سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت پور

حوزه/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بر لزوم نهادینه سازی فرهنگ قناعت و میانه روی در مصرف در سطح جامعه تاکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین عبدالکریم بهجت‌پور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با اشاره به این نکته که اهتمام به مقوله سبک زندگی دینی و قرآنی از جمله لوازم کسب سعادت دنیوی و اُخروی است، اظهار داشت: یکی از دستورات اسلامی به ما که برگرفته از آیات قرآنی و نیز روایات صادره از ناحیه اهل بیت(ع) است ناظر به رعایت صرفه جویی، اعتدال و میانه روی در مصرف و دخل و خرج های زندگی می باشد.

وی افزود: بی شک اگر این مساله در کنار بحث قناعت رعایت شود به این معنی که افراد جامعه نه اهل اسراف و ریخت و پاش باشند و نه از آن سو بخیل و خسیس باشند، بیش از پیش به رضایتمندی در زندگی خود دست یافته و هم در امور مادی و هم امور معنوی موفق خواهند بود.

این قرآن پژوه حوزوی همچنین با اشاره به این که در برخی از روایات و احادیث از قناعت به عنوان گنجی بی پایان و ثروتی تمام ناشدنی شده است ، گفت: حقیقتاً نیز وقتی آدمی اهل قناعت است به آنچه دارد خود را متناسب با داشته هایش کرده و تلاش می کند بر اساس این حد از داشته های خود زندگی اش را به نحو مطلوب اداره و مدیریت کند و لذا در این صورت خرج او متناسب با دخلش خواهد بود.

وی افزود: متاسفانه در زمانه کنونی برخی از مردم یک نوع حالت رقابت در مسایل مادی با یکدیگر پیدا کرده اند و چشم و هم چشمی ها و بعضاً حسادت ها باعث شده که در مسیر دست یابی به این امور چندان روی آرامش را به خود ندیده و همواره خودشان را عقب تر از دیگران احساس کنند و حال آن که فرد قانع ، نه حسادت می کند و نه غم نداشتن دارایی افراد متمول و ثروتمند را می خورد بلکه در عین تلاش معقول در زمینه رفاه خود و خانواده اش همواره رضایتمند است و از داشته های خود در مسیر عقلانی و شرعی بهترین استفاده را می کند.

حجت الاسلام و المسلمین بهجت پور خاطرنشان کرد: در برخی روایات نقل به این مضمون را داریم که زندگی هایی که خالی از معنویت و رنگ و بوی خدایی باشد، شیطان بر آن سایه ای از ترس از ناداری و فقر را می گستراند و بسیار پیش آمده و می آید که افراد در این صورت به زعم خود برای رسیدن به آسایش و رفاه، مرتکب اهمال ناشایست و خلاف عرف و شرع می شوند و خود را هم در این دنیا و هم در آن دنیا به سختی و مهلکه می اندازند.

وی بیان داشت: یکی دیگر از آفت های جامعه ما دچار شدن فرهنگ عمومی به اسراف و تبذیر است و این مساله آن چنان شوم و ناپسند است که در آیه 27 سوره اسراء، اسرافکاران برادران شیطان معرفی شده اند و طبعاً جایگاهشان در صورت عدم توبه و اصلاح رفتار در دوزخ است.

وی در خاتمه افزود: برپایه نگاه قرآنی و روایی، حقیقتاً اگر انسان اعتماد به حکمت الهی داشته و توکل و رضا به رضای حق را در زندگی خود ملاک قرار دهد و معتقد باشد خدای او حکیم و دلسوز است که خیر را برای او پیش می آورد و ستم در حق بندگان خود روا نمی دارد در این صورت فرد می تواند به میزان قابل توجی رضایت خود را از زندگی بالا ببرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha