دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
تقوا

حوزه/ اگر عالم، علوم خود را به تهذیب آمیخته کند و تقوا را در پیش بگیرد در کنار برنامه ریزی و هدف گذاری، هم باعث به معرفت رسیدن و نجات خود می شود و از سوی نجات دیگران را فراهم خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین محمد تقی مجتهدی عصر امروز درهشتمین دوره از  سلسله نشست  های اخلاق  اسلامی که با موضوع تقوا و جایگاه آن، در مرکز  تخصصی شیعه شناسی  حوزه علمیه قم برگزارشد، به اهمیت جایگاه تعلیم و تعلم و اخلاق در اسلام اشاره کرد و گفت: اگر کسی در علوم مختلف بخواهد، استاد شود و به درجات علمی بالا برسد، باید زحمت و تلاش شبانه روزی را متحمل شود.

محقق و پژوهشگر حوزه بیان داشت: اگر کسی بداند استعداد او در چه علومی است با داشتن برنامه و هدف معین و پشتکار، زودتر به هدف خواهد رسید.

وی افزود: اگر عالم، علوم خود را  به تهذیب آمیخته کند و تقوا را در پیش بگیرد در کنار برنامه ریزی و هدف گذاری، هم باعث به معرفت رسیدن و نجات خود می شود و از سوی نجات دیگران را فراهم خواهد کرد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه ابراز داشت: در طول تاریخ اسلام و به خصوص در حوزه مقدسه، عالمان زیادی بودند که با آمیخته کردن تقوا، نه تنها خود به کمالات زیادی رسیدند و راه نجات خود را فراهم کردند، بلکه آثار خوبی هم از خود به جای گذاشتند و از این طریق هدایت دیگران را فراهم کردند.

حجت الاسلام و المسلمین مجتهدی با بیان اینکه علوم حقیقی را می توان در حوزه یافت عنوان کرد: حوزه و تقوا، کوتاه ترین راه به این علوم است و قدم اول  برای کسب تقوا، تهذیب نفس است.

محقق و پژوهشگر حوزه بیان داشت: قدم دوم، برای رسیدن به تقوا، دوری از لغزش و معصیت است؛ معصیت، نورانیت و برکت را از انسان می گیرد و از حقیقت دور می کند. 

وی گفت: رکن بعدی، اطاعت و پیروی از دستورات دین و شب  زنده داری است؛ شب زنده داری انسان را به خدا نزدیک می کند و اگر عبادت  همراه با حضور قلب باشد، بسیار مؤثرتر خواهد بود و آدمی را زودتر به نتیجه خواهد رساند.۳۱۳/۴۰

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha