین اسلام کاملترین دین از هر لحاظ می باشد چرا که در هر مسئله ای که انسان با آن مواجه می شود، راهکاری ارائه می دهد و برنامه ای مدون برای آن ترسیم می کند همچنین وقتی سیره پیامبر اکرم را بررسی می کنیم درمی یابیم که ایشان بهترین مخلوق خداوند بودند فلذا زندگی نوین اسلامی را در سیره ایشان باید به دست آورد.

حجت الاسلام هاشمی فر تصریح کرد: زندگی پیامبر اکرم(ص)، یک زندگی توحیدی است که سراسر آن علاوه بر اسلامی بودن، اجتماعی نیز می باشد لذا یک طلبه باید هم اسلامی بودن و هم بعد اجتماعی بودن آن را ملاک قرار دهد.

وی در پایان گفت: زندگی اسلامی با زندگی تجملاتی همخوانی ندارد و اگر کسی می خواهد سبک زندگی اسلامی  و طلبگی را در زندگی اش پیاده کند باید همواره به مسئله قناعت توجه ویژه ای داشته باشد و از آن به عنوان روشی جهت کنترل مخارج زندگی استفاده نماید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha