دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
لیلة الرغائب

حوزه/ در منابع دینی ما به مناجات و راز و نیاز با خدا توجه زیادی شده و یکی از بهترین فرصت ها برای این مهم ، لیله الرغائب است که بیدارماندن و دعا و نیایش در آن فضیلت ویژه دارد و موجب دست‏یابی به عطایای ارزشمندی از سوی حضرت حق می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، یکی از مناسبت های پرفضیلت ماه رجب، شبی است که به لیله الرغائب معروف است و در مفاتیح الجنان و برخی کتب روایی شیعه، ضمن برشمردن فضایلی برای آن به همین مناسبت اعمال مخصوصی وارد شده است که از آن جمله روزه گرفتن در روز متصل به آن و نیز خواندن دعا و نماز مخصوص می باشد.
در آستانه این شب عزیز که شب جمعه نخستین ماه رجب المرجب است با تنی چند از اساتید حوزه و کارشناسان دینی به گفتگو پرداخته ایم که در ادامه می آید؛
شب پرفضیلتی برای خلوت با خدای متعال
حجت الاسلام و المسلمین جعفر انواری، عضو هیئت علمی موسسه امام خمینی (ره)  با بیان این که لیله الرغائب و به طور کلی شب های پرفضیلت ماه رجب بهترین موسم برای مناجات و ارتباط با خالق متعال است، اظهار داشت: یکی از نیازهای فطری هر انسانی ارتباط با پروردگار و معنویت است که البته متاسفانه گاهی آدمی در برآوردن این نیاز مهم دچار اشتباه و انحراف شده و لذا در دام عرفان های دروغین و فرقه های ضاله می اُفتد.
وی افزود: بی شک اگر این مساله و خواسته فطری در مسیر الهی باشد در نهایت مایه آرامش و کسب سعادت انسان می شود و البته در غیر این صورت نتیجه ای جز سرگردانی و افسردگی و نااُمیدی برایش در پی نخواهد داشت.
استاد موسسه امام خمینی(ره) قم  همچنین با اشاره به این که آرامش و آسایش حقیقی در پرتو ارتباط با خدای متعال و توسل به دامان پاک اهل بیت(ع) است، گفت: در منابع دینی ما به مناجات و راز و نیاز با خدا توجه زیادی شده و یکی از بهترین فرصت ها برای این مهم ، لیله الرغائب است که بیدارماندن و دعا و  نیایش در آن فضیلت ویژه دارد و موجب دست‏یابی به عطایای ارزشمندی از سوی حضرت حق می شود.
وی اضافه کرد: بالاترین لذت برای انسان در این دنیا وقتی است که با محبوب حقیقی خود که خدای متعال است انس و الفتی برقرار می کند و بی هیچ پرده ای با او سخن می گوید که در این شب چنین فضا و بستری به خوبی فراهم می شود.
لیله الرغائب به معنای شب آرزوها نیست!
دکتر فروغ نیلچی زاده ، کارشناس دینی رسانه ملی نیز ضمن اشاره به فضایل این شب به یک اشتباه مصطلح در خصوص لیله الرغائب اشاره کرد و بیان داشت: لیله الرغائب به عنوان یک شب برگزیده که در ملک و ملکوت زندگی انسانی جایگاه ویژه ای دارد از سوی ائمه اطهار(ع) به ما معرفی شده اما به نظر می رسد که در جامعه به ویژه از ناحیه رسانه های جمعی دچار یک غلط رایج هستیم و آن هم این که شب لیله الرغائب به معنای شب آرزوها نیست بلکه مراد آن شبی است که رغبت های ناب یک انسان موحد در آن آشکار شده و تجلی می یابد.
وی با اشاره به این که رغائب جمع رغیبه است یعنی شبی که در آن عطاها و مواهب فراوانی به دست می ‏آید، گفت: گذشته از این موضوع، اساساً در منابع و فرهنگ دینی ما از خیال پردازی و آرزوهای طول و دراز داشتن ما نهی شده است.
این استاد دانشگاه همچنین افزود: متاسفانه در فرهنگ عامیانه این گونه القا می شود که شما در این شب آرزوها را بیان کنید تا خداوند آن ها را برآورده کند، در حالی که قرار است انسان در این شب رغبت های خود را در مسیر رضای الهی قرار دهد که این خود البته نهایت رغبت است.
خود را در مسیر نسیم الهی قرار دهیم
وی ابراز داشت: ما اگر به مناجات الراغبین نگاه کنیم متوجه می شویم که امام سجاد(ع) در این مناجات دلنشین و سوزناک، الگوی بسیار ارزشمندی را فراروی ما قرار می دهد که با تکیه بر آن می توانیم بهترین درخواست ها را از خدای متعال داشته و زمینه کسب بهترین کمالات را فراهم کنیم.
نیلچی زاده همچنین از نسل جوان خواست که در این شب ها و روزهای عزیز و ارزشمند بیش از پیش خود را در مسیر نوازش نسیم های ناب مناجات و رحمت الهی قرار دهند و گفت: لیله الرغایب یکی از بهترین زمان ها برای رغبت کردن و گرایش یافتن عمیق به سوی خدا به عنوان خیر بی نهایت است و اساساً مومن کسی است که تنها مبدا عملش به سوی خدا نیست بلکه میل و رغبت او در همه لحظات به سمت حق تعالی است.
معنای ماه رجب و فضیلت روزه گرفتن در آن
حجت الاسلام و المسلمین اسدالله محمدی نیا، نویسنده مطرح کتاب های مذهبی نیز با بیان این که ماه رجب و شعبان مقدمه ای است برای درک بهتر ماه مبارک رمضان ، اظهار داشت: ماه رجب ماه نزول رحمت الهی است که در برخی روایات آمده که رجب ، نام یکی از نهرهای بهشتی است که از نظر سفیدی از شیر سفیدتر و از نظر شیرینی از عسل شیرین تر است.
وی افزود: اگر کسی در این ماه یک روز ، روزه بگیرد از همین نهری که با این اوصاف است بهره مند شده و اجر و پاداش عظیمی نصیب او می گردد.
این محقق حوزه همچنین با بیان این که مناسبت های ارزشمندی همچون ولادت امیرالمومنین (ع) و نیز مبعث رسول اکرم(ص) در این ماه قرار گرفته است، گفت: لیله الرغائب نیز در کنار مناسبت های ویژه این ماه همچن ایام البیض یا همان اعتکاف از جمله زمان های مورد تاکید و سفارش اهل بیت(ع) است.
حدیثی شنیدنی از رسول الله(ص) در اهمیت نماز لیله الرغائب
وی افزود: پیامبر (ص) در حدیثی می فرمایند که هر کس در لیله الرغائب نماز با کیفیاتی که وارد شده را بخواند، ثواب این نماز به نیکوترین صورت با روی خندان و درخشان و با زبانی فصیح در شب اول قبر برایش ظاهر می شود و به او می‏ گوید: ای دوست من مژده می ‏دهم تو را که از هر شدت و سختی نجات یافتی. بعد فرد نمازگزار با تعجب از او می پرسد تو کیستی که من تاکنون چنین صورتی زیبا با چنین جلوه ‏ای ندیدم که در پاسخ می‏گوید: من همان نماز لیلة الرغائبم که انجام دادی. امشب آمده‏ ام نزدت باشم تا مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم.
حجت الاسلام و المسلمین محمدی نیا همچنین در خاتمه بیان داشت: در حدیثی از امام صادق(ع) نیز داریم که رجب ماه استغفار امت پیامبر است و رجب را «اصب‏» می‏گویند زیرا رحمت ‏الهی در این ماه بر امت بسیار ریخته می‏شود پس چه خوب است که در این شب ها و از جمله لیله الرغائب بسیار در درگاه الهی استغفار کنیم که زیبا گفته اند این درگه ما ، درگه نومیدی نیست!

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha