جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام رئیسی

حوزه / حجت الاسلام والمسلمین رئیسی، سهم اصلی مرجعیت علمی مشهدالرضا(ع) را به عهده حوزه خراسان دانست و گفت: دستیابی به علوم مهم نیست، بلکه مهمتر این است که یافته های دانشی در جان و سرشت فاضل، دانشمند و طلبه جا بگیرد که به طور حتم در عمل او نیز دیده خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، امروز در مراسم تقدیر از ممتازان تحصیلی دانشگاه علوم اسلامی رضوی، به رسالت فرهنگی آستان قدس رضوی برای کمال نوع بشر و این شعار که این مجموعه از مردم، با مردم و برای مردم می باشد، اظهار داشت: انتظار می رود که مشهد الرضا(ع) است که در محضر عالم آل محمد(ص) است، مرجعیت علمی داشته باشد.

وی با بیان اینکه دانشگاه علوم اسلامی رضوی با همکاری حوزه علمیه خراسان می تواند در این زمینه برنامه ریزی و مرجعیت علمی داشته باشد، از فرهیختگان علمی به ویژه استادان و دانشجویان دانشگاه علوم اسلامی رضوی خواست تا راهکارهای خود را به منظور تحقق روایت رضوی « إنّ النّاسَ لَو عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لَاتَّبَعُونا»" اگر مردم زيبايي‌هاي سخنان ما را مي‌شناختند، بي‌شک از ما پيروي مي‌کردند" ارائه دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، به سیره رضوی در تعامل با جهان و حوزه های علمی و پژوهشی اشاره و خاطر نشان کرد: برای ادامه این امر باید به دو شرط برتری علمی و داشتن سعه صدر و حلم توجه کنیم و از آن امام همام الگو بگیریم.

وی با اشاره به اینکه امام جواد(ع) حلم را لباسی برای عالم می دانند، گفت: به نظر می رسد که عالم با سعه صدر و حلم عرصه را برای خود تنگ نکرده، حرف همه را می شنود و از اموری مانند غربزدگی، وادادگی و کوچک شمردن خود و تفکرش باید پرهیز کند و در نتیجه در کنار داشتن دست برتر علمی، دیگران را نیز تکفیر نکند.

رئیس هئیت مدیره دانشگاه علوم اسلامی رضوی با بیان اینکه محتوا و روش علمی در این مسیر، همان فرمایش ها و سیره رضوی است، با تصریح این مطلب که این دانشگاه می تواند یکی از مراکر مهم گفتگوی بین ادیان باشد، یادآور شد: اگر امروز تمدن ها و مدنیت های غرب و شرق بررسی شود، می توان منشا و منتهای آن را یافت.

*توریست علمی در کنار رویکرد زیارتی

وی در بخش دیگری از سخنانش به مسئله توریست علمی در کنار رویکرد زیارتی در مشهد الرضا(ع) با نگاه به مرجعیت علمی اشاره و خاطر نشان کرد: یکی دیگر از نگاه ها، توسعه تعریف خادم و مخدوم است، به طور مثال، یک استاد دانشگاه یا یک پزشک با خدمت به زائر امام هشتم(ع)، می تواند در تعریف خادم بیاید که در نتیجه بسیاری از افراد در خدمت آن حضرت قرار می گیرند و تعداد زیادی از خدمات ارائه ارائه شده بهره می برند.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، ورود به عرصه های علوم تربیتی و اجتماعی را لازم دانست و گفت: همان طور که به طور مثال طلاب علوم دینی درباره فقه التجاره بحث می کنند،  باید در عرصه هایی چون اجتماعی، اخلاق و تربیت نیز کار اجتهادی انجام شود.

تولیت آستان قدس رضوی، سهم دانشگاه علوم اسلامی رضوی در تبلیغ، معرفت زائران، ارتقای سطح دانش و سایر بخش های آموزشی و پژوهشی این آستان را مورد اشاره قرار داد و ابراز داشت: با توجه به تفاوت ها، مزیت ها و ویژگی های این دانشگاه نسبت به سایر مراکز علمی می تواند در ارائه امور مورد نیاز نظام اسلامی راهگشا باشد.

وی بیان داشت: از روایت «انما العلم ثلاثه: آیة المحکمة، فریضة العادلة، سنة القائمة» در می یابیم که آن چه از علوم و دانش ها در حوزه باورها، احکام و بایدها و نبایدها و هر چیزی که در مسیر توحیدی و نزدیک شدن انسان به خدا و مبدا و معاد وجود دارد، علم است.

مشاور عالی رئیس قوه قضائیه به روایت امام صادق(ع) «العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء» اشاره و خاطر نشان کرد: امام صادق(ع) حقیقت علم را در عبودیت دانسته اند که بر این اساس، همه عالم تحت مالکیت و سلطنت الهی پروردگار متعال می باشد.

وی با اشاره به اینکه سنگ زیر بنای شخصیت بزرگانی مانند امام خمینی(ره) در همه دیدگاه های سیاسی، اجتماعی، فقهی، خانواگی و فردی در این است که عالم محضر خداست، اظهار داشت: این مسئله موجب می شود که همه گام های انسان برگرفته از علم صائب و عمل صالح شود که در مسیر ارتقا و کمال از آن بهره می گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی تاکید کرد: دستیابی به علوم مهم نیست، بلکه مهمتر این است که یافته های دانشی در جان و سرشت فاضل، دانشمند و طلبه جا بگیرد که به طور حتم در عمل او نیز دیده خواهد شد.

وی  در پایان ضمن یادی از آیت الله واعظ طبسی، ابراز داشت: آن مرحوم به حقیقت مجموعه علمی دانشگاهی با سابقه حوزوی را بنیاد نهاده که منشا برکت هایی شده و خواهد شد.

تقدیر از 31 طلبه ممتاز

برپایه این گزارش، در این مراسم از 31 تن از طلاب ممتاز تحصیلی دانشگاه علوم اسلامی رشوی تقدیر و قرار شد که اعضای هیئت علمی و طلاب این دانشگاه در آینده نزدیک در دیداری جداگانه با تولیت آستان قدس رضوی، نقطه نظارت خود را بیان کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha