دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام حسینی نژاد

حوزه/ انقلابی ماندن از انقلابی بودن مهم‌تر است و باید تعریف و معیار مشخصی از طلبه و استاد انقلابی در حوزه مشخص شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، نشست اعضای مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم چهارشنبه شب در سالن جلسات جامعه مدرسین تشکیل شد و نمایندگان مجامع استانی طلاب و فضلای حوزه علمیه قم بیانات اخیر رهبری در مورد انقلابی ماندن حوزه را مورد بررسی قرار دادند.

مجمع نمایندگان طلاب امروز پرچم‌دار انقلابی بودن حوزه است

حجت الاسلام و المسلمین حسینی نژاد رئیس مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه گفت: مجمع نمایندگان طلاب امروز پرچم‌دار انقلابی بودن حوزه است و افتخار بزرگی است که رهبری به دست شما داده است.

وی با بیان اینکه مجمع نمایندگان از بدنه حوزه است، ابراز داشت: امروز مجمع وظایف مختلفی دارد و علاوه بر اینکه باید به مشکلات طلاب رسیدگی کرده و در میان طلاب اطلاع رساند کند، پس از سخنرانی رهبری وظیفه دیگری بر عهده مجمع گذاشته شده است و هر قدر وقت صرف آن کنیم کم است.

رئیس مجمع طلاب و فضلای حوزه با بیان اینکه البته رهبری این بیانات را تنها به مجمع بیان نکردند بلکه تمامی بدنه حوزه در این مورد مسئولیت دارند، گفت: در شورای طرح و برنامه حوزه مسئله انقلابی بودن حوزه پیگیری شده است و با جلسات فشرده‌ای که در این مدت برگزار شد پیش نویس طرح رشد و تقویت روحیه انقلابی در حوزه علمیه فراهم شده است که برای تصویب به شورای عالی فرستاده شد.

وی ادامه داد: برای تهیه این پیش نویس افراد پر کار و صاحب نظری مأموریت پیدا کردند و همه دست به دست هم دادند تا این پیش نویس تهیه شد.

برخی افراد می‌خواهند انقلابی گری را مترادف با تندروی معنی کنند

حجت الاسلام و المسلمین حاتمی نماینده طلاب و فضلای شهرستان بیجار نیز با بیان اینکه اصل حوزه‌های علمیه شجره طیبه‌ای است که در طول تاریخ نقش مؤثری در بقای اسلام و حفظ اسلام ایفا کرده است، گفت: در عصر ما هم امام امت به پا خاست و این انقلاب را به پا کرد و اکنون فرزند دیگری از حوزه پرچم آن را با دست با کفایتش به دست گرفته است.

وی با اشاره به شاخصه‌های انقلابی ماندن حوزه بیان کرد: حمایت از استقلال کشور و وابسته نبودن، حمایت از نظام اسلامی، حمایت از اصل مترقی ولایت‌فقیه، استقلال حوزه، نهادینه کردن تفکر، تعقل و اخلاق حسنه از شاخصه‌های انقلابی ماندن حوزه است.

نماینده طلاب و فضلا استان کردستان تصریح کرد: حوزه باید فراجناحی باشد و پدرانه برخورد کند و با کسانی که اصل نظام و ولایت فقیه را قبول دارند برخوردی پدرانه برای جذب حداکثری داشته باشد.

فیضیه در امور انقلاب اسلامی فعال و پرخروش باشد

حجت الاسلام  محسنی در این جلسه با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در مورد انقلابی ماندن حوزه گفت: نباید اجازه دهیم فرمایش مقام معظم رهبری در مورد انقلابی ماندن حوزه به مرور زمان کمرنگ شود و به این صورت نباشد که در ابتدا شور زیادی داشته باشیم و بعد از مدتی تب آن بخوابد.

وی با بیان اینکه باید جلسات گفتگو، تبلیغ و ترویج برای پیگیری بیانات رهبری تشکیل شود تصریح کرد: باید کمیته واحدی برای انقلابی ماندن حوزه تشکیل شود و راهکارهای مختلف در دستور کار این واحد قرار گیرد.

نماینده طلاب و فضلای استان فارس ادامه داد: فرمایشات رهبری دارای نظام فکری است و باید هندسه مفاهیم، مباحث، فرمایشات و راهبردهای رهبری از کلیه مطالب ایشان استخراج شود و در اختیار تمامی نخبگان جامعه قرار گیرد.

وی ابراز داشت: شناسایی و برخورد با تمامی منافذ در کلیه سطوح علمی و کاری حوزه، تنظیم برنامه‌ها و طرح‌هایی متناسب با حوزه که در دستور کار معاونت‌ها قرار گیرد و فعال و پرخروش بودن فیضیه در امور کلام انقلاب اسلامی از جمله اقدامات برای انقلابی ماندن حوزه است.

کسی که در برابر انقلاب زاویه دارد نمی‌تواند انقلاب را به طلبه‌ها معرفی کند

حجت الاسلام  محسنی گفت: برخی از اندیشمندان غربی بیان کرده‌اند که ما اشتباه کردیم که روی دانشگاه‌ها ایران تمرکز کردیم بلکه باید بر حوزه نفوذ می‌کردیم تا نظام ایران را متزلزل می‌ساختیم.

در ادامه جلسه حجت الاسلام درگاهی نماینده طلاب و فضلای استان قزوین با اشاره به چهار دلیل انقلاب گفت: شناخت اسلام ناب، معرفی ولایت فقیه به عنوان یک اصل، حضور مردم در صحنه و آگاه ساختن مردم به وسیله پیام‌رسان‌های مخلص، چهار عامل اصلی انقلاب بود و برای بقای انقلاب نیز این چهار عامل نیاز است.

وی با بیان اینکه اعضای مجمع نمایندگان طلاب باید ابتدا از خود نمایندگان شروع کند که آیا به مبانی انقلاب عمل می‌کنند یا خیر، گفت: ما باید خودمان انقلاب را بشناسیم تا بتوانیم آن را معرفی کنیم و کسی که در برابر انقلاب زاویه دارد نمی‌تواند انقلاب را به طلبه‌ها معرفی کند.

نماینده طلاب و فضلای قزوین با اشاره به اینکه مجمع نمایندگان باید در مناسبت‌های مختلف موضع‌گیری داشته باشد، گفت: ما نمایندگان حوزه هستیم و باید در تمامی صحنه‌ها حضور داشته باشیم.

وی تصریح کرد: باید تدریس انقلاب اسلامی در حوزه به صورت جدی دنبال شود و کتاب ولایت فقیه امام نیز در حوزه تدریس شود.

ذات حوزه انقلابی بودن است

حجت الاسلام و المسلمین بنایی نماینده طلاب و فضلای قم گفت: رهبری بیان کردند که حوزه اصل و قاعده نظام است و اگر به اصالت خود بماند کارهایی که انجام می‌دهد ریشه در این اصالت دارد به همین دلیل حوزه باید نسبت به حفظ اصالت خودش اهتمام داشته باشد.

وی بیان کرد: ذات حوزه انقلابی بودن است چون نشأت گرفته از تفکر ائمه است؛ ما باید موانع انقلابی ماندن را شناسایی کنیم تا از مسیر خودش منحرف نشود.

نماینده طلاب و فضلای قم ادامه داد: اگر ما این عوامل را دقیق شناختیم مطمئناً حوزه در مسیر انقلاب قرار می‌گیرد و می‌شود دیدگاه‌های رهبری را پیاده کرد.

حجت الاسلام  مسلمی زاده نماینده طلاب و فضلای استان کرمان با بیان اینکه یکی از انحرافاتی که پس از پیروزی انقلاب ایجاد شد این بود که عده‌ای بین انقلاب و نظام دوگانگی قائل شدند، گفت: آنها بیان می‌کنند که انقلاب تمام شده است و لازم نیست التزامات یک انقلاب را در نظام داشته باشیم.

وی ابراز داشت: توجه به این نکته بسیار لازم است که هشدار رهبری در موضوع انقلابی ماندن حوزه با توجه به اشراف رهبری یک سیاست داخلی و خارجی است و بیانات ایشان یک هشدار کارشناسی شده و جدی است و باید آن را یک بیدارباش جدی تلقی کنیم.

نماینده طلاب و فضلای استان کردستان گفت: یکی از خطراتی که سبب شده رهبری انقلابی بودن حوزه را بیان کنند این است که برخی افراد می‌خواهند انقلابی گری را مترادف با تندروی معنی کنند.

کتاب ولایت فقیه در حوزه تدریس شود

حجت الاسلام عیدی نماینده طلاب و فضلای استان کرمانشاه با بیان اینکه پیامبر(ص) فرمودند که سریع‌ترین گناهی که گریبان انسان را می‌گیرد کفران نعمت است، گفت: یکی از نعمت‌هایی که خداوند به ما عنایت کرده ولایت فقیه است که اگر پشتیبان ان نباشیم خداوند گریبان ما رو خواهد گرفت.

وی جذب اساتید انقلابی و بها دادن به آنها را مورد تأکید قرار داد و افزود: برخی از اساتید نه تنها انقلابی نیستند بلکه ذهن طلبه‌ها را نسبت به انقلاب و ولایت فقیه مخدوش می‌کنند.

نماینده طلاب و فضلای استان کرمانشاه بیان کرد: تدریس کتاب ولایت فقیه و انقلاب اسلامی در حوزه، تبیین شخصیت‌هایی که از انقلاب ایران نشأت‌گرفته‌اند مانند سید حسن نصرالله و شیخ زکزاکی برای طلاب جوان و بیان پیشرفت‌های انقلاب، برای انقلابی ماندن حوزه مؤثر است.

حجت الاسلام رضوانی نماینده طلاب و فضلای استان خراسان رضوی با بیان اینکه در دغدغه‌ای که رهبری مطرح کردند یک کار مفهوم شناسی لازم است، گفت: ما باید مفهوم این موضوع را مشخص کنیم که حوزه انقلابی چیست و انقلابی چه کسی است.

وی گفت: بزرگ‌ترین هدف ما از بررسی این موضوع جلوگیری از تضعیف نظام انقلاب اسلامی است و برای رسیدن به این هدف باید عوامل تضعیف روحیه انقلابی گری مشخص شود و شاخص‌ها در تعمیق بینش در اصلاح، منش و تعالی رفتار تعیین گردد.

انقلابی ماندن از انقلابی بودن مهم‌تر است

حجت الاسلام سیف اللهی نماینده طلاب و روحانیون استان خراسان شمالی با بیان اینکه رهبری به یک مشکل و درد در حوزه اشاره کردند، گفت: حوزه علمیه علت محدثه انقلاب بوده و ما باید علت مبقیه انقلاب را یعنی همان انقلابی بودن را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه انقلابی ماندن از انقلابی بودن مهم‌تر است، گفت: باید تعریف و معیار مشخصی از طلبه و استاد انقلابی در حوزه مشخص شود.

نماینده طلاب و فضلای استان خراسان شمالی ادامه داد: فضا سازی برای رشد علمی و پژوهشی طلاب انقلابی، تربیت طلاب و مبلغان بر اساس شاخص‌های انقلابی، ایجاد کرسی‌های تدریس با موضوعات انقلابی و برگزاری همایش‌های سالانه از جمله راه‌های انقلابی ماندن حوزه است.

مسئله انقلابی ماندن حوزه وظیفه تمامی دستگاه‌های حوزوی است

حجت الاسلام و المسلمین تکیه‌ای عضو هیئت رئیس مجمع با بیان اینکه مسئله انقلابی ماندن حوزه وظیفه تمامی دستگاه‌های حوزوی است گفت: این مسئله آنقدر مهم است که اگر تمامی زمان باقی مانده از دوره هفتم مجمع را صرف این مسئله بکنیم جا دارد.

وی گفت: این مجمع ظرفیت بسیار بالایی دارد و می‌تواند مجری انقلابی بودن حوزه باشد ولی باید از این ظرفیت در این راه به درستی استفاده کرد.

انتهای پیام/313/30

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha